Sparande som muslim då ränta inte är ok

Ja, Svenska kyrkan har ju också ett fint samarbete med Ibn Rushd och Islamic Relief som ju är starka företrädare för fina värderingar. En del personer med judisk härkomst kanske inte håller med, men vad spelar det för roll?
(OBS, ironi om nu alla inte fattade det)

6 gillningar

Ingen som har nämnt JAK medlemsbank än?

Det är väl så nära en islamsk bank man kan komma i Sverige?

Man kan låna på redan befintligt kapital via något poängsystem som de har om man vill köpa en bostad tex

5 gillningar

Saudiarabien är ju ett muslimskt och ur ett ekonomiskt perspektiv rikt land. Hur gör rika människor där med sina tillgångar?

1 gillning

Jag har föreslagit ett sådant avsnitt tidigare. Det verkar finnas en möjlig koppling så att titta på det i samma veva som ett eventuellt samtal med en imam skulle kunna ge breddade perspektiv. Det kanske är så att de ideella bankerna kan ha en marknadsnisch bland troende muslimer. Det vore ju intressant i så fall, och bra för alla inblandade.

2 gillningar

Allvarligt talet så har jag väldigt svårt att förstå vissa inlägg.

Vi lever i en marknadsekonomi, där allting har ett pris. Priset på kapital heter ränta. Har du ingen mjölk och vill ha mjölk så går du till affären och betalar ett pris. Vill du inte betala priset så får du ingen mjölk.

Har du inget kapital för att köpa din bostad, så får du betala ett pris för detta. Priset kallas ränta. Vill du inte betala så får du heller inte tillgång till kapital. Svårare än så är det inte.

Om någon av ideologiska eller religiösa skäl inte vill betala ränta så blir det heller inga lån. Man får själv ta konsekvenserna av detta.

13 gillningar

De här frågorna är nu inte begränsade till ankdammen Sverige och de perspektiv som dominerar här. Samma utmaningar finns i muslimskt dominerade länder och där har Islamic banking blivit en utbredd företeelse. Olika icke-muslimska tyckare har då påpekat att de lösningar som Islamic banking erbjuder inte innebär att göra någonting fundamentalt annorlunda utan mest består av kosmetiska justeringar. Så kan det vara men det spelar ju egentligen ingen roll. Om religiöst kunniga menar att justeringarna är “good enough” så är det väl bra. Vad någon utomstående sedan kan tycka om det har ingen betydelse.

I Israel åker man omkring med en vattendunk under stolen i bilen. Det lär inte tillföra något särskilt gällande trafiksäkerhet eller kunna vetenskapligt kopplas till några särskilda andra resultat. Ändå är alla berörda rimligen nöjda och uppfattar att tilltaget ger de fördelar som de förväntar sig.

Det finns självfallet en mängd sätt att göra affärer på. Den specifika modell baserad på ränta som är dominerande i västvärlden är sannolikt den mest effektiva och skalbara. Ska man välja något annat så blir det troligen krångligare och mindre effektivt. Det behöver förstås inte betyda att det skulle vara omöjligt. Precis som det finns alla möjliga kreativa finansiella tjänster på nätet skulle det alldeles säkert vara möjligt att skapa något kreativt som uppfyller de krav som troende muslimer ställer.

1 gillning

Jag svarar utifrån egen gedigen erfarenhet efter att ha spenderat massor av tid i ett muslimskt land i nära ömsesidigt respektfull relation med muslimer, och efter att ha haft massor av djupa konversationer med dem. Nedanstående är i ljuset av detta, och starkt förenklat - så jag ber er försöka förstå istället för att missförstå. Jag har inte tid att skriva en massa.

Likväl som det förekommer greenwashing så förekommer halal-washing. Extremt få människor, om någon, på vår planet är i sanning oberoende av räntor eller saker som kan likställas med räntor. Man borde istället (och detta är mina muslimska vänner helt med på, idén kom från en av dem!) fokusera på den djupare betydelsen av halal - gott och ont, och inte huruvuda något halal-washats genom en halal-stämpel. Att enbart titta på halal-stämpel (i detta fall frånvaro av räntor i ytlig formell mening) är ett bristfälligt och ytligt förhållningssätt. Ta istället hänsyn till vad som verkligen är gott och ont, och tänk i många led, helst alla.

