Spara till kontantinsats

Jag mins 2006, när jag skulle köpa min första lägenhet. Jobbade på ett fastighetsbolag och tog upp frågan vid fikabordet, om man skulle hyra eller köpa lgh. De var blandade åldrar samt ekonomer m.m. Alla sa att de är bara att köpa omgående.
Då var räntan ca 3,5-4 %. Så låga räntor hade vi aldrig haft.

Min egen slutsats var att räntorna borde gå upp eftersom att räntan kan ju inte fortsätta att vara på 3,5-4 %. Det är inte skäligt. Den bör vara runt 5-6 % ansåg jag.
Med facit i hand ser vi hur det är idag…
Jag köpte i varje fall då och har sedan dessa dubblat mitt egna kapital på 5 år, genom att renovera och sälja mina boenden samt sparande.

Det som oxå var “roligt” när jag skulle låna pengar var att som min situation såg ut då, hade jag inte sparat något eftersom jag hade studerat (utan studielån) samt tagit mc kort och köpt en gammal mc.
hade 10 000 kr på kontot och bostaden kostade 500 tkr.
Bankmannen sa att, om jag hade något några pengar att sätta in så var det bra, samt att han berömde mig för att jag inte skulle låna MER än vad bostaden var värd.
han pekade på sitt skrivbord med låneansökningar och kataloger som var nästan en meter hög, och sa att där är högen med de som vill låna mer än vad bostaden är värd.
Som ny på arbetsmarknaden ökade min lön kraftigt samt att vi lade upp en tuff amoteringsplan. Renoverade hela lgh, amorterade ner hela skulden och sedan sålde den efter 6 år, för ca 900 tkr.
vid denna tidpunkt höll jag inte på med börsen.

Så att vänta på bostad tror jag inte är något att vänta på. De gäller att inte vara för högt belånad, och framför allt inte mer än vad bostaden är värd, haha;)