Min son är 10 år och har pga arv kommit upp i den nivån som gör att vi behöver rapportera till överförmyndare. Pga att det enbart är pengar och fonder han har och jag är ekonomisk kunnig behöver jag bara rapportera IB och UB värde varje år.
Har inte haft problem med överförmyndare avseende summan. Det knepiga är att få hjälp med banken att hantera överförmyndarspärrade konton men det är inte aktuellt för er.
Om du ska rapportera till överförmyndare varje år så kan dina barn hjälpa till med den rapporteringen. När de blivit 18 kan de fortsätta med den rapporteringen men till dig istället, de kanske vill det för att få tips och råd.
Du kan också dela upp deras pengar i olika högar och namnge dem. Ett konto kan heta ”rör ej - lägenhet” exempelvis så ger du en signal till dem att pengarna inte ska slöas upp då de sparades med ett syfte. Ett annat konto kanske heter ”njut av livet” och det är ok om det går till en resa.
Nu när du sparat till dem i deras namn och de redan är tonåringar så är det lite försent att ändra spår nu. Strategin får bli utbildning och rapportering.
Lär dem det de behöver veta om sparade, risker, lån, olika tillgångsslag.
Informera dem varför ni sparat till dem. Att ni valt att offra pengar idag för att de ska ha det bra i framtiden. Förklara vilka faser man är i livet och vad man kan behöva ha pengar till. Pengar till en lägenhet är fantastik. Sparpengar som används till konsumtion när man är ung är att leva över sina inkomster och leder till problem.
Kontrollmoment är inte fel och börja redan nu. Låt dem rapportera in varje kvartal. Hur ser utvecklingen ut. Har du den rutinen från 15 år kanske de ändå vill ringa och fråga mamma/pappa hur de ska göra med sitt sparande även när de är 25 år.
Du kanske även kan få läsbehörighet till deras konton även efter de fyller 18. Behöver ju inte vara på transaktionskonton men deras depåer iaf.
Pengar är en resurs. Perfekt att du är tvingas lära dem hur de använder den på bästa sätt.
Lycka till!