Efter fyra års sjukskrivning har jag äntligen börjat jobba 25% igen. Ev blir det 50% till hösten.
Inkomstskillnaden det innebär just nu är - efter lite utökad budget - ca 2 000kr mer/månad.
Min buffert är i balans, sedan tidigare har jag ett sparande jag är nöjd med till de olika hinkarna som varit fyllda utifrån beräkning av belopp som jag tycker passar mig utifrån 4 hinkar principen… nu har ju värdet rasat dock.
Min bostad är i dagsläget värd ca 1,3 miljoner, har 200 000kr kvar på lånet, som är bundet till mars 2024.
Jag vill kunna sova gott, men behöver i dagsläget göra ett aktivt val med ökade inkomsten. Amortera mera? Investera när det är ”rea” på börsen? Fylla upp mellanhinken till ursprungligt beräknat belopp eller fokus på än mer långsiktigt?
Det finns en risk att jag inte kommer klara av mer än 75% jobb, och jag har ca 30 år kvar till pensionen, så jag behöver tänka långsiktigt. Både för att det kan bli många år utan heltid, men också att jag kanske inte kommer kunna jobba alla de 30 åren…med allt vad det innebär för pensionen…
När bindningstiden på bolånet går ut vet ju ingen hur räntorna ser ut, eller om FK redan uteslutit att jag kan komma upp i 100% igen. Men på ett sparkonto minskar pengarnas värde fram till dess.
Mina hinkar är tänkta som långsiktigt sparande, så om värdet på dem fortfarande är nedåtgående trend ”är ok”, men läget nu visar ju hur sårbar en är för ökade bränslekostnader, matpriser osv. Lägg sedan till en bil och en katt (försäkrad men kostnaden kan lätt dra iväg ändå), ev bolåneränta som drar iväg…
Om jag amorterar mer på lånet sover jag kanske gott när jag har koll på mina utgifter, men samtidigt är lånet inte jättestort och det är kanske klokare att tänka mer långsiktigt och investera istället. Eller?
Det går ju såklart att göra både och också
Finns det något avsnitt i podden som berör det här?
Vad kan vara klokt att ta i beaktande i beslutet?
Som sjukskriven har jag inte kunnat förhandla bolån med annat än storbankerna. Om jag kommer upp mer i tid blir det ju lättare framöver att förhandla, men många har en minimigräns på lånets storlek…och i våras var mitt på gränsen till för lågt.