Vi mailar dig eftersom du har ett 5-årigt bundet bolån hos Stabelo.
Den jämförelseränta som används för att beräkna ränteskillnadsersättning har under de senaste veckorna fortsatt att sjunka. För att du ska kunna fortsätta ha ditt lån bundet på 5 år och kunna lösa lånet utan kostnad har vi därför bundit om ditt lån på vår nya lägre 5-årsränta.
Du kan nu ligga kvar på den nya 5-årsräntan med en lite lägre ränta än tidigare och utan att behöva betala ränteskillnadsersättning. Du kan såklart fortfarande avbryta bindningstiden när du vill utan kostnad och om du vill göra det så kan du ringa in till oss.
Vi kommer nu att fortsätta att bevaka din ränta och hör av oss igen om jämförelseräntan fortsätter att sjunka. Till dess hoppas vi att du känner dig nöjd med din nya ränta och kan slappna av utan att detaljbevaka räntemarknaden.
Vi hoppas att du får en fortsatt fin sommar!
Vår nya ordinarie ränta på 5 år är 3,34 %. Om du har Grönt bolån eller Grönt tilläggslån kan du se din ränta i inloggat läge. Du som har bolån via Avanza kommer att se din nya ränta först under morgondagen.
Det var trevliga nyheter. Upptäckte det själv idag när jag loggade in på hemsidan.
Jag har dock inte fått något mail än utan mitt senaste mail från dem är 2024-07-19 om räntesänkningen innan denna.
Men kul att se att de fortsatt valt att sänka räntan för oss.
Ställer dock in mig mentalt på att det säkert snart blir ett byte till 3-månadersräntan men så länge de lyckas sänka bolåneräntan och att den ligger under räntan de erbjuder på 3-månaders så är jag nöjd.
Min gissning är nej. Men du kan ju självklart fråga dem.
Det var nog ett sätt från dem att försöka rädda kunder som begärde ut amorteringsunderlag.
Men det går ju trots allt att använda i praktiken men då med lite risk involverat.
Om du skulle binda lånet och sedan själv bevaka räntan på bostadsobligationer dagligen för att sedan hoppa över till 3-månaders eller annan bindningstid när räntan på bostadsobligationerna sjunker.
Såg att Skandia erbjuder 3,15 på 5 års bundet. Hade redan 5 års bundet hos de på 3,45 så idag ringde jag in och bröt mitt bundna avtal utan att betala ränteskillnadsersättning eftersom referensräntan är högre och band om igen till 5 är på 3,15. Börjar kännas riktigt bra. Jag menar vad skulle styrräntan behöva vara för att få 3,15 rörlig ränta ? Generellt tar bankerna också högre marginal ju lägre räntorna blir(dvs de försöker ta större delen av riksbankens sänkningar till sig själva).
Såg idag att senaste boräntan på bostadsobligationer sjunkit ner under nivån för våra bolån och ringde därför Stabelo.
De var medvetna om det men hade inte hunnit fatta ett beslut kring hur de gör med våra lån än.
De kunde fortfarande garantera att de inte tar ut någon ränteskillnadsersättning om vi byter till annan bindningstid.
Så det blir att avvakta några dagar och se vad de beslutar att göra. Kanske de sänker vår ränta ännu en gång.
Är väll bara att tacka för räntesänkningen.
Om de hade väntat tills idag så hade de inte behövt sänka räntan då räntan på bostadsobligationer höjdes marginellt igen idag.
Blir intressant att se den fortsatta utvecklingen framåt i samband med räntesänkningar av reporäntan. Jag har ingen statistik bakåt sett för tidigare år för hur mycket de olika räntorna följer varandra.
Är det någon som har formeln hur ränteskillnads ersättningen beräknas?
Gjorde detta manuellt hos Skandia och band på 3.3% på 5 år för ca en månad sedan. Nu har 5årsräntorna sjunkit så jag gick tillbaka till 3 månaders.
Jag fick betala ränteskillnadsersättning på ca 500 kronor på ett lån på 700,000kr, frågade vilken jämförelseränta dom använde och då var den på 3.35% i deras beräkningar. Jag trodde att jämförelseräntan i deras beräkningar behövde vara mindre än min bunda ränta innan ränteskillnadsersättningen triggades?
Skulle ha ringt Skandia någon dag tidigare om jag vetat att den triggas redan när marknadsräntorna når 0.05% över min bunda ränta.
Är det någon som har koll på hur Stabelo hanterar sin ränterisk? Låter ju dyrt att i ena ändan garantera en fast ränta till sina finansiärer samtidigt som man sänker låneräntan för låntagarna allt eftersom räntan sjunker.
Gissningsvis har de en del marginaler i det hela och kan svälja alternativt sälja vidare. Däremot om det händer något stort snabbt kan det bli läskigt.
Verkar som det snart är dags igen för fatta nya beslut då referensräntan nu snart nere i 2,24% efter dagens beslut om räntesänkning från riksbanken?
Tabell plockad från SE bostadsobligation 5 år
Länk
Bostadsobligationen på 5 år gick faktiskt upp nu till 2,368. Får se imorgon hur den rör sig.
Vi får nog tacka stabelo att de tog ett så snabbt beslut för några veckor sedan då räntan på bostadsobligationer bara var ner under 2,34 en dag (2024-09-11) för att sedan vara högre igen fram tills 2024-09–24 då det hände en dag till.
Vad jag kan se har den stigit mer samtidigt som de stora bankerna ligger på snitträntor för 5-årslånen på runt 3% (SEB lägst med 2,95%), så just nu finns det ju ganska goda marginaler att undvika ränteskillnadsersättning själv och få ännu lägre ränta.