Sparat i 10 år – nu riskerar vi börja om från noll efter bostadsförsäljning

Det tänket ska verkligen inte underskattas.

Jag och min fru bodde i Stockholm under några år och när vi sålde vår bostad för att flytta ”hem” gick vi back ungefär 100 000 kr på bostadsaffären. I sammanhanget var det visserligen relativt marginellt, men ändå surt.

Samtidigt hade bara jag ökat min inkomst med ca 200% under dessa år. Räknar jag dessutom in jobbet jag landade i när vi flyttade till nuvarande ort är ökningen närmare 250%. Liknande siffror gäller för min fru.

Vår inkomstresa hade aldrig varit möjlig om vi inte tagit de där åren i Stockholm, så jag ser de där förlorade 100 000 kr som en mycket lyckad investering i oss själva.

4 gillningar

Ignorera vad ni köpte lägenheten för. Det har absolut noll påverkan på er nuvarande situation beträffande vad ni kan/bör göra oavsett om ni betalade 10 miljoner för den eller fick 10 miljoner för att ta emot den, förutom skattetekniska skäl då.

Allt som spelar roll för vilket beslut som är mest rationellt (givet era preferenser, sannolikheten för olika framtida utfall, et cetera) är vilka skulder och tillgångar ni har för stunden.

Om ”sälja med förlust/vinst” inte kan omsättas till ett skattetekniskt argument för att agera på det ena eller andra sättet så är det bara att glömma inköpspriset när det kommer till hur ni ska agera.

Sedan kan ni, utanför vad ni beslutar er för att göra, fundera på den psykologiska effekten av att ha förlorat pengar. Här skulle jag dock, som påpekats av andra, vilja understryka att ni hade befunnit er i en sämre situation om ni inte hade sparat i tio år. Således har ni inte börjat om. Börjat om hade ni gjort om situationen inte hade påverkats av att ni hade sparat.

2 gillningar

Det här är klokt, googla “sunk cost fallancy”. Det som är intressant är framtiden - inte vad som har hänt.

När det gäller bostadsmarknaden så är det klokaste nog att tänka att man inte realiserar en vinst eller förlust förrän den dag man går ur marknaden. Om den bostad man har ökar eller minskar i värde spelar inte så stor roll under tiden.

Givetvis är det surt att behöva rensa kontona på allt rörligt kapital och låna av föräldrarna - men ni har å andra sidan ett hus. Och när ni säljer det någongång förhoppningsvis långt i framtiden så kan ni se tillbaka på er bostadsresa som något positivt.

1 gillning

Tänk på att alla banker inte accepterar att man lånar pengar till kontantinsatsen sådär samt att de måste veta vart insättningen kommer ifrån.

Jag har av helt andra skäl haft hus och haft ungefär samma belopp men är nu på noll och startar om. Det går bra det också.

Hur mycket skulle det kosta er att hoppa av husköpet? Har ni garanterat råd med huset?

Vi lånade pengar av svärföräldrarna men vid skilsmässa krävde dem tillbaka dessa direkt och sälja boendet täckte inte skulden till dem. Så förlust på förlust…

Om jag vat i ett ställe skulle iag tacka gud för att ni har föräldrar som kan och vill hjälpa er. Ni hade kunnat hamna i ett läge där ni inte fick huset, och förlorat lägenheten, pga er vårdslöshet. Lita på en mäklares värdering, bara en sådan sak. Banker och mäklare är inte de som ska ta ansvar för ditt liv och din ekonomi. Köp inte saoer du inte vet du har råd med (ens hus) och be om villkorat köp om det är på gränsen. Var glada att ni kan dra lärdom och inte hamnar på gatan eller i fängelse.

Hej,

Tråkig sits såklart och det kanske inte kommer som en tröst, men jag tänkte försöka se glaset halvfullt.

Inte står ni på noll! Husdrömmen är uppnådd! Det måste varit en del av er sparmål?

Ta ett omtag på vad som är viktigt och vad ni sparat/sparar till, livet är kort och för mig låter det som att ni tagit ett steg närmare att leva drömmen istället för att sova :slight_smile:

3 gillningar

Men det är ju bara pengar o du är ung. Tänk om det var dödlig cancer istället. Som en skurk sa ,en dag har du pengarna ,andra dagen har din granne pengarna. Gråt inte över spilld mjölk

3 gillningar

Jo det har du faktiskt rätt i!

1 gillning

Beklagar verkligen er situation.
En undran om det juridiska med bank o mäklare:
Hade ni någon klausul att ni skulle sälja först innan kontantinsatsen till det nya huset skulle betalas in? Eller kan klausulen finnas vid själva tillträdet så man oavsett måste betala in handpenningen när man skriver på köpe-avtalet?

Var i en liknande situation då mäklaren som skulle sälja mitt hus ville ha en klausul där köparen ville få sålt sitt först, jag sa efter långt övervägande nej, höll på att gå in i väggen vid bara tanken, det visade sig sen att det var en kedja på 3 köpare/säljare som skulle få igenom sina affärer så det var ju tur att jag nekade det förslaget.
Mäklaren som jag senare köpte BR av hetsade mig att “slå till” innan mitt hus ens hade fått ett bud och chansa att jag troligtvis skulle få sålt mitt hus till rätt pris (fick också gå ner till slut). Känns som om mäklarna inte alltid är på båda sidor.
Chansade dock lite då jag endast hade fått in handpenningen då jag skrev köpa-avtalet på min nya BR och betalade in handpenningen på 10% (tog av de pengarna jag fått in)
Tänkte att min köpare kunde ju i princip dragit sig ur innan tillträde, dött, skilt sig eller inte hade pengarna.
Lärde mig dock då att det är inte självklart att säljare får behålla handpenningen i den situationen utan då blir det en rätts-process om säljaren “lider ekonomiskt skada” (kostnaderna för att sälja igen, gå ner i pris, dubbla boenden osv) och de pengarna tas av handpenningen. Säljer dom dyrare till någon annan än vad man kommit överens om så får köpare tillbaka hela handpenningen. Ställde mängder av frågor runt detta till min mäklare men tyckte till slut att det var tydligt: mäklaren är inte behjälplig om en sådan situation uppstår.

