Även Stabelo tycks nu kunna erbjuda ränterabatt varför deras listränta inte säger hela sanningen. Min 3-mån-ränta läggs om 23/10 och jag vet förstås lika lite som du hur räntan ser ut då. Men rabatten jag fick var 0.4%, samt ytterligare 0.1% för grönt bolån, därav 4.19%.
Enligt deras kundtjänst på mail så erbjuds ingen individuell ränterabatt. Hur gjorde du för att få det?
Stabelo hörde av sig när jag begärde ut ett amorteringsunderlag. Jag antar att de gör det de kan för att behålla sina kunder.
Bra att veta. Men det är trist att de inte kan vara ärliga. Tror det blir till att flytta lånet…
Jag har ju bara sett att de som inte tillhör storbankerna oftast har rejält höga räntor, därför avskräcker det att ta lån från dessa mindre aktörer. Ibland behöver man mot all förmodan och klokskap tillfälligt ta ett snabbt lån. Det bästa är att ta ett fackligt lån om man är i yrkesför ålder och har ett sådant fack.
Jag har haft bolån hos Swedbank och blev väldigt grundlurad av banktjänstemannen som gav en ränta på 5,5% på 5 år när de andra bankernas räntor låg på minus. Jag var tvungen att ta det just då pga ett bostadsbyte. Något år senare fick jag hjälp av en banktjänsteman på SEB att lösa ut dessa lån till en avsevärt lägre ränta, dvs i princip ingen alls. Efter ett par år föreslog de mig att låsa räntan på 1,5 % (räntorna hade börjat stiga då) på 5 år. Visst, jag låste lånen men skrattade vid tillfället att det kan ju bli en chockhöjning när tiden gått ut. Nu står jag här och kan gratulera mig för en lägre ränta t o m nästa år men sedan blir frågan om jag ska byta bostad och få bort alla lånen…tror inte det lönar sig skattemässigt…så jag behåller nog ett mindre bostadslån för att få ner skatten… och räknar räntan som hyra på bostadsrättens månadskostnad. Kommer ändå att ligga mycket lågt i månadskostnad, trots det, i jämförelse med hyresrätter i samma lägenhetsstorlek. Dessutom kan jag reglera månadskostnaden genom att betala tillbaka på lånet och få en ännu lägre månadskostnad medan hyreslägenheternas hyror stiger…
Har varit med på 1980talet då räntorna på bolån låg på 15,5% eller mer…att de nu är marginaliserade till under 5% är fortfarande väldigt lågt för min del. Jag önskar inte den högre räntan tillbaka. Folk måste kunna skaffa bostäder till en värdig kostnad.
Att Swb nu kan ge så låg ränta som under 4% på 5 års bunden lånetid beror väl på att de haft så mycket med jurister och ekonomiska skandaler att göra pga olika ekonomiska felbedömningar. De vill väl ha tillbaka folk. Det som skrämmer mig i det fallet är att Swb har förhandlat till sig att väldigt många samhälleliga ekonomiska överföringar MÅSTE ske via Swb. Att IPS pensioner är låsta hos Swb så att jag inte kan få loss mina egna intjänade pensionspengar utan måste gå via Skatteverket!!! Jag ser ju att dessa pengar minskar med rasande fart just nu. Jag vill inte ha med Swb att göra men är låst att behålla kontot, där jag betalar en viss årskostnad till dem, en slags “sleeping income”.
Jag tycker det borde vara tvärtom: att bankerna betalar oss denna “sovande inkomsten” för att få oss som kunder!!!
Får man fråga vad du menar med det? Att Investor är extra bra nu? Bättre än andra stora bolag, eller bara bättre nu jämfört med små icke lönsamma bolag?
Håller med.
Var dessutom de enda som var hjälpsamma o kunniga i samband m min skilsmässa.
Men… får väl ändå titta till det här kanske. ![]()
Du flyttar dina sparpengar till typ Penser Bank. Lås pengarna rullande på 3 månader och få 4,1% ränta per år. Om du vill ha rörligt med fria uttag så kan du få 2,3%.
Jag är rädd för att du har missuppfattat en hel del. Du skriver att Swedbank erbjöd 5,5 procent ränta när banker hade minusränta. Visst bankerna har haft minusränta på korta pengar i Riksbanken men INGEN bank har erbjudit minusränta på varken rörliga eller bundna lån, någonsin!
Att vissa betalningar går via Swedbank beror inte på någon konspiration utan att banken erbjudit lägst arvode för att tjänsten.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Stabelo erbjuder 3.75 bundet på 5 år utan ränteskillnadsersättning
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stabelo erbjuder 3.75 bundet på 5 år utan ränteskillnadsersättning
"Stabelos förlust minskade från 75 Mkr till 69 Mkr förra året. "
Jag fattar inte hur Stabelo ens kan gå back? Vad är det som dränerar dem på pengar? De kan inte vara många anställda som driftar det här, eller är det massa hittepåjobb med höga löner?
