Hej! Ni förespråkar ju alltid att man ska in på bostadsmarknaden så snart man bara kan. Jag och min man står kluvna - vi bor nu i en billig hyresrätt (en liten 2a) och har möjlighet att spara 25k i månaden till boende, vilket är mycket mer än vad vi har sparat tidigare.
Vi har inte ett jättestort kapital idag - ca 300k - men vi kan spara 300k om året så det växer stadigt liksom. Hur bråttom borde vi ha in på marknaden? Till saken hör att vi bor och vill köpa i Stockholm (en väldigt boostad marknad) och att vi snart kommer vilja ha barn.
Drömmen längre fram är villa (säg om 5-8 år) men vi börjar gärna med bostadsrätt. Vi tjänar inga storsummor direkt, men har tillsammans en månadsinkomst på 87000 idag.
Vi känner att vi har några alternativ här - borde vi…?
Köpa en trea strax utanför tullarna som vi kan bo i länge för ca 3-4 milj i ett kanske inte jättehett område men potential finns
Köpa en liten tvåa i innerstan (hetare läge, fint hus), motsvarande vår hyresrätt idag, för ca 4 milj. Vi kommer troligtvis växa ifrån den 2-3 år, men livet i stan och den potentiella investeringen lockar.
Bo kvar i hyresrätten så länge vi bara står ut och spara så mycket vi kan för att maxa lånet ännu mer?
Säg att drömmen så småningom är en villa på 6-8 miljoner… det är vad den villan kostar idag - men om 5 år då, vad kostar den då? Vad är vår bästa chans för att hinna ikapp?
Alla alternativ funkar. Ingen har en spåkula in i framtiden så huruvida bostadsmarknaden eller börsen är den bättre investeringen får tiden utvisa. Jag skulle utgå från vad ni vill mer i nuet och inte leva era liv efter vad ni önskar om 5+ år. Vad ni än väljer kommer det bli bra.
Om ni inte vill flytta för att bo utan bara för att göra bostadskarriär så säger jag nej. Bo kvar, spara och köp rätt bostad direkt om 8 år istället. Bostadsmarknaden i Stockholm är glödhet redan, min spåkula säger att bostadskarriär-tänket har nått vägs ände och att det nog finns mer att hämta på börsen än i en dussin-trea.
Skulle avråda från att köpa utifrån era förutsättningar. Ni har i nuläget för små ekonomiska muskler för att konkurrera om attraktiva bostäder och mindre attraktiva bostäder kan ha en mer riskabel utveckling och ev stå ganska still. Vill man försöka få en bra prisutveckling bör man satsa på en hyfsat attraktiv bostad i attraktivt läge.
Det skulle kunna gå om det finns ett område med potential att stiga i pris pga tex nya kommunikationer men det är å andra sidan svårt att veta när prisrycket i så fall kommer och hur stort det blir, särskilt om ni inte har tänkt att bo där på lång sikt.
Billig hyresrätt är ju toppen, om man kan spara mycket och fokusera hela sitt kapital på investeringar och den lilla buffert man behöver, istället för att det ska vara låst som kontantinsats. Även vid maxbelåning finns det ju en kapitalkostnad.
Saker som jag skulle räkna på: Hur mycket ränta+avgift blir det varje månad jämfört med hyran för hyresrätten? Om man tänker bort amorteringen (den betalar man ju “till sig själv”), kan ni spara mer eller mindre? Sen ska man hålla i huvudet att spara är bättre än amorteringar eftersom man då har kontroll över hur pengarna placeras.
Sen kan man nog räkna med att det reala värdet av lägenheten åtminstonde kommer vara kvar, givet att det inte är avfolkningsbygd. Det innebär att nominella värdet kommer gå upp i takt med inflationen och belåningsgraden blir allt mindre, även i en stagnerande bostadsmarknad.
2, location location location. Innerstaden blir ju inte större, så en bostad , om än en liten en är en säkrare investering jämfört med ett radhus i Vällingby.
Om du köper ett attraktivare bolags aktie så är det inte en säkrare investering än en sämre bolags aktie. För framtida avkastning och osäkerheter om den är redan inprisat i aktiekursen.
Är bostadsmarknaden så dum att inte den inte kan prisa in osäkerhet i framtida avkastning i priset på ett bostadsobjekt ?
Fast det är stor skillnad på objekt och objekt inom tullarna. En 80-talslägenhet på nedre botten vid Skanstull och en takvåning vid Odenplan har helt olika attraktionskraft. Ligger man dessutom i spannet 3-4 miljoner så finns det inget vettigt för två pers.