Så kanske finns det en möjlighet att ni kan dra er ur hus-affären och behålla eran BR (och få tillbaka hela eller delar av kontant-insatsen) tills det är bättre läge?
Önskar er lycka till.

3 gillningar

Nej precis, mäklarna är på mäklarnas sida vilket innebär att de vill att avslut sker så de får betalt.
Många mäklare har kunnat vid de goda tider som varit signalera snällhet åt båda håll. Men när det kommer till kritan i tuffa tider och brödfödan står på spel blir många (inte alla) giriga och kortsiktiga i sin “rådgivning”.

Hur gick det @Dindows ?

Vi är inne igen på att hyra ut då en bekant till oss har sagt den kan tänka sig hyra bostaden under minst ett år pågrund utav studier. Så vi har skickat in en ny ansökning till banken :slight_smile: återkommer med hur det blev sen. Sjävla försäljningen går trögt fortfarande knappt någon som bokar in sig på visningar tyvärr…

2 gillningar

Att köpa och sälja i samma marknad hjälper inte er nu, men kanske andra som precis har köpt och ska sälja. Att vänta in en försäljning är att ta en risk i en uppåtgående marknad som många levt med så länge och vant sig vid. Man får råd att vänta tills våren kommer och då kommer det ut mängder med bostäder som fått samma råd. Finns det redan ute osålda lägenheter så blir köparna osäkra. Vilken ska vi välja, vad är det för fel på den som legat ute så länge, kommer vi kunna sälja vår lägenhet…
Det är ju en mardröm för er. Lider med er. Om jag vore er skulle jag bita i det sura och ta smällen.

1 gillning

Misstänker att vi också skulle sälja med förlust både nominellt och realt om vi sålde idag.

Jag har fått träna hjärnan till att det är en sunk cost och att det är irrationellt att bo kvar någonstans bara för att förlusten realiseras vid försäljning.

Förlusten är egentligen redan tagen.
Det är samma självbedrägeri som när folk tappat 99% värde i ett värdepapper men menar att de inte gått med förlust för att de inte sålt än.

Frågan är egentligen om vi skulle välja att bo här idag om vi fick köpa det billigt.
Om svaret är nej är det rimligt att sälja med förlust ändå.

Ovan förutsätter att man inte har en spåkula och vet att den reala prisutvecklingen kommande år blir stor men det går ju inte att veta.

Om/när man väl sålt och flyttat tror jag inte att man kommer att fundera på det så mycket, det är värre innan plåstret är avrivet.

Med ovan sagt har vi mycket mer placerat i värdepapper och cash än i boendet så det är inte rikigt samma situation som TS har där man får börja om från noll utan snarare ett farthinder.

2 gillningar

Tack för alla bra svar och tips!

Det slutade med att vi fick hyra ut lägenheten, vi hade turen med att en bekant var behov utav en lägenhet och gick med på att hyra den samt att banken gick med på att vi fick ha lån på både huset och lägenheten. Den ända negativa är att vi har en hög amortering då våran skuldkvot överstiger 4.5. Ca 21% utav vår inkomst går åt amortering utav både lägenheten och huset. Men vi lever bra ändå och kan spara mellan 5000-7000kr i månaden :blush:

Hur tror ni det är bäst att göra nu? Är det bäst och hyra ut den så länge som möjligt ? Eller bör man försöka sälja den till sommaren igen? Våran hyresgäst trivs väldigt bra och vi har sagt att vi ska hyra ut den i 1 år till och börja med.

1 gillning

Det är väl ren spekulation egentligen.

Om ni tror att ni tjänar/sparar mer realt på att hyra ut den och sälja vid senare tillfälle är det väl så man ska göra.

Personligen skulle jag i normalfallet sälja, ta förlusten och gå vidare men det beror ju lite på förutsättningarna.

Uthyrning skulle vara mer intressant om det är en lägenhet på samma ort som man själv bor och det inte är så mycket som behöver underhållas eller fixas. Bara byte av kyl, frys och övriga vitvaror om något sådant går sönder.

Skulle det däremot vara på annan ort långt bort och kanske en villa är det mer omständligt, speciellt om man inte tycker att det är kul att hålla på med underhåll och inte är händig.

Att det är en långsiktig hyresgäst som är pålitlig och sköter både hyresbetalningar och inte stör grannarna och sliter på boendet kan också tala för att hyra ut. Svårare är det om det är mer kortsiktiga och opålitliga hyresgäster.

1 gillning

Det låter som om det aldrig varit högt tryck på er br, varken när ni köpte eller när ni försökte sälja? Om det finns något som köparna ser som en nackdel med er br som går att åtgärda relativt lätt då kan det vara värt att göra det. Tänker tex mycket färg eller mönstrade tapeter som inte alla gillar.

Jag tänker annars att ni bör ställa in er på att göra en förlust. Om ni väljer att sälja nu eller om något år är mest en smaksak, troligen går priserna inte ner. Däremot skulle jag med fingret i luften säga att det sannolikt är alltför långt fram till dess att det blir högkonjunktur och högt tryck på bostadsmarknaden för att det ska vara värt att vänta och chansa på. Oddsen hade dessutom varit bättre om det tidigare hade funnits ett stort marknadsintresse för er br. Sälj, är därför mitt råd.

2 gillningar