Sparande som muslim då ränta inte är ok

På samma sätt som det kan finnas präster/rabbis/imamer som har kunskap om ekonomi och investeringar så tror jag det lika gärna kan finnas sekulära som har god kännedom och intresse av religösa doktriner och därför kan ge förslag på vägen.

1 gillning

Det kan förvisso vara sant, men vad en icke-muslimsk amatör (eller ens professor) i religionsvetenskap eller teologi har att tillföra i frågan torde vara irellevant för frågeställaren eftersom en sådan person inte har mandat.

1 gillning

Personen har ju valt att ställa en fråga här, och det vore ju skevt att bara säga att det får du fråga din imam om. Det om något skapar ju en onödig separation mellan grupper. Finner personen något i denna diskussionen intressant (guld, sukuk, fastighet, SA-bonds) är det ju något denne kan gå vidare med antingen på egen hand eller i diskussion med någon annan. Bara för att man är religös så betyder ju inte det att man enbart kan prata med en präst eller imam eller vad det nu kan vara för varje beslut.

5 gillningar

Jag tänker att om ränta inte är OK så är aktier det inte heller. Ränta är att tjäna pengar på pengar, vilket man gör när man äger aktier. När Muhammed levde var inte aktier uppfunna men utgångspunkten var nog det var haram att tjäna pengar på pengar.
Alternativa investeringar kan vara guld, fastigheter, konst, klockor, diamanter m.m. Och såklart att driva företag.
En snällare tolkning, aktier som inte ger någon utdelning??

1 gillning

Vad händer om man gör en räntainvestering?

Jag tänker det är en risk vs. avkastningsfråga.

Dvs hur allvarligt ‘straff’ får man om man väljer att investera och hur sannolikt är det att det inträffar.