Starta eget aktiebolag - steg för steg

Det man kan göra är två årliga personalfester (vilka man f.ö. får bjuda in respektive till, så frun är välkommen vare sig hon är aktiv eller inte). Men två övernattningar är inte ok där heller, har för mig att en kan vara ok, men läs på om personalfester om man ska anordna det. Dock är de inte avdragsgilla eftersom det räknas som intern representation.

Hej. Några mindre tips.

1. Kolla om det finns något bidrag/skattereduktion/extra avdrag för nystartade bolag. Ibland gör det det. Många tusenlappar kan det bli. Man kan behöva leta efter dom!.
  2. Om man funderar över att starta AB runt nyår så har före nyår en del fördelar då man ex kan ge sig själv utdelning ett år tidigare om man får intäkter hyfsat snabbt.
  3. Överdriv inte planerade intäkter vid bildandet av bolaget. Skatteverket sätter en preliminär månatlig prelliminär skatt att betala som var en total överaskning för oss. Den kan hamna riktigt läskigt högt om man är optimistisk. Jag tror att det går att begära att summan korrigeras men vi bet ihop och betalade in rejält för mycket varje månad ett bra tag. Delvis i förhoppning om att intäkter skulle komma “snart”.
  4. Många köper ett nystartat “lagerbolag” varvid man får ett nystartat bolag man tar över. En hel del ändringar som måste göra via bolagsverket etc i samband med övertagandet.
  5. Vissa? Redovisningsfirmor åtar sig också att starta bolaget åt dig för mindre summa. Fördelen är då att dom rimligen gjort det många gånger förr och har dokumentmallar etc klara och man slipper greja med att ändra en massa i ett lagerbolag som man köpt.
    Om du litar på redovisningsfirman! och inte vill greja med detaljerna i formalia kan det vara en vettig alternativ metod speciellt om du avser använda dem även framöver.
    Har provat båda metoderna 4 och 5 ovan. Båda fungerade bra men nr 5 gick klart smidigast.
2 gillningar
  1. Investeravdrag, gör man i sin privata deklaration:
    Vem får göra investeraravdrag och när? | Rättslig vägledning | Skatteverket

2. Skicka in preliminär inkomstdeklaration, det kan man göra flera gånger när man ser var det barkar åt:
    Preliminär inkomstdeklaration | Skatteverket

Bra kommentar! Jag tror att det är få som nyttjar investeraravdrag överlag, än mindre när man startar eget. @Jacke78 detta är ett tips till dig och andra som startar AB. Du får 15% i skatteavdrag (av aktiekapitalet) om du fyller i en K11 i samband med deklarationen. När jag startade mitt bolag var aktiekapitalet 50 tusen och det gav en skattelättningar på 7500 kronor - det finns vissa villkor kring det, men inga konstigheter. Jag har även nyttjat det när jag har köpt onoterade aktier.

1 gillning

Viktigaste är nog att man ska äga aktierna i fem år, så lägger man ner sitt AB innan det så ska återföras.

1 gillning

Blir lite avundsjuk! Fick själv gå in med 100 000 och senare 50 000 för ett annat bolag .. det har tydligt förändrats. Superbra!

Jag har en fundering angående lön:

Så här i början av min resa så har jag problem med likviditeten.
Jag kommer få in lite pengar i början av oktober, men desto mer i november och december.

Jag har räknat ut att jag i oktober kanske kan betala ut 30% av en månadslön.

Kan jag i oktober betala 30% av septemberlönen och i november betala 70% av septemberlönen och 100% av oktoberlönen samt i december betala november och decemberlönen?

Kommer det bli problem med arbetsgivardeklarationen?

Tacksam för svar!

Ja, krångla inte till det för dig, utan betala vad du kan/vill i lön i september, oktober, november o.s.v. Finns ingen lag om att lönen måste vara den samma varje månad. Vill du undvika att betala in för mycket skatt en månad med hög lön så kan du alltid skicka in jämkning för att jämna ut.

Lite osäker på om du faktiskt menar ”ja det kommer bli problem” eftersom du i övrigt låter positivt inