Beror på vart du bor om du har flödespris eller inte?
Om du saknar flödespris så behöver du inte optimera nämnvärt.
Beror på vart du bor om du har flödespris eller inte?
Om du saknar flödespris så behöver du inte optimera nämnvärt.
Det är Vattenfall. Jag betalar dels en fast avgift, dels en energiavgift som bygger på förbrukning i MWh. Så då låter det som att enda optimeringen handlar om att ha så låg innertemperatur som möjligt utan att få köldskador?
Typ, svårt att optimera energiuttaget från fjärrvärmen om du ska hålla samma temperatur hela tiden.
Vi sänker temperaturen på nätter samt veckodagar när vi sover eller inte är hemma men osäker hur mycket det påverkar i verkligheten.
Kan vara bra att ha med följandd disclaimer, så kan man göra lätt överslagsräkning hur det påverkar en själv också.
SÅ GJORDES BERÄKNINGEN
Besparingspotentialen är baserad på hur hushåll kan använda elen vid andra tider under det vakna dygnets samtliga timmar (07:00-23:00). De dyraste timmarna under perioden 1-24 augusti är timmarna 18,19,20. Elpriset är snittet på varje 24 timmarsperiod mellan 2022-08-01-2022-08-24, elområde 4.
Tre personer i snitthushållet duschar 7,5 min per dygn vardera.
Tvätt och tork av kläderna med torktumlare ca 15 gånger per månad.
Ugnen används 1 timme var tredje dag.
Diskmaskin antas användas nästan varje dag, ca 230 kWh/år. Diskmaskinen antas kunna startas oavsett när på dygnet vilket ger ökad procentuell besparing.
Elbilsladdningen utgår från ca 2,5-3h laddning varannan dag med en 7 kW laddhastighet och kan laddas når som helst på dygnet vilket ger en stor besparingspotential
Vi har laddhybrid, inte elbil, men sparade ändå 550kr på timpris senaste månaden. Har också en ny bergvärmepump som automatiskt styr om en del från dyra timmar. Har även satt den på att producera lite mindre varmvatten, om fler än 2 ska duscha samma kväll får man trycka på en knapp först för extra varmvatten. Det gör vi kanske inte om elen kostar 10kr/kWh… I övrigt har vi inget som påverkar vår komfort negativt. T ex sätter vi alltid på diskmaskinen på kvällen oavsett hur full den är, så att den kör typ 01-05. Tvättar när det behövs, men om det är billig el passar vi på att köra alla lakan och handdukar osv och torktumla.
Det funkar bra för oss - att fokusera på när det är billig el och flytta förbrukningen dit - snarare än att noja när elen är dyr.
I fallet dusch borde man ha förtydligat för alla förstår nämligen inte hur allt hänger ihop. Man borde ha skrivit att detta avser varmvatten som värms upp via eldriven varmvattenberedare och inte via fjärrvärme.
MEN egentligen borde man MINSKA besparingen pga den el som man INTE kan flytta till lågtid. Den fördyringen drar ju så att säga ner besparingen. Gäller att hålla två tankar i huvudet samtidigt när man pratar om timpris.
Säg gärna något mer om det - känner mig lite söndagstrött och hänger inte helt med.
Jag misstänker att skillnaden mellan timpris och volymvägt pris kommer att öka med tiden.
Varför?
Det volymvägda priset beror på hur förbrukningsprofilen ser ut för de konsumenter som valt detta alternativ, många väljer volymvägd pris för att då behöver man inte bry sig och kan ladda Teslan när man vill oavsett om priset enskild timme är högt, i praktiken är maxpriset >50 kr/kWh i näst värsta sceneriet. Då får hela förbrukningskollektivet vara med på att dela kostnaden för beteendet varje enskilt timme, vad man gör själv påverkar inte slutresultatet, det man inte tänker på är att sannolikheten är stor för att många i kollektivet tänker på samma sätt…
Med tiden kommer det att bli en “anrikning” av kunder som inte bryr sig i det volymvägda alternativet. I det timvägda alternativet anrikas dom som lite mer aktivt bryr sig.
Har man eget timmätt elpris så kan man själv och anpassa sig på de värsta kostnadstopparna.
Jag känner några som råkat ut för just detta och bytt tillbaka till rörligt pris.
Om man bara byter till timpris utan att ändra sina förbrukningsmönster är det stor risk för att det blir dyrare eftersom man typ lagar mat, tvättar, diskar etc. just på de tider där elpriset är dyrt.