Ett exempel är halal-slakt. Det är inte sann halal (återigen medhåll från mina muslimska vänner) med skitdålig djurhållning bara för att man i ytlig formell mening halal-slaktar djuren. Det är totalt fel att skita i hur djuren levt sitt liv bara för att man bryr sig om några formaliteter under de sista sekunderna av det. (Obs, jag vet att väl utförd halal-slakt i princip är lika skonsam som vanlig slakt, jag har bevittnat båda. Så jag kritiserar inte halal-slakt. Jag kritiserar hyckleri med överfokus på ytliga symboliska saker och ignorans inför djupare samband i flera led.)

Jag gissar och tror att ränta relativt halal egentligen syftar till ocker-räntor, och inte rimliga räntor, t ex svenska bolån.

Är fractional reserve banking (oavsett vilka ord man klär det i) halal? Är det halal med 25% högre skattetryck än snittet för OECD, i Sverige som har oroväckande låg kapacitet i flera kritiska aspekter, t ex antal sjukhussängar per capita, antal poliser per capita. Sådana frågor tror jag är mycket mer halal-relevanta, egentligen - och de är intressanta för alla, oavsett religion.

Hoppas detta inlägg får vara kvar, det är skrivet i all välmening i hopp om en sund planet i broderskap.

Fridens

14 gillningar

Bra och rimliga tankar. Samtidigt är det viktigt att skilja mellan individuellt inriktade kulturer (=västerlandet) och kollektivt inriktade kulturer (=de flesta andra). Begreppet klankultur brukar användas ibland men det handlar ju i grunden om en kollektivt inriktad kultur.

Mer moderna och utbildade människor i muslimska länder har ofta mer orientering mot västerländska synsätt, även om de inte går hela vägen så att säga. Motsvarande gäller för invandrare i Sverige, oavsett var de kommer ifrån. Man landar värderingsmässigt mellan det gamla och det nya landets kulturella mittfåror.

Alla är nu inte, och vill inte vara, “moderna” i den mening som de flesta svenskar lägger i ordet. Man sätter istället ett värde i att vara och leva enligt mer traditionella normer. Det är inget fel med det och måste inte innebära att man är något kvinnomisshandlande monster. I detta ligger istället att vara mer orienterad mot familjen, släkten, kyrkan/moskén och sådana saker. Man ser det som viktigt att leva upp till vissa sociala och/eller religiösa normer för att det “ska vara så”, inte för att man gjort någon rationell kalkyl om vad som är vetenskapligt korrekt.

Jag kanske är fördomsfull men jag uppfattar att många “troende muslimer” i Sverige sannolikt hör hemma i det här sistnämnda facket. Att vara troende är förstås en gråskala men om man nu definierar sig själv som troende så handlar det ofta om att man deltar i ett kollektivt sammanhang där vissa saker anses viktiga. Om du eller jag har kommit på smarta argument för det ena eller andra har inte så stor relevans om det inte också har sin grund i kollektivet. Skulle däremot någon skäggig gubbe som är klok och respekterad säga att de smarta argumenten är bra, då är också chansen hög att kollektivet kommer att acceptera det som sin sanning.

2 gillningar

Någon i tråden presenterade halal-ETF:er som skulle finnas på Nordnet. Sedan sade någon annan att ETF:erna inte skulle gå att köpa i Sverige. Innebär inte tillgängligheten på Nordnet att de går att köpa i Sverige eller finns det någon logik som jag inte förstår?

