Spara det som blir över, eller leva på det som blir över?

Imponerande :+1: hur kan ni ha 50-60% sparande? Väldigt höga inkomster eller väldigt små kostnader, troligtvis kombo eller?
För en som ligger väldigt långt ifrån de siffrorna skulle det vara intressant att benchmarka mot :grimacing:

Jag personligen tycker om följande lösning och ger mig ett lugn i vardagen, sen får de ju justeras beroende på lön och kostnad att leva…:

1. Ha ett konto som är 3 månadslöner. Detta konto är till för oväntade utgifter, förlust av arbete m.m. Kanske ett collector sparkonto på avanza typ. Tar man av pengarna ska detta konto alltid fyllas på innan övrigt spar.

2. Ta den dyraste månaden och räkna denna som din månadskostnad så länge de ej sviktar allt för mycket pga exempelvis el, ta så kanske ett snitt på top 3?

3. Sätt av kanske 10% av nettolön på egna intressen/restaurang, livet ska levas också och de får man ej glömma.
    Får man då ut exempelvis 20’ så blir 2000kr 24’ per år vilket blir en fin resa när de är mörkt eller en regnig svensk sommar(om man ej har 3 barn och fru)

4. Då vet du vad du ska sätta för fast sparande när lönen kommer men ändå ha pengar “över” som du kan stoppa in som en bonus innan nästa lön kommer.

5. Blir det då en jättedyr december/januari så kan du ta från din buffert och sen sätta tbx igen :+1:

Mitt personliga mål är att fasta kostnader som husrelaterat, mat, resa till jobb(bil) aldrig får överstiga 50% av min lön(samboförhållande).
Jag investerar ca 25% av lönen och har en buffert på konsumtion kontot, de som blir över stoppar jag in i aktier eller annat spar.
Då kan vi alltid överleva på 1 lön om det behövs.

Var lite självkritisk och fundera på vad du själv klarar av, vissa måste spendera pengarna för de finns på kortkontot :smile:

Medianlönen i Sverige är 36500kr vilket blir ca 28’ ut.

Är man då två blir detta 56’ i månaden.
Boende och mat är då kanske 20’
Bil, kläder, shopping kanske 5’
Nöje & resor 5’

De ger dig ca 45% sparande :+1:

Kvar? Lön? Nej nej :smiling_face_with_tear::joy:

Till OP, vad är ditt mål med sparandet?

Ska du köra bilen jorden runt behöver du kapital, har du inget mål på att gå fire är nästa fråga när du vill gå i pension och hur mkt du vill ha då, hur mycket behövs till?

Skulle inte tänkt så mycket på nu, utan vad det är du sparar till.

Samma här! :laughing:

Får ut 41 netto själv, lägger 21k på spar vid löning och 20k att leva på :smiling_face:
Tjejen tar räntan på huset, vi har 50% belåning så ingen amoteringsavgift. Jag står för kostnaden på maten, försäkringar och prenumerationer ( oftast års prenumerationer om möjligt)

1 gillning

Jo jag kan också räkna :wink:
Frågan var hur de som har så högt sparande bär sig åt, inte ett allmänt räkneexempel …

Jag sparar runt 60% och det är kombination relativt små utgifter och bra lön som gör det möjligt. Jag skulle inte säga att lönen är väldigt hög eller att utgifterna är väldigt små.

1 gillning

Jag och min sambo sparar en fast summa i början av varje månad och lever sedan på resten. Kommer det sedan upp en en oväntad händelse har vi båda ett mindre buffertkonto som kan användas, men enbart om vi båda anser att det är en rimlig utgift. Tycker det fungerar fint, ger en hög sparkvot som bas och samtidigt en frihet att spendera mer pengar på värdefulla saker.

1 gillning

Hmmm … får sättta mig och räkna igenom min egen budget, jag sparar inte ens i närheten :flushed: trots bra lön och relativt billigt boende :thinking: men har å andra sidan dyra hobbies …