Det är sant, för att kunna göra den typen av analyser krävs mer information. Jag tänker mig dock att FeeFighters i första hand är riktad till allmänheten, och inte till räntefondsnördar? @RobertK
Med den utgångspunkten tycker jag också att yield-to-maturity och genomsnittlig löptid (eller ännu hellre duration) är det viktiga att redovisa, övriga tal tror jag bara förvirrar. Kan tänka mig att folk som går in och läser nu ser 1,44% för AMF Mix och tror att det är förväntad avkastning.
Tyckte dina exempel på olika användningsområden för olika typer av obligationer var bra!
Jag har ett intresse av räntefonder och har läst på en del om det. Tycker att jag har en bra grundläggande förståelse för hur de fungerar.
Men, det är en fråga som jag inte riktigt förstått än. Hjälp mig gärna att bli klok på det.
Jag förstår hur en räntefond reagerar vid ränteuppgång och nedgång. Men vad får en räntefond för avkastning när marknadsräntan är oförändrad? Säg att styrräntan står stilla på 4 % framöver, kontinuerligt.
Mina observationer är att räntefonden får en avkastning som är lika stor som räntan i obligationerna. Detta är säkert fel? Förklara gärna hur det fungerar.
Se nedan exempel på en kort räntefond AMF Räntefond Kort. Ränteuppgången slog ner räntefondens avkastning förra året, men nu när marknadsräntan stagnerar, så är avkastningen i storleksordning 4% per år. En ganska linjär utvecklingskurva.
Kan även vara intressant att förstå hur en lång räntefond utvecklas i ett konstant ränteläge. Jag tänker att de har högre ränta eftersom de har längre duration, så därför en större avkastning över tid i ett konstant ränteläge.
Jo men visst är det så. Avkastning är räntan på innehaven (högre vid högre ränteläge) + eventuell effekt av räntehöjning/sänkning (höjning negativt/sänkning positivt)