Förr ett tag sedan tipsade @FIRE-Jimmy oss om att bjuda in hans vän Johan Strand till podden som gjort FIRE vid 55 år. Jimmys beskrivning av Johan:
Johan har nyligen fyllt 55 och gjort en FIRE. Hans strategi för FIRE har varit främst tjänstepension, som han maxat under många år. Han har en intressant historia och började som egenföretagare och var väldigt framgångsrik, tills han tvingades i konkurs i samband med finanskrisen 2008. Han förlorade nästan allt han hade.
Johan deltog i Nyhetsmorgon hos tv4 för ett tag sedan i ett inslag på Die With Zero och FIRE (Johan syns på skärmen).
Jag såg den här tråden tidigare och kände väl ungefär att det här är väl per definition FIRE men 55 är ju faktiskt en ålder där man kan ta ut ordinarie tjänstepension så det är ju meningen att man ska kunna göra det.
Vet inte om frågorna blir så annorlunda då mot någon som gick vid 60 eller 63.
Fråga: jag kollade på instagramklippet och jag ser inte riktigt hur hård investering i pensionssystemet egentligen skiljer sig mot att ha kapital på t.ex. ISK. Då tänker jag framförallt på tjänstepension, vilket jag antar är vad han menar främst.
Båda går att konsumera upp på kortare tid, om man vill, det finns egentligen ingen motsättning där eller något magiskt med tjänstepension kontra privat sparande.
Hur menar han att det skiljer sig?
Personligen optimerar jag bara för låg skatt när jag viktar tjänstepension mot privat sparande, resten kan jag styra ändå och även dö med noll och leva livet tidigt.
Johan och jag sågs över en öl för några veckor sedan och hade ett mycket trevligt samtal (trots rejäl värme och det faktum att jag precis kom från tåget). Jag tänkte lite på det här att TV4 lät honom tala till punkt, vilket förvånade mig lite. Jag undrar om detta är en mognande trend i media efterhand som FIRE blir mer “offentligt” och inte enbart ses som en syssla för kufar.
Jag nämnde det redan då, men fråga honom gärna om hans tankar kring normaliserandet av FIRE därute i nio-till-fem-världen.
En åtta-till-fem-värld är det väl ändå i Sverige? (Om man utgår från tjänstemannayrken.) Nio-till-fem är nåt slags anglifiering i text som jag sett på allt fler ställen.
Det stämmer, och jag håller med. Samtidigt jobbade jag själv ofta till 22 och tog en halvtimmes “lunch” vid 16.30, så jag har kapitulerat inför anglicismen vid det här laget.
Vilken upplevelse har gett bäst avkastning? Vid vilken ålder var du/planerar du att vara som rikast? Har något tidsfönstret redan stängt, som du förstod först i efterhand? Hade du gjort något annorlunda i din Fire-resa om Die with zero kommit tidigare?
Standardfrågan: Skulle du gått tidigare om du haft möjligheten?
Svar: Nejdå, jag är så nöjd med att det blev vid 55 år.
Motfrågan: Men om du hade haft möjlighet att faktiskt gå tidigare eller att någon gång i livet tagit ett längre avbrott från arbetet. Vid vilken tidpunkt hade du då gjort detta och vad hade du sysselsatt dig med vid den tidpunkten?
Förlåt om jag låter dryg här, det är inte meningen
Vilket på KTH medialabs-tiden betydde nio på morgonen, till fem på morgonen.
– “Hur var Luleå-streaming-projektet”
- “Sjukt kul, men sjukt mycket jobb! Blev flera nio-till-fem-dagar!”
- “Gee. Riktiga arbetslivet kommer bli ett tufft uppvaknande för er i högskolans skyddade verkstad…”
Eller, en av mina favoriter. Hans Zimmers definition av det där, pseudocitat från minnet:
I’m a musician. That means I work nine to five, that is nine in the evening to five in the morning, and have no skills suitable for any real job.
Som Johan också berättade i Nyhetsmorgoninslaget så är ju många i FIRE-communityn exceptionellt duktiga sparare.
Vad har Johan för egenskaper som gör att han både är duktig på att spara systematiskt över lång tid men också är duktig på att konsumera/leva upp tillgångarna enligt sin Die With Zero-plan när det blev dags att aktivera den fasen av planen?
Vilka mer oväntade problem och hinder möter du i vardagen när du valt FIRE? Tänker primärt på saker som att ta lån/krediter eller om nuvarande bank där man har bolån helt plötsligt rycker ränterabatten om man inte har inkomst?
Har du ett förutsägbart liv planerat eller hur tänker du om du vill köpa en lägenhet i spanien, dyr bil eller exklusivt medlemskap i en golfklubb. Har du räknat in det i kalkylen på något vis?