Nej, detta är inte alls konstigt. Låt mig jämföra med försäljningen av golfklubbor. Likheterna är mycket större än vad man kan tro.
Säg att du vill börja sälja golfklubbor i stor skala med ett helt nytt okänt märke.
Konkurrensen är stenhård. Det dräller av olika märken (motsv. Banker och kreditinstitut). Tillverkningen sker i Asien (Upplåning på internationella kapitalmarknaden).
Försäljningen av klubbor i Sverige sker via golfklubbarna, specialaffärer och på nätet (privatrådgivare i bank och på nätet). Inom varje märke finns dessutom olika sorters klubbor, allt från nybörjarklubbor till elit (Olika belåningsgrad).
Initialt är kostnaderna enorma och skiljer sig inte speciellt mycket om du säljer 100 eller 10 000 golfklubbor. Allt handlar om att få upp volymerna.
För Stabelo och andra nya aktörer finns det dessutom ytterligare problem. Stabelo går av naturliga skäl med förlust. Detta anser långivarna till Stabelo att det ökar risken för dem och tar därför ut en högre ränta. Stabelo får alltså en högre upplåningsränta än exempelvis SBAB som har Svenska Staten som ägare. Även högre än exempelvis SHB och SEB som har samlat på sig ett stort Eget kapital.
Upp till 60 procents belåningsgrad är det ändå relativt billigt för Stabelo att låna upp pengar. Även vid en rejäl sättning på bostadsmarknaden är riskerna relativt låga. Stabelo får därmed nöja sig med detta segment. Detta innebär samtidigt att man missar lån mellan 60-85 procents belåning där bankernas marginal är högre.
Sammanfattningsvis. Stabello har underskattat svårigheterna att snabbt få upp volymerna och därmed uppnå lönsamhet. I en turbulent marknad har dessutom Stabelos långivare blivit försiktiga och höjt sina marginaler mer än väntat.
Att Stabelos anställda rullar tummarna är knappast troligt. De lär istället slita som djur för att “räta upp skeppet”.
Ska bli kul och se om de kommer tillbaka. Nu när räntan sänks!
Båda aktörerna har ju sänkt både mer och snabbare än storbankerna.
Hypoteket där jag är kund har under perioden sänkt vårt lån från toppen 4.82 till 3.76 = 1.06% när riksbanken sänkt 0.75%. Men de har fått sänka den tillåtna belåningsgraden till 65% mot tidigare 75%. De har vilkorsändringsdag den 10:e varje månad. Räntan sänks oftast precis efter och höjs innan den 10:e… men så jobbar väl alla banker? ![]()
Har också hypoteket med 10e som brytdag. Fick 3,91 nu i oktober samtidigt som Stabelo hade 3,75 som listränta. 55% belåning enligt bankens värdering. Hade 4.81 som högsta.
Hade gärna ringt och klagat men tanken är att man ska slippa ligga på och förhandla räntan konstant. ![]()
Kollade på compricer.se och stabelo sänkte sin ränta till 3.75% 2/10. De kanske har vilkorsändringsdag den 1:e?
jag har inga belägg för det men alla banker fular nog så här.
Stabelos förlust minskade från 75 Mkr till 69 Mkr förra året.
Det är helt korrekt att vi rapporterar negativt resultat. Vi fortsätter att investera i utveckling av kommande produkter. Skulle Stabelo välja att bara förvalta den produkt vi har idag hade vi inte behövt rapportera röda siffror. Förlusten är alltså ‘by design’.
Man undrar ju vad det är som de utvecklar som kostar minst 69 miljoner om året?
Han lyfter att Stabelo har fonden full av outnyttjade miljarder redo att lånas ut till bostadssugna hushåll.
Om de nu har ett stort överskott på pengar som de inte lyckas låna ut, varför inte sänka sin inlåningsränta så att de kan sänka sin utlåningsränta och på så vis öka sina marknadsandelar genom att kunna erbjuda en lägre ränta (samtidigt som de slipper kostnaden för ett för stort kapitalöverskott)?
“Marknadsandelarna tror jag beror på att vi fortfarande lider av låg ‘brand awareness’. Samt att många bolånekunder tror att det är krångligt att byta bolånegivare när det i själva verket tar några minuter för kunden och vi därefter gör allt jobb”
När jag har tittat på dem senaste åren (sedan räntan gick upp) har problemet varit att de inte har varit tillräckligt billiga. Men du verkar de ha sänkt räntan en del så kanske är de på väg dit. Ser att hypoteket också lyckats sänka sin ränta rejält igen också ligger för närvarande bättre än stabelo.
Är ju mycket värt att slippa det eviga omförhandlandet och smyghöjningarna som följer med storbanksalternativet
Jag har ett bolån hos Hypoteket. Vad händer om de ”går i konkurs” - hur påverkas jag?
Det skulle jag också vilja veta! Funderar på att flytta mitt lån till Stabelo…