Ska det löna sig måste man flytta förbrukning så att man får ett medelpris/kWh som är lägre än snittet man betalar för med rörligt elpris. Det är svårt att ro iland med detta om man inte har väldigt stora förbrukare av el där det går att flytta elanvändningen. Sen finns det en gräns för hur mycket man är beredd att anpassa sitt liv efter elpriset, de flesta vill nog kunna laga mat efter jobbet och inte göra det kl 04.00 på morgonen.
Ovanpå det har vi förstås det där som tyder på att snittpriset 00-06 kommer att stiga gradvis då fler och fler försöker komma undan sossepriserna på el, för att slippa lägga ner sitt företag etc.
Vi har olika pris på elen mellan 22-07 (ca 25% billigare) än övrig tid, detta helt oberoende på om man har rörligt eller bundet pris. Kostar ungefär 50kr/mån som tillägg.
Tycker det är smidigare än timpris, för så mycket orkar jag inte styra, men att ladda bilen, köra disk, tvätt och varmvattenberedaren på natten är relativt enkelt.
Sen kan man ju gå upp i tid så man hinner koka kaffe/te innan kl 7 
Som @Pellepennan säger.
Tjänar man pengar på ett ställe (=vissa elförbrukare som kan styras till lågpris)
SAMTIDIGT som man förlorar pengar på ett annat ställe (=vissa elförbrukare som ligger kvar på ett nu HÖGRE timpris)
Då blir det ju snett att bara titta på de positiva matimatiska effekterna av att t ex byta till timpriser utan att samtidigt räkna med de negativa.
Särskilt när vissa stora förbrukare. =Uppvärmning och varmvatten står för majoriteten av elförbrukningen hos många i hus.
Elbilen står t ex bara för ca 3000kWh hos många.
Men de som anpassar sig efter kostnadstopparna jämnar till priserna även för resten.
De som har eluppvärmning i någon form, direktel, värmepump etc har ett mer jämnt förbrukningsmönster under dygnet jämfört med andra. Det gör att de har relativt stor förbrukning på låglasttimmar jämfört med dom som bara förbrukar dyr energi när dom är vakna…
Misstänker att timspot blir mer lönsamt för dom som har elväme.
Tänker du på total systemnivå, dvs alla förbrukare oavsett avtal (inklusive bundna) så har du rätt, då kommer förändringen både de som har volymvägt eller timmätt till del, då systempriset påverkas av allas förbrukningsmönster.
Grejen är om man har volymvägt elpris så ingår du i ett kollektiv där det saknas incitament, de som kan kapa de värsta topparna kommer att tjäna på det om de har timmätt.
Räcker lågpristimmarna för att värma ett normal hus?
Jag har ett modernt trähus (2006) med en ny frånluftvärmepump och golvvärme i betongplatta. Funderar på att skaffa tidsstyrning till värmepumpen.
Jag tycker ofta det bara ser ut att vara billigt kanske 4-5 timmar på natten.
Något som är värt att nämna är att ditt elnätsbolag är tvungna att ändra insamlingsmetod från rörligt schablonmätt till timpris kostnadsfritt, (så länge förfrågan kommer via ditt elhandelsbolag), inom tre månader.
Det finns dock inget egentligt krav på nätbolagen idag att ändra tillbaka en timmätt anläggning till schablon.
Det var därför jag gick över till rörligt nu i augusti för att testköra eftersom jag har solceller som väger upp ändå. jag räknar inte med att spara mycket nu, men kan få lite indikationer på mitt förbrukningsmönster. Mitt eldprov blir senare i höst och vinter när luftvärmepumpen går hårt och jag tänker testa att stänga av under extremdyra timmar. Men det förutsätter ju å andra sidan att vi inte får en korvtjock graf som går på ett ut hela dygnet… ![]()
Ja, vintern blir testet - kan faktiskt säga att jag gjort en del insikter redan nu. Då min pump är dum, får jag ju ställan in den för det kommande dygnet manuellt. Lyckades med bedriften att ställa in den 22.00 att den dagen efter skulle köra 23.00. Tänkte dock inte på att det fanns ett 23.00 den innevarande dagen - så den brassade på för fullt i dyr timme… 
Sedan tänker jag att det lätt kan bli så att en vintermånad med hög förbrukning och lite dumheter kan äta upp hela den ackumulerade vinsten från sommarmånaderna - det är min farhåga.