Du öppnar ett fasträntekonto med 3 månaders löptid. Var tredje månad kan du välja att ta tillbaka pengarna eller låta de jobba på i en ny period. Mycket bättre än lönekonto.
Jo de är sant, men skillnaden är större på dom längre biningstiderna… Därav min känsla av att Swedbank räknar med snabbare ränte nedgång…
Men om det inte skiljer mer än 0,1-0,2 punkter så överväger ändå det smidiga i att slippa förhandla om ränterabatt varje år. Det är värt några kronor för min del. Allt är inte optimerande.
Självklar på de nivåerna. Men just nu lär det vara extremt mycket mer.
Tagit bort personlig information.
Så extremt mycket sämre ser ju inte genomsnittsräntan i Juli ut att vara för nischbankerna. Vad missar jag?
Du missar att nishaktörerna bara går upp till 60 procents belåningsgrad. Det är en mycket stor skillnad på räntan mellan 60 procent och 85 procent! Därför blir snitträntan helt missvisande.
Storbank erbjuder lån upp till 95% av värdet. Nischaktör mellan 50% och 75%. Det är bara de som har mycket pengar i kontakter som är aktuella för nischaktörerna. Samma kundgrupp kan få bra rabatter hos storbankerna, som gör att deras räntor ligger lägre än snitträntorna.
Genomsnittsräntan är väl bakåtblickande medan Hypotekets erbjudande gäller nu? Storbankernas erbjudande är inte helt transparent. I stigande ränteläge är det väl skillnad på idag och förra månaden?
Om räntan planar ut kanske det räcker för att nischaktörerna ska kunna bli konkurrenskraftiga igen?
Enbart 85 procent av bostadens värde får läggas till grund för belåning.
Ja, men just nu är storbankernas villkor betydligt bättre, oavsett om statistiken haltar.
Svar nej. Planar räntan ut, så gör den det även för storbankerna.
Det erbjuds bl.a. från SBAB “Lån till kontantinsats” upp till 10% av lånesumman.
Teoretiskt ett blancolån, men i praktiken kopplat till bolånet.
Jo det är sant. Samtidigt tas det ju inte ut några pantbrev.
Trodde det var fria uttag och insättningar men pengarna låses alltså i tre månader? Har man bara en dag på sig att ta ut dom isf innan nästa period börjar?
Jag tror på uppstickarna. Det är värt mycket för mig att slippa förhandla med storbankerna. Min 3-mån-ränta på Stabelo är 4,19% (från 20230723) så statistiken ljuger lite (som vanligt).
Ja, den planar ut för bägge såklart. Men det finns skillnader i hur de finansierar sig vad jag kan läsa mig till. Tror det är lite för förenklat att bara anta att det slår lika.
Det borde väl va skillnad att som storbanker ge ut säkerställda obligationer där nya lån är en liten del av hela lånestocken och att sälja fondandelar (som exv Stabelo till pensionsbolag) på en växande lånestock. Jag gissar att Stabelos upplägg påverkas annorlunda av stigande räntor.
stabelo fund 1
Det är en illikvid tillgång för pensionsbolagen vilket borde innebära att deras intresse för nya fondandelar just nu är lågt om risken är hög när räntor går upp. Fonden är på 22 miljarder SEK och det verkar vara i paritet med vad deras utlåning varit under nåt år enligt artiklar jag läst.
Så de verkar vara avvaktande.
Med stillastående ränta tickar ränteintäkterna på för pensionsbolagen, men med sjunkande är en obligation som blir mer värd på andrahandsmarknaden bättre? Håller resonemanget? Med stigande ränta å andra sidan får man från Stabelos håll en risk att man finansierar sig dyrare än vad man sen lånar ut för?
Enligt Stabelo s hemsida är deras 3-månaders ränta 4,69 just nu så du får väl se vilken ränta du får när bindningstiden har gått ut.
Intressant. Har LF som lönebank själv men tyvärr är alla deras sparkonton svindåliga. Har bufferten hos SBAB istället.
Jag noterar du har 3,50% på 3-månaders fasträntekonto hos LF. Det är i paritet med övriga aktörer. Då räntan på dessa konton är låg, skiljer det lite växelpengar mellan de med bäst ränta och det du får från LF.
Ja, fast när man kollar andra aktörer så är det ju inte så bra. SBAB har 3.25% och fria uttag. Nordax har 3.5% och fria uttag.