Start with why - Vad är ert varför i ert arbete?

Delvis håller jag med, det är större blandning utanför jobbet. Fördelen på jobbet är att man löser problem tillsammans vilket ofta leder till andra diskussioner, och man hinner lära känna folk ordentligt. På krogen eller på fest så hinner man inte komma så långt eftersom alla inte börjar på samma nivå inom ett ämne.

1 gillning

Just nu är jag i en svacka gällande arbetslusten pga hemmiljön. Men annars är min motivation en kombination av att jag känner att jag hjälper andra människor genom mitt jobb, jag har en lön jag är okej med och jag har väldigt fina människor runt mig i mitt arbete.

Hade jag varit FI redan nu hade jag de allra flesta dagar faktiskt kunnat tänka mig att jobba oavlönat på samma jobb men då kanske 50% bara. Jobbet är flexibelt, det utmanar min problemlösningsförmåga men är samtidigt justerbart i tempo så jag enbart några gånger per år känner mig stressad pga jobbet. Jobbet är ofta en avkoppling i mitt annars bitvis kaotiska liv.

Hur jag hittade jobbet var enbart av en ren slump, inget jag någonsin tidigare trott jag skulle jobba med men det knyter ändå samman min utbildning och all tidigare arbetserfarenhet så när jag såg annonsen kändes det samtidigt självklart att söka.

1 gillning

Jag behöver pengarna. Jobbar kvar tills jag får ett annat jobb med högre lön.
Vid sidan gör jag annat som kanske ger pengar på sikt så jag kan sluta jobba för någon annan och jobba åt mina egna kunder istället.

Det går ju gräva något steg djupare även om jobbet inte är ett självändamål. Pengar är ju bara ett transaktionsmedel. Pengar blir lite av ett ickesvar. De flesta skulle nog kunna jobba 20-25% om man nöjer sig med utedass och vedeldad byggbarack eller liknande.

Ett vanligt “varför” kan t.ex. säkert vara att man vill erbjuda sina barn och sambo bättre bil, boende, fritidsaktiviteter, vardagslyx och resor. Eller att man inte vill ha sämre standard än andra.

I en bok uppmanades man räkna olika utgifter i arbetade timmar istället för i pengar. Huset kostar kanske 15 timmar i månaden och bilen 10 t.ex. (Ut ur ekorrhjulet),

Det är kul att lösa nya problem och få bygga infrastruktur som automatiserar viktiga processer, tillfredsställande ur ett hantverksperspektiv att få skriva elegant kod.
Om jag inte behövde pengarna hade jag jobbat med mina egna projekt, men framförallt varit ännu mer ledig och inte stressat för andras skull

Ge mig en miljon i timmen och jag kan träna mig till att brinna för att torka upp skit från golvet med min tunga om det skulle krävas.

Allt handlar om ersättning.

4 gillningar

Jag förutspår att det jobbet skulle få ganska hög personalomsättning då många skulle känna att dom uppnått FIRE efter 10-100h.

1 gillning

Ja, så blir det ju. Lite som en del andra högavlönade sektorer där de riktiga talangerna kan bli ekonomiskt oberoende på nåt år.

Handlar det också inte om makt. Tänker främst på USAs president eller statsministern i Sverige tjänar ju uselt sett till ansvaret och pressen som kommer.

Jo, visst finns det en del vars storhetsvansinne leder dem in på den vägen istället. Själv hade jag hellre limmat fast pungen i gatan än att engagera mig politiskt.

1 gillning

Håller inte helt med här. Viss brist på folk inom ex vården gör ju att vårdavdelningar helt sonika stänger. Eller att färre undersköterskor får göra mer. Marknadslogiken borde ju ge uskor högre lön men det händer knappt.

Det handlar ju mycket om att vårt ekonomiska system i grunden faktiskt inte är en marknadsekonomi, utan en blandekonomi där offentliga sektorn är satt att hantera större delen av vårdapparaten. Det fungerar bra på många sätt men knappast för att skapa ett perfekt jämviktspris där arbetskraftsutbudet och efterfrågan kan mötas.

2 gillningar

När man träffar patienter och klienter (på Socialtjänsten då) får man träffa extremt spännande människor som varken finns på arbetsplatser eller krogen! Har träffat så många helt magiska och udda människor i jobbet :slight_smile:

2 gillningar

Det du brinner för då är nog inte jobbet utan pengarna!

På kort sikt tjänar man, ekonomiskt, på färre undersköterskor och då blir det en vinst med färre undersköterskor. Då finns det ingen anledning att höja lönen.

Jag tänker något liknande, men utan att hänvisa till Gud. Man mår bra av att göra gott. Så får man definiera det utifrån tycke och smak och personlighet. Om inte jobbet bidrog till det, skulle det kännas mycket tomt.

Det handlar också om värdighet, att bidra till samhället och vara stolt över det.

Lönen är förstås viktig, det finns en nedre gräns. Men ju mer jag sparar, desto mindre tänker jag på lönen har jag märkt…

1 gillning

Hear hear! Bra uttryckt. Det där är det man saknar mest när/om man inte jobbar. Jag är ingenjör så är mkt road av tekniska problem och hur teknik fungerar – har alltid varit det sen jag var 7-8 år åtm.

2 gillningar

Jag känner mig uppskattad och får känslomässiga “kickar” av mitt jobb när jag gör något bra. Det kan jag sakna när jag är på semester. Kickarna upplever jag inte i min vardag på samma sätt alls tyvärr, även fast jag har människor jag älskar omkring mig.

I dagsläget skulle jag inte vilja sluta jobba helt ens om jag var ekonomisk oberoende. Jag skulle behöva hitta något annat som kändes meningsfullt i så fall. Däremot skulle jag kunna jobba betydligt mindre, tre dagar i veckan hade nog varit lagom :slight_smile:

2 gillningar