Jag förstår det, men återigen så handlar det om kontexten. Jag skulle aldrig rekommendera till någon som har Lyxfällan-tendenser, men det upplever jag att du är långt ifrån. Många löser ju det här med att låna av sina föräldrar, men alla har inte den möjligheten. Vi hade t.ex. inte riktigt den.
Så jag skulle gjort en kalkyl, dubbelkollat kalkylen så att man inte gjort någon miss och övervägt det som ett alternativ. Håller kalkylen med buffert, why not? Det kommer öka er livskvalitet, ni kommer in på bostadsmarknaden och sedan kör du sparandet enligt plan. Till skillnad från flera av oss kan du ju se se “avkastningen” genom att amortera ner på räntan som en garanterad avkastning på någon procent.
Det är inte jämförbart. Situationen var helt annorlunda. För det första hade man t.ex. fullt ränteavdrag, man hade en inflation på 10+% och löneökningar på minst lika mycket. Läste någonstans att typ i slutet av 70-talet var den genomsnittliga löneökningen nästan 20 procent. Ingen relevant jämförelse.
Återigen, det är den här förnuftigheten som gör att jag vågar säga det ovan. Värt att komma ihåg att 1 miljon människor i Sverige idag har ett blanko-lån. Det genomsnittliga blanco-lånet är på 130 000 kr. Skulle säga att inte alla dessa resonerar som du. Lycka till och keep us posted.