Precis som i Svenska kyrkan finns det säkert många olika schatteringar. Det finns ju en liten grupp muslimer som anser att det är förbjudet att äga aktier. I andra ändan finns de som är lika ointresserade av religion som många infödda svenskar.
Alla reala tillgångar bör funka fint! Guld är enkelt att investera i, relativt stabilt över tid och har dessutom ingen motpartsrisk. Silver och övriga ädelmetaller likaså. S.k “mjuka” reala tillgångar så som jordbruksprodukter är svårare att investera i, men är absolut ett alternativ.
Att investera i fastigheter är kapitalintensivt men lönsamt ifall det utförs korrekt. Då startar du i realiteten ett företag, så din egna insats får större vikt.
Samtliga aktie- och räntefonder går troligen helt bort, tror inte det finns något börsnoterat företag helt utan belåning.
Banken är iaf så snäll att de inte ger någon ränta! Halal-säkert bankväsende 
Hur menar du här? Är det inte tillåtet att ifrågasätta motivering och grund i olika investeringsidéer?
Är detta en generell forumregel eller helt enkelt en moralisk princip som man förväntas känna till?
Jag har nämligen inte sett dig motsätta dig detta i andra trådar som behandlar olika moraliska dilemman, såsom vapen, energiförsörjning och djurrätt. Där verkar det vara fullt tillåtet att uttrycka oenighet.
Ordet “säkert” här signalerar killgissning lång väg. Det vore mer relevant att någon imam eller liknande kunde uttala sig om den här frågan. Vore inte det ett strålande uppslag till ett nytt avsnitt @janbolmeson? Jag tycker inte om den här raljanta tonen och besserwissrandet utan ser sparande för troende muslimer som en mycket legitim fråga att behandla seriöst och med respekt.
Med dagens läge i Sverige är integration, i olika avseenden, centralt. Samtidigt finns det en tydlig gruppering “mörkerkrafter” som vill skapa uppdelning istället. Muslimer ska fostras in i att älska diktaturregimer, följa suspekta doktriner och vända sig bort från det normala samhällslivet. Det är förstås en mindre grupp som “är sådana” men det är inte något statiskt läge. Kampen mot denna grupp är vad det så kallade kulturkriget egentligen borde handla om, inte Hanif Bali vs. några PK-kramare på vänsterkanten.
För mig personligen är den stora behållningen av Rikatillsammans och lärande inom privatekonomi att mycket handlar om sättet att tänka. Att nörda ner sig i olika index och detaljer ser jag som helt underordnat. Med det som utgångspunkt borde ett sådant avsnitt kunna vara av intresse för betydligt fler än bara troende muslimer. Det handlar om att vidga sina vyer för alternativa sätt att tänka och det är intressant på riktigt.
Hm, intressant med rätt svår fråga. Respekt för att det är en fråga som lätt kan flippa ut. Bra att personen har stort ekonomi intresse! Det kan nog behövas eftersom han kan behöva gräva för att hitta ett sätt att uppfylla både sin religion och investeringsbehov. Lite tankar …
-
Använda kontakter och släktingar för att klura ut hur man kan göra baserat på vad de gör. Kanske kan få lite ledtrådar på hur man kan tänka och agera.
-
Det kan bli svårt med vanliga fonder eftersom detta kanske är en marknads lucka i vad som finns tillgängligt att investera i Sverige, än så länge. Möjligtvis om det finns “vanliga” etiska fonder som också uppfyller hans krav på ett vettigt sätt. Tipset är att utgå från Avanzas fondlista och söka ut de etiska fonderna för att sedan gå igenom dem och se om det etiska uppfyller islams krav. Det går ju åtminstone lite i samma riktning.
-
Alternativet är annars att söka upp enskilda bolag och investera i aktier dvs. bygga upp en bred, sannolikt internationell, aktieportfölj. Lite så som jag gjort men en del av mitt kapital men med en inriktning mot utdelningar. Jag tänker att man tex. kan luska i vilka bolag som “sovereign wealth funds” investerar i. Tänker på Quatar, Kuwait, Saudi mfl. Om man kan hitta innehav som enligt deras SWFs är OK så borde det vara OK för denna individen.
