Spara till kontantinsats

Det här var (och är) svårt. Jag vill här utfärda en varning för långt inlägg!

Jag (32 år) sitter i en sits där jag har buffert, hyresrätt, lång akademisk utbildning (jurist), fast jobb, hyfsad lön (som kommer öka snabbt kommande fem åren), inkomstförsäkring, pensionssparande, sambo, ett barn. Det jag inte har är en kontantinsats på cirka 500K.

På vilket sätt påverkar dessa faktorer (mitt humankapital) hur jag ska spara till min kontantinsats på fem år?

Vissa säger att jag ska spara allt på sparkonto för att inte riskera något, då det är kort sparhorisont. Vissa säger att jag ska spara i “mellanriskhinken” (dvs. 60 % aktiefonder, 40 % räntefonder). Vissa säger att jag måste satsa lite och köra mer på aktiefonder i början för att sedan dra ner på aktiefondandelen med tiden. Andra säger att jag själv måste ta reda på vad jag vågar riskera.

Om jag sparar i 100 % aktiefonder under minst tio år så tyder ju forskningen på att jag med en global indexfond får en avkastning på i snitt 7 %. Denna premiss bygger ju hela Rika Tillsammans på. Problemet är ju att jag inte vill vänta tio år med att köpa bostad, utan siktar på att köpa bostad om 5–6 år.

Så vad kan jag då riskera i min sits? Låt mig skissa upp några scenarier.

Scenario 1
Börsen går väldigt bra och min genomsnittliga avkastning blir 10 %. I detta fall är jag väldigt nöjd.

Scenario 2
Börsen går “enligt plan” kommande 5–6 åren och jag får en avkastning på 7 %. Då är jag klart nöjd.

Scenarion 3
Börsen går helt okej under kommande 5–6 åren och den genomsnittliga avkastningen blir 3 %. I detta fall är jag också relativt nöjd, i alla fall inte helt missnöjd. 3 % är ju trots allt bättre än att spara på sparkonto.

Scenario 4
Börsen går dåligt kommande 5–6 åren till följd av ett riktigt dåligt år som gör att den genomsnittliga avkastningen blir svagt negativ. I detta fall får jag slicka mina sår och konstatera att mitt börssparande inte var lyckat, men att jag samtidigt har kvar en klar majoritet av mina satsade pengar.

Scenario 5
Börsen går starkt neråt under flera månader och återhämtar sig långsamt under flera år, likt under IT-kraschen eller 1990-talskrisen. I detta scenario blir ju mina husköpsplaner grusade eller i varje fall ordentligt tilltufsade. Om detta inträffar så får jag helt enkelt skjuta upp mitt husköpande några år eller köpa ett mindre hus.

Jag har bara sparat på börsen i ett år och av alla år så känner jag att jag började med ett lärorikt år (2020). Jag har praktisk erfarenhet både av börsrekord och börskrasch. Men jag är alltjämt en nybörjare på det här.

Kan ni komma på några andra scenarier som jag inte tänkt på? (Snälla uteslut scenarion som innefattar civilisationens undergång).

Är det så här jag ska resonera för att ta reda på vad just jag tål för risk?

Det hade varit kul att höra vad ni tänker. Vad tänker @janbolmeson?