Sparande som muslim då ränta inte är ok

Jag fick ett mejl till supporten från en läsare som inte riktigt vågade ställa den i forumet på grund av tidigare dåliga erfarenheter kring. Jag tänker därför att jag ställer den åt honom och hoppas på att vi i forumet kan hålla oss on-topic och faktiskt försöka bidra. :blush:

Min religion (Islam) tillåter mig inte att tillhandahålla med ränta. All typ av aktie och fonder har ju med ränta att göra vilket gör att jag inte kan investera mina pengar på det sättet. Gäller givetvis köp av bostad. går inte att låna pengar utan ränta.

Hur kan jag egentligen placera mina pengar bäst? Jag är 27 år gammal och har ett jättestort intresse för ekonomi, både privat och nationalekonomi som går i hand med globalhälsa.

I dags läget sparar jag pengar som 8/10 i Sverige gör. Jag är en av dem 8/10 som inte har aktier och fonder. Med dagens inflation går jag back varje år på att ha mina pengar på ett bankkonto. Ett fasträntekonto är inte heller ett alternativ.

Jag är väldigt konfunderad hur jag ska hantera detta på bästa sätt. Jag kan verkan köpa fastighet, aktier och fonder. Vet inte riktigt om du har fått en liknande fråga innan men jag skulle nog säga att det berör många troende muslimer i Sverige.

4 gillningar

Då det inte är första gången jag får denna frågan, så är denna länk en av de sidor som gav mig i alla fall en introduktion:

Lite allmänbildning. :slight_smile:

3 gillningar

Guld?

I långa loppet ska det ju hålla värdet, men det genererar ingen avkastning. Det är däremot skyddat mot inflation på annat sätt än kontanter. I övrigt kan jag väl mer se möjligheten att investera i ett företag där man arbetar, tjänar sitt uppehälle på arbetet etc.

9 gillningar

Inte enkelt.
Man bör leta upp aktier som passar in under 5% regeln. Då måste man läsa om varje bolag för att se var de får in sina intäkter ifrån.

Kollade lite snabbt om man vill göra det enkelt för sig, det är att köpa ETF med Sharia inriktning.
Hittade tre via Nordnet

5 gillningar

Håller inte riktigt med om vad som skrivs i mailet.
Aktier kan öka i värde och man kan få utdelning, men det är inte samma sak som ränta.
Så aktier är OK att investera i så länge de inte tjänar mer än 5% av sina intäkter via saker som bryter mot reglerna.

4 gillningar

Jag har läst nybörjarguiden och det var riktigt intressant läsning!

Det stämmer inte att aktier är haram. En aktie i sig har ju inga räntemekanismer. Men man kan förstå att brevskrivaren får den uppfattningen med allt tal om ränta på ränta-effekt. Det är ju dock bildligt talat.

Räntefonder går så klart tokbort men det är ju de flesta överens om, av olika anledningar :smiley:

Aktier verkar helt okej med vissa förbehåll. Inte okej att investera i lånehajar, alkohol, tobak, pörr och bacon så klart. Men heller inte okej att investera i verksamheter som tar onödigt stor risk.

Med andra ord får man gå igenom fonder grundligt före investering. Ska man gå på enskilda aktier så bör man kanske kolla efter stabila värdebolag i godkänd bransch med sympatisk framtoning?

En snabb googling visade att det finns en hel drös halal-ETF:er men dessvärre verkar inga finnas som UCITS.

4 gillningar

Jag tar tillbaka, finns visst UCITS t.ex. från iShares, men inget listat hos Avanza och Nordnet. Här finns ju uppenbart ett sk. ”hål i marknaden”. :grin:

3 gillningar

Fanns det inte lika olika projekt där man lånade ut till exvis trädplantering. Hmm, är ju ränta man får där förstås… :thinking: Och en del risk.

Äga fastigheter och hoppas att de går upp i pris? Riskfyllt?
Äga fastigheter och hyra ut? Är det okej att gå med vinst på hyran? Tänker att om den är skälig så är det en etisk betalning för ens arbete.
Sen är frågan, är det etiskt/tillåtet att sätta upp något sådant här med enda syftet att tjäna pengar? (Orkade inte läsa genom hela artikeln, så kanske är ok?)

2 gillningar

Samma fråga två gånger tidigare. Kan vara värt att läsa. Jag hade rekommenderat denna mejlsändare att PM:a trådskaparen av dessa två trådar och frågat hur deras portfölj ser ut idag. De kanske har hittat nåt accepterat guldkorn i fondvärlden.

4 gillningar

Kristna har ju länge varit inne på samma sak. (Därav stereotypen om judar som lånar ut pengar.) Men är ju något som släppts inom kristendomen pga folk vill tjäna pengar och folk därför mest bryr sig om delarna som passar dem. Men handlar väl om vilken tolkning man gör av religösa texter och vad innebörden och moral. Aktier och avkastning är ju inte ränta, så kan vara okej. Eller så handlar det om att det inte är moraliskt rätt att tjäna pengar på att ha pengar. Ha ett jämlikt samhälle. Skulder ska avskrivas vart sjunde år osv.

Superintressant frågeställning oavsett. Även om jag inte har en religös ingång så finns det mycket kring moralen som jag tänker i liknande banor kring. Finns så många områden som är skit där jag inte vill att mina pengar ska vara inblandade i. Vill ha ett jämlikt samhälle och tycker växande klyftor är ett problem. Samtidigt som jag själv vill ha så bra privatekonomi som möjligt och då inte längre följer mina värderingar.
Sorry blev kanske lite OT, men tänker att vad som är okej eller inte med gråskalan kring fonder, guld, fastigheter, solcellsprojekt osv beror på vilket tolkning personen som ställde frågan gör av vad det innebär att tillhandahålla med ränta.

