Sonen ska välja språk i skolan.
Vilket språk tycker ni att man ska rekommendera och varför?
Hade han fått hade han säkert valt C++ eller liknande
-) (han är väldigt programmerings- och teknikintresserad och kommer säkert vilja fortsätta på den banan även efter grundskolan).
Ju fler språk han lär sig destå bättre.
Tyska, Franska, Spanska …
Jag är ingenjör men det jag ångrar att jag inte läste mer av är just språk.
(Kanske dags för spanska som FIRE-projekt)
Erfarenheten jag har är att färre läser Tyska nuförtiden vilket är synd då Tyskland är en av våra största affärspartners
Så ju färre som kan ett språk desto mer unik blir man och det är en fördel.
Men… Han ska välja det han känner mest för. ![]()
Det språket som jag saknar främst i arbetslivet som ingenjör är tyska men detta beror mycket på bransch och intressen
.
Spanska var väldigt populärt för ett antal år sedan men jag tror att tyska är på väg tillbaka. Jag skulle nog säga tyska.
Som @SNS skrev, fler språk är bättre oavsett yrkesval. Ingenjörer är också människor som behöver kommunicera ![]()
Tycker det kan vara bra att plocka ett av de latinska språken. Tyska kan man halvförstå utan att ha pluggat men Franska/Spanska är mycket svårare utan baskunskaper.
Jag tog Franska. Stor fördel var också att det var jädrigt mycket fler tjejer i den klassen ![]()
Polska hade jag velat läsa. Polen är en stor IT-konsultmarknad så det kan vara användbart för karriären. Andra bra språk för framtiden skulle jag säga är koreanska, arabiska och mandarin. Av dem lutar jag nog mest åt arabiska eftersom det nog har störst chans att kunna “underhållas”.
Jag läste spanska och kan varmt rekommendera det också. Har inte haft någon ekonomisk vinning av det, men det är ett hyfsat regelbundet språk. De som valde tyska och franska klagade definitivt mer på att det var svårt. Finns nog en vinst i att bara plocka något språk och inte tänka för mycket på framtiden. Det är lärorikt att lära sig ett tredje språk.
Läste franska, noll nytta tyvärr. Aldrig haft något intresse att jobba i eller mot fransktalande länder. Känner samma kring tyska. Engelska har jag haft mest nytta av och pluggat i London. Men den får alla automatiskt.
Så något språk dit han ev skulle vilja vara närmare i framtiden? Koreanska, japanska, hindi?
Han var själv inne på tyska (ville inte skriva ut det från början för att inte påverka era svar). Vi frågade även ChatGTP som också framhäver tyska valet som “ett viktigt språk inom vetenskap och teknik”.
@JFB, tack för nya synvinklar. Ska framföra dem för honom
.
Jag personligen skulle vilja lära mig arabiska, tror att man som västerlänning kan ha stor användning av det. Polen känns som ett framåtgående land teknikmässigt, men inga av dessa valen fanns dock,
Jag skulle inte satsa på något ”udda” språk utan att lära sig något av de vanliga först. Det blir lättare att lära sig nya grammatiska system när man har en viss grund sedan innan.
Jag läste tyska i skolan. Länge var jag missnöjd med att jag aldrig fått tyskan att flyga. Den förföll bara. Med tiden har jag dock kommit att resa en hel del i Europa och även fått ett allt större intresse för kultur. När det gäller att förstå tyska i form av skyltar, information på museer, text på förpackningar eller tonsatta dikter (lieder) så räcker min tyska en bra bit. Den skulle också gå att ta tag i fortfarande. Det kanske blir ett projekt på sikt.
Jag läste spanska och franska och kan inte ett dugg av varken eller. Antagligen hade jag haft mest nytta av tyskan när jag jobbat inom VW AG men det hade nog inte spelat någon roll.
Är nog mer värt att han får välja själv kanske, än att något språk går före något annat.
Jag läste tyska. År 6,7,8,9,1,2. Inte underhållit det senaste 15 åren mer än enstaka ord, filmer, sporadisk resa och annat som flyger förbi i samhället.
Jag kan följa med och hyfsat förstå ex tidningsartiklar mm nuförtiden men talet är svårt då det flesta ord försvunnit ur medvetandet.
Så beroende på hur duktig elev ert barn är och hur språkintresserad så skulle jag säga att det viktigaste är inte vilket språk som väljs utan att ni aktivt tillsammans jobbar på att utveckla språket utanför skolans 5år av grammatik. (Tyska…) Om det ska bli ett språk och inte vara ett betyg på papper.