-
Ett annat alternativ är att titta på ETFer. Dock verkar det inte finnas sharia-compliant ETFer som kan köpas i Sverige. Men man kan göra lika dant här. Titta på innehaven som ETFerna har för att sedan investera i de bolagen. På JustETF.com finns 4 sharia compliant ETFer listade och där kan man även se deras respektive innehav för att sedan köpa dem som aktier, tänker jag.
-
För att hantera risk i en portfölj så behövs såklart någon form av ersättning av “räntedelen”. Annat än man sätter den delen på räntekonto utan ränta (vilket det ju finns massor av) så är det blankt för mig. Guld borde vara OK eftersom det inte är någon annans skuld dvs. helt fritt från räntor. Kanske en ide är att han lyssnar hur andra muslimer gör, vad som är OK och inte.
-
När det gäller fastigheter, alltså att köpa sig ett boende, så tänker jag att man då måste spara ihop hela beloppet för att undvika ränte-haram, vilket tar en sjukt lång tid, om det ens går i vissa delar av landet. Kanske han kan acceptera att betala ränta, vilket kanske kan ses som något annat än att ta emot ränta. Lite typ, “göra upp med sin gud” om det är en OK lösning. Det borde väl vara OK för även om man hyr boende så betalar man ju en form av ränta i det boendet eftersom fastighetsbolaget i sin tur sannolikt betalar ränta på lån och avkastning till sina ägare.
-
Lite på temat att “göra upp med sin gud” så kanske man kan acceptera vissa saker för att komma vidare i livet, vilket jag antar att gud också vill att man ska. Alltså att man gör så gott man kan, väljer de bästa (minst dåliga) investerings alternativ som finns tillgängliga. När bättre alternativ kommer så byter man till dem.
Jag tänker också att man inte helt kan undvika problemet eftersom vårt pensionssystem trots allt bygger på investeringar och förräntning. Inkomstpension baseras på framtida generationers löner och löneutveckling. För PPM och tjänstepensioner så tvingas man nog göra de minst dåliga valen, tex. etiska fonder åtminstone än så länge. Så här tvingas man nog till någon typ av kompromiss där man får göra sitt bästa med de alternativ som står till buds.
Jag tror inte att guds vilja är att straffa människor, utan helt enkelt få oss att göra så gott som vi absolut kan. Det är ju lite samma sak för alla de som vill leva “grönt” och undvika miljöförstöring i dagens samhälle. Man tvingas göra kompromisser som man kan leva med helt enkelt. Att göra upp med sitt samvete i det fallet, för att komma framåt tills bättre alternativ finns.
Hoppas det ger lite ideer! ![]()
Detta är ingen killgissning. Givetvis finns det mängder av olika tolkningar inom islam, precis som i övriga religioner.
Jag har ingen raljant ton. Jag konstaterar bara att valet är fritt, och att man får ta konsekvenserna av sina val. Kan man inte ta bostadslån, så kan man inte.
Jag tror det finns väldigt mycket certifierade investeringsprodukter för troende muslimer utanför sverige. Intressant att frågeställningen kommer upp här.
Det är mycket möjligt att det finns olika tolkningar av vad som är ok eller inte gällande sparande för muslimer. Det är naturligt att t.ex. talibanerna har en tolkning och Sultanen av Brunei en annan. Frågan borde mer handla om vilken eller vilka tolkningar som kan ses som relevanta för muslimer som bor i Sverige.
Frågan om raljant ton var inte specifikt riktad till dig. Det var en allmän kommentar gällande flera av inläggen i den här tråden. Det är väldigt tydligt att många i Sverige saknar en systemförståelse för vad religion innebär. Hur viktigt det är kan kanske ses som en öppen fråga men gällande att självklart betrakta troendes preferenser i olika frågor som självklart legitima och inte en fråga om “fritt val”, “olika tyckanden” eller något liknande är det väsentligt.
Det här perspektivet är det som ligger till grund för alla andra frågor och avvägningar i tillvaron. En enkel jämförelse borde vara ”demokrati” som nog de flesta svenskar skulle uppfatta som något självklart. Att ”man kan tycka olika”, ”de får göra som de har lust” eller ”det är inte så noga” skulle de flesta i Sverige inte skriva under på. Samma sak borde gälla den här frågan. Att någon föredrar ekologiska matvaror är inte relevant att jämföra med.
Det här tror jag är avgörande, och också ett skäl varför frågeställaren kan få svårt att få svar här.
I den frågan finns sannolikt inget korrekt svar, utan det beror på vilken islam frågeställaren avser, eller kanske till och med vilka muslimer. Vad anser hens närmaste? Vad anser den lokala imamen/mosken? Det tror jag blir mer avgörande än att forumet med rationella, sekulära argument ska försöka räkna ut svaret.
Det är samma med en mängd religiösa dilemman. Om jag i mina undervisningsgrupper frågar när fastan börjar eller slutar på dygnet i Sverige får jag många svar, varav alla är menar att de objektivt har rätt, och att alla andra har fel. De kan inte komma fram till (eller är intresserade av) ett dialektiskt svar eftersom det handlar om vad familjen/ursprungskulturen har för traditioner eller vad den lokala imamen säger.
Men, om frågeställaren snarare söker att rationalisera en avvikelse från en religiös dogm behövs ju bara ett argument som låter eller känns övertygande. Upp till frågedtällaren att avgöra vad som är vad ![]()
Varken jag eller du kan avgöra vad som är relevanta tolkningar av Koranen för muslimer i Sverige. Det måste varje enskild individ göra. Så länge tolkningarna inte kommer i konflikt med svensk lag, så måste varje individ få bestämma själv.
Det var mest till zaphod som gick på religionen istället för att försöka svara utifrån frågan.
Jag tycker att om någon skriver: Jag söker tips på aktier som inte har bokstaven K i företagsnamnet så är det väl bättre med tips än att fråga varför? (dålig jämförelse, men hellre förenkling)
Man får absolut vara oenig. Jag tycker t ex man kan svara att man tycker man nog bör skippa börsen helt om man sätter sådana krav etc. Men att svara på helt andra grejer av förutsättningen inte verkar fruktbart. “Klart du ska ha K i portföljen, gillar du inte Facebook?!” blir konstigt.
Exakt så. Och tydligen är det aktuellt för den som skrev mejlet.
Självklart kan vi inte göra det. Det vore rena dumheterna att påstå något sådant. Alla religiösa frågor hanteras av skriftlärda. Det är den normala ordningen i religiöst orienterade länder. Den här idén att förvandla religion till en del av privatlivet istället för en övergripande samhällsfråga är en mer västerländsk nutida idé som inte har relevans i andra kontexter.
I en mängd länder i världen finns TV-program där religiösa experter sitter i TV-soffor eller i poddar hos typ @janbolmeson och försöker reda ut vad som är rätt och fel i olika frågor. Det är inget odemokratiskt, efterblivet eller dåligt med detta utan en helt etablerad normal företeelse. Eftersom vi nu har en hel del muslimer i Sverige så vore det ju toppen att åstadkomma lite liknande vägledning i frågor som är relevanta. Säkert kan de göra det själva men just utifrån perspektivet integration finns det en lucka att fylla här.
Om nån frågade efter tips på aktier som inte har K i företagsnamnet så skulle jag genast fråga varför. Varför vore det fel?
Tack för specificeringen. Jag håller med om allt du säger. Och zaphods kommentar kan sägas vara klumpig och osnygg, men detta gör den inte mindre sann eller illegitim. Tvärt om så var den rak på sak och kontroversiell, något som alla borde värdera högre. Det är otroligt lätt att bemöta en kontroversiell åsikt och få 14 ryggdunkningar från andra som tycker “rätt”, men zaphod kommer alltid vara den modiga då det är han som har en impopulär åsikt och vågar uttrycka den.
Jag tycker din K-liknelse är mycket bra, och jag tycker man ska få säga att det är en dålig strategi.
För att knyta detta till topic så tycker jag alltså att man ska fundera på varför man är muslim och följer dess principer. Vill man följa reglerna så är det mycket konstigt att försöka hitta kryphål. Uppenbarligen betyder “ränta” i sammanhanget all typ av gagn från rent kapital.
Givetvis kan man komma runt Guds förmodade ord på olika sätt, på samma sätt som man kan vara bög och kristen på samma gång: Du plockar helt enkelt bort delarna där det uttryckligen står att du förtjänar döden, och behåller det som funkar för dig. Återigen, då bör man fundera på vilken funktion principerna egentligen fyller.
Vad jag inte förstår är varför många av inläggen gör det mer komplicerat än vad jag tycker det är.
Varför fråga Jan Bolmesson, som jag inte tror är särskilt religiös överhuvudtaget, om muslimska förhållningar till ekonomi och besparningar?
Personen bör ju naturligtvis gå till sin religiösa ledare, det är ju där kunskap om allting finns och inte bara om ekonimi och sparande, och ställa dessa frågor där.
Eller att Jan Bolmesson reder ut frågan med någon religiöst kunnig och skapar en berättelse om vad som är rätt och fel. Den berättelsen kan sedan bli en bra introduktion för unga troende muslimer som gör karriär i svenska företag och vill etablera ett bra sparande på korrekt sätt. Avsnittet skulle ju rimligen inte åldras gällande själva rekommendationerna även om det förstås kan dyka upp nya sparprodukter. Frågan är ju i grunden helt generell och inte kopplad till några individuella förhållanden, annat än att vara troende muslim. Det finns inte så mycket “svensk konsumentinformation” av den här typen så det skulle säkert kunna få bra spridning i vissa kretsar. Det är ju annat när man gör inlägg i frågor där det redan finns massor av tyckanden till höger och vänster.
Inte fel per definition, men kanske bör man angripa frågan på ett mer finkänsligt sätt. Religion är inte matematik. Svaret på 2+2 är inte nödvändigtvis 4. Bara därför.
Sant. Och din utläggning under citatet är också rätt. Jag anser att man kan fråga och ifrågasätta på olika sätt. Man måste inte agera ångvält för jag tror inte det gagnar diskussionen, oavsett vilken sida man står på.
Det här är bara mina tankar om religion i största allmänhet. Frågar nå’n i biltråden om en liten elbil tipsar jag inte om en bensindriven truck och jag frågar inte heller vad frågeställaren ska med en lite elbil till för det verkar ju sjukt dumt på så många vis. Tänk om man vill dra en husvagn en dag.
Det blir lite meta/kvasi av detta. Jag släpper bollen där och tänker att det finns många goda tankar i tråden som faktiskt handlar om frågan och mindre om mitt svar till mr Beeblebrox. ![]()
Ge honom rådet att läsa Muqadimmah av Ibn Khaldun och efter att ha läst den tänk efter om han verkligen inte kan tänka sig att ändra sig litet vad gäller hur han måste hantera pengar.
Vill bara tacka för tråden än så länge, även om jag har plockat bort en del kommentarer så upplever jag att det är on-topic. Hyfsat i alla fall. Det som jag tycker är ju att det är spännande att titta på investeringar utifrån ett helt nytt och annorlunda perspektiv.
Sedan var idén att prata med en imam mycket spännande. Ungefär som när jag insåg att svenska kyrkans riktlinjer för hållbara investeringar är bäst i Sverige… ![]()
Svenska kyrkans finanspolicy för nationell nivå
Placeringsanvisningar för etik och hållbarhet