6 gillningar

Intressant fråga och jag får erkänna att jag inte har tänkt på den så mycket. Utöver att jag vet att personer i min bekantskapskrets investerar i fastigheter och guld.

Håller med om att det här är ett hål i marknaden. Hur ser det ut på t.ex. DeGiro?

2 gillningar

Jag tycker det där är ett väldigt respektlöst svar på en seriös fråga. Framförallt tillför det inte tråden någonting.

I övrigt i tråden så är det inte vår sak att tolka bud inom islam. Det finns olika riktningar och olika tolkningar och jag är övertygad om att frågeställaren är mer insatt än alla vi andra tillsammans.

38 gillningar

Spännande fråga! Som andra skriver har jag svårt att se en skillnad mellan att köpa guld i förhoppning att någon annan vill betala mer för det senare, eller att köpa en aktie med samma resonemang. I och för sig lånar väl de flesta företag för att kunna växa snabbare. Som aktieägare kanske man ändå ser det som att profiterar av räntor. Svårt dock i så fall att veta var man ska dra gränsen. Om jag har ett bostadslån och köper bullar av dig, har jag ju bara råd att köpa dem pga mitt lån (= du tjänar på mitt lån). Svårt att undgå att beröra räntor alls i en värld där de finns överallt. Kanske räcker det att se till att du själv inte bidrar till mer räntasituationer än vad som finnns i dagsläget? Då tänker jag spontant att aktier borde vara ok. Svårt att veta utan att vara mer insatt.

En annan tanke: Skog känns som att det skulle kunna vara ett alternativ? Avkastningen där beror ju på bokstavlig tillväxt, inte på räntor. Kanske svårt att köpa utan att ta ett lån dock.

2 gillningar

Tillför förmodligen inte mycket i att komma med svar på frågan, men kom att tänka på hur man ska se på pensionen. Där blir det svårt att styra alla avsättningar så det uppfyller dem religiösa kraven eller?

2 gillningar

Det vore intressant med en mer ordentlig diskussion om detta, alltså om involverar troende muslimer som är pålästa och bara inte en massa killgissande.

Att ett antal branscher inte är ok framstår som självskrivet. Att låna på banken mot ränta på vanligt sätt fungerar inte heller. Samtidigt finns ju Islamic banking som fenomen och det är något jag kommit i kontakt med via jobbet. De flesta kritiker brukar invända att man inom Islamic banking mest bara “fuskar” med räntan och typ kallar den avgift istället. Om det gäller generellt eller om det finns olika skolor och “grader av stränghet” vet jag inte.

Att aktier i allmänhet eller aktieutdelningar skulle vara synonymt med ränta är ju inte helt korrekt. Om man läser den här guidline till “Halal-investering” som Jan tipsade om så framstår det ju som att investerande ska göras i stabila, skötsamma och halvtråkiga företag. Det är i sig inget värdeomdöme.

Att satsa på de där ETF:erna borde vara det enklaste sättet att hantera det hela på. De ser ju ut att vara bra sparprodukter utifrån forumets syn på frågan. Att plocka ut egna aktier på t.ex. Stockholmsbörsen går rimligen också men där kan det finnas en högre risk. Att studera innehållet i ETF:erna kunde ju ge en vägledning om vilka branscher och typer av bolag som kunde vara värda att undersöka närmare. Det vore ju heller inte otänkbart att ta kontakt med bolaget och fråga om man är osäker på exakt vad deras verksamhet omfattar.

3 gillningar

Intressant fråga.

Jag läste artikeln och man verkar ju få investera i aktier om det är “goda” företag.

Guld är väl givet, är själv förespråkare av Permanenet Portfolio så det passar i min uppfattning av bra portfölj.

Kanske kan du bygga någon portfölj som influerats av PP.

Kanske så här:
•1/3 guld
•1/3 godkända aktier
•1/3 valutor.

Jag gissar att valutor är ok då de inte är räntebärande utan bara fungerar som riskspridning.

En sak som jag inte riktigt förstod med räntorna är om det är ok med inlåningsränta?
Om inte så skulle ju ränta på bankkonto vara förbjudet…

1 gillning

Vi gör olika val i livet, och får även ta konsekvenserna av de valen som man gör. I detta fall innebär det stora negativa ekonomiska konsekvenser. Samtidigt drabbar det ingen annan.

Jag ser det här som en ickefråga. Så länge hen framhärdar i sin tro, får hen stå ut med de nackdelar detta innebär. Varken jag eller någon annan har ont av detta val.

Det finns många religiösa trossatser som negativt påverkar både omgivning och familj. Detta är ändå harmlöst.

8 gillningar

Det är det. Inlåning innebär att du lånar ut pengar till banken.

1 gillning

Frågan är principiellt intressant ur ett samhällsperspektiv. Jag har inga tankar på att spara enligt någon särskild doktrin, religiös eller annan. Att det finns efterfrågan på sådana sparprodukter är ändå intressant i allmän mening. Det kan ligga ett värde i att förstå hur det fungerar mer i detalj.

4 gillningar

Hmm :thinking: Jag har några muslimska kollegor jag måste fråga, för jag har för mig att en av dem brukar investera. (Och då menar jag muslimska som i troende muslimer som ber 5ggr om dagen etc etc) För sen är det en som säger att han är muslim, men han ber aldrig och brukar dricka öl så han räknas inte :joy:

4 gillningar