Det tycker jag att det finns. Men beror ju på hur man prioriterar. Det finns mysiga små tvåor med bra planlösning som säljs i trevliga områden på t.ex. Kungsholmen och Södermalm, som jag iaf har sett bara har gått upp i pris över tid. Eller tror du de når sitt tak nu?
Och nej, vi har inte så stark köpkraft att vi kan köpa det mest attraktiva. Men vi har ju också ett alternativ i att vänta med vårt köp för att kunna göra det. Och sedan är ju såklart allt spekulation. Frågan är väl om vi ska satsa på yta, helt okej läge och tid (bo länge), eller läge när det gäller vårt bostadsköp?
3! Om barn är något ni vill ha snart, så spara undan så mycket som möjligt och håll kostnaderna nere. Då kan ni unna er mer tid hemma med ert barn istället för att stressa tillbaka till arbete för att betala låneräntan. När barnet är 1-2år och börjar ta lite mer plats flyttar ni till något som passar er då
Total killgissning, men jag tror inte bostadsmarknaden funkar så? Upplever mer att den är styrd av en blandning av rationella behov och känslor, balanserat mot möjligheten och viljan att hänga med i budgivningen. Jag tror det är försvinnande få som tänker som en investerare (trots den vanliga klyschan “bostaden är en investering”).
Tycker mest det är äldre släktingar som gjort 2-bostadsaffärer i livet som ska hetsa in folk på marknaden. Är det verkligen samma anda på forumet?
Hur som, har prisutvecklingen på din bostad täckt dina driftkostnader så har ni givetvis bott gratis! Bry dig inte om att räkna på alternativkostnaden, då kanske du upptäcker att du inte är en sådan investeringsdemon som du tror. Extra bra om du glömmer bort många av dina driftkostnader, då gör ni ännu bättre bostadsaffär.
Så är det ju faktiskt för aktiemarknaden med, att den enskilde investeraren inte är kompetent och icke-känslomässig nog att prickar rätt heller, men att genomsnittet av alla investerare tillsammans prickar rätt .
Tänk om det är så på bostadsmarknaden med, att i genomsnitt så är bostadsmarknaden rätt rationell i sin prissättning
Om utgångspunkten är 1) att ni ska tjäna pengar 2) att ni ska flytta till hus om några år, då bör ni resonera på ett annat sätt än om ni bara ska bo på trevligt ställe. Det vi har sett över tid på bostadsmarknaden är att det attraktiva står sig bäst och jämnast i pris. Blir det någon form av dipp, då är det mindre attraktiva områden och mindre attraktiva lägenheter som backar.
Det är därför smartare att köpa det bästa i ett bra område (utan att driva upp priset för högt) där många vill bo i snarare än de sämre alternativen i utkanten av ett dyrt område. Och undvika nybyggt.
Skulle dock med tanke på era omständigheter föreslå att ni inte köper något utan fortsätter att spara.
Jag skulle bara köpa något där jag ville bo minst 5 år och där jag kunde ”övervintra” några år extra om det av en massa möjliga anledningar inte funkar att flytta. Att köpa så snart som möjligt är ett råd man brukar ge personer som inte sitter säkert i en billig hyresrätt.
Jaså?
En hyresrätt och investerat kapital kan likväl vara både billigare och ge bättre avkastning.
Vill ni bo med barnen där ni nu tittar på att köpa tillfälligt? Hur ser det ut med vårdcentraler, BBC, förskoleplats mm? Vad händer om ni köper något dyrt nu, som kraftigt faller i pris och insatsen försvinner. Kan ni tänka er bo kvar med barn i dessa områden?
Bo billigt med låga omkostnader är king, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt. Tänk även på alla härliga kostnader på att köpa och sälja bostad. Pantbrev, dyra lastbil för flytt, en dubbel hyra/bryggningslån, pantbrev, mäklararvoden, lagfart.
Jag brukar få det till att bor man mindre än 5 år på ett ställe så är det oftast en ren förlustaffär att flytta så tätt om man inte kraftigt sticker iväg på billiga köp och dyra sälj. (och det vill ju alla göra).
En del i beslutsunderlaget skulle vara att redan nu försöka bilda er en uppfattning om era framtida lånemöjligheter. Prova “hur mycket får jag låna”-snurran på exempelvis Skandia och laborera med olika kontantinsatser och lönenivåer. Så länge era löner räcker för kalp-kalkylen kommer varje års sparande ge er ytterligare ca 3 miljoner i låneutrymme.