Jag är absolut ingen expert på detta område, men vill bara i all enkelhet dela mina erfarenheter från att ha arbetat under flera år i början av 2000-talet främst i Saudiarabien men även andra sunni-muslimska länder. Vad jag observerade så verkade det absolut inte vara några problem för Saudier med kapital att köpa in sig i västerländska bolag (dvs aktieägande), allt från idrottslag till kommersiella bolag. Detta skedde regelbundet av Saudiska prinsar och andra kapitalstarka personer. Jag vet dock inte vilka kriterier som gällde vid dessa investeringar men alla dessa bolag är definitivt djupt involverade i krediter med räntor åt alla håll.
Som ett exempel så äger Prins Alwaleed genom investmentbolaget Kingdom Holding aktier i Citigroup, nättaxitjänsten Lyft och hotellkedjan Accor. Han har också gjort uppmärksammade investeringar i tekniksektorn, bland annat i sociala medie-tjänsten Snap och musiktjänsten Deezer. (Källa: di.se)

…och vill man så kan man ju alltid köpa 40-åriga statsobligationer med Saudiarabien som emittent

https://www.bondsupermart.com/bsm/bond-factsheet/XS2159975882

Borde ju vara tillåtet. Fast det är nu som resonemangen som @Xiro för fram blir viktigare. Kan det verkligen vara halal att investera i statsobligationer utgivna av en stat med signifikanta demokratiproblem.

En bra fråga för en imam att fundera på.

Du ska se hur muslimer jag mött blommat upp när en utlänning, med ryggrad OCH i respekt, inte underdånighet, vågar ta bladet från mun. Lite som när invandrare i Sverige vågar ta ut svängarna i att kritisera massinvandringen och invandringspolitiken, då blir det en mycket bättre och friskare diskussion. Synd att civilisationen handikappar sig själv på detta vis, samtidigt fascinerande hur vi berikar varandra.

Blir jag rik som fan så ska jag bli fåraherde, det är mitt goda initiativ för att väga upp för all j-vla skit jag tjänar pengar på, som finns där oavsett vad jag tycker och gör. Finns säkert nån som tycker det kvalar in på “halal” i en djupare mening.

Som boendes med anslutning till en fårhage så skulle jag rekommendera dig att hitta något roligare att göra med pengarna för att göra en god gärning. Jag ser inte hur mer frispringande får gör världen bättre, tvärtom om har jag ett diametralt motsatt förslag om du vill göra min värld bättre.

Den svenska vargstammen är på frammarsch!

1 gillning

Nordnet har amerikanska ETF:er listade men de går inte att köpa pga att de inte följer UCITS-direktiven. Ofta finns ETF:er i UCITS-varianter listade på europeiska börser, vilket gäller för t.ex. iShares MSCI World Islamic men den finns inte tillgänglig hos Nordnet.

Ser nu att Saturna Al-Kawthar Global Focused Equity UCITS ETF finns på Nordnet, men den är ganska dyr med avgift 0,75%. Bättre än inget kanske.

1 gillning

Intressant. Saudiarabiens problem är väl just detta att man utåt sett vill visa upp en fasad av rättrogenhet men samtidigt så lurar Mammon med sina pengar. Om man nu dessutom vet att Mammon gärna styr ens gärningar blir ju behovet förstås ännu större att utåt sett försöka påskina motsatsen, “ingen ska ju få tro att vi inte är rättttogna”.

Har inte läst hela tråden. Men skulle kryptovaluta fungera? Då det är valuta.

Bra poäng! Och detta görs väl i rätt så stor utsträckning hos fonder?
T.ex. står det i Plus sista halvårsrapport:

Enligt fondregelverket har fonderna möjlighet att låna ut överlåtbara värdepapper som ingår i fonden till en tredje part (värdepapperslån). Syftet med värdepapperslån är att fonden kan få extra avkastning utan att ta någon extra marknadsrisk. Fonden tar betalt för utlåningen genom ränta, efter avdrag för administrativa kostnader, som tillfaller fonden och därmed ökar avkastningen i fonden.

Ang deras mikrobolags-fond skriver de också:

Fonden har under det första halvåret 2021 avkastat 19,31%, vilket är 0,70% bättre än index. Anledningen till överavkastningen mot index är bl.a. utlåning av aktier.

Rätt så häftigt att gå bättre än index, trots transaktionskostnader, och utan att ha exkludera bolag som man kan ha tur går sämre än index!

Jag tvivlar på att en grupp sekulära (gissar jag!) ekonominördar har särskilt mycket att tillföra i frågan om vilka ekonomiska instrumemt som är tillåtna inom ramen för muslimsk tro. Det som krävs här är experter på islam, inte ekonomi.

2 gillningar