Sist jag kollade så är det
1: Kinesiska
2: Spanska
3: Engelska
Som är de språken som flest har som modersmål i den här ordningen.
Är förmodligen lite yrkesskadad eftersom mitt yrke kräver en mängd olika språkkunskaper, men som många andra också menar är det verkligen en fördel. Beroende på hans egna planer så kan ju ett visst språk vara mer fördelaktigt, men rent generellt i Europa som svensk skulle jag också säga tyska. Jag läste franska och italienska och hade en dröm om att flytta till italien. Men livet hände och jag började jobba i tyskland och bor nu där igen. Tyskland har en enorm jobbmarknad samt industri och otroligt mycket att göra med Sverige. Om det är något språk de jag känner inom IT, tech, handel och läkeindustri har behövt (om de nu behövt något annat än engelska) så är det tyska och mandarin. Varje fördel man kan få är ju bara ett plus och vem vet vad som händer senare. Stora IT-företag osv rekryterar ju folk från en mängd olika länder så språk är verkligen något fördelaktigt. Att tyska går att halvförstå som svensk tycker jag är en myt, såklart finns det ord som liknar varandra men där slutar det. Har du inte lärt dig språket är du helt lost i en konversation. När du väl lär dig språket - då kan du ibland ha nytta av likheterna. Men jag fattade noll när jag började jobba och inte hade pluggat språket. En del liknande ord hjälper föga när 99,9% av resten är oförståeligt. Alternativt är jag fullkomligt dum i huvet, då kan du ju ignorera allt jag skrivit.
Haha, tack för uppmaningen. Valet blev att inte ignorera ![]()
Och tack alla som har svarat för intressanta inputs.
Lutar åt att han kommer ha kvar tyskan som förstahandsval.
I skolan läste jag mycket tyska och lite spanska.
I mitt yrkesliv har jag bara stött på svenska, engelska, tyska och mandarin.
Mina tyskakunskaper har varit användbara i arbetet för att tjuvlyssna när tyska leverantörer diskuterar sinsemellan i tron att ingen i rummet förstår. Annars har jag semestrat en del i tyskspråkiga länder och haft nytta av det.
Spanskan har jag inte haft så mycket nytta av.
När jag semestrat i frankrike har jag önskat att jag kunde franska för det är banne mig svårt med engelska där.
Låt honom välja själv. Vilket språk han kommer ha nytta av beror på vilket liv han kommer leva sen. Det är förmodligen inget livsavgörande val.
Jag tycker inte du ska rekommendera något språk.
Jag tycker att du ska låta honom lyssna på de olika språken, läsa lite text och även få lite information om de olika länderna där språken pratas. Sedan vara uppmärksam på vilket språk han tycker verkar vara roligast. Han kan byta språk i grundskolan och även i gymnasiet om det är så att det blir fel, så det är nemas. Mest troligt kommer han behöva testa språket ett tag för att se om det är rätt, oavsett vilket han väljer ![]()
Av spanska, tyska och franska så är tyska och franska de val som är bra om man tänker arbetsliv. Tyskland är väl vår största exportmarknad. De flesta brukar välja spanska, men vi har rätt lågt utbyte med Spanien och andra spansktalande länder, så det är mest något som kommer till nytta vid semester på Kanarieöarna. Frankrike har väldigt bra universitet, lär man sig språket och kan studera där så har man en otrolig fördel.
Mitt råd är att han väljer det språk som verkar roligast och han känner för att vilja prata även om det inte är det mest optimala i framtida arbetsscenario. Det gör ju inlärningen roligare vilket oftast leder till det bästa resultatet, vilket språk det än är. Sen är där ju varningens finger för Kinesiska, som är otroligt svårt tydligen och som förälder så är det ju där med betyg. De fick t.o.m. sänka kraven för kunskapskraven i Kinesiska för det var för få som klarade av det. Hade ju varit trist att välja det för det är kul för att sedan totalt faila i det så det drar ner alla andra betyg, eller behöva byta och ligga efter alla andra.
Hej,
I min industri (läkemedel / biotech) så är definivt tyska det viktigaste tredjespråket. Finns flera stora tyska och schweiziska bolag som är intressanta, men betydligt mindre i Frankrike och Spanien / Sydamerika.
Däremot brukade det väl vara så att franska var populärt om man ville satsa på diplomatkarriär?
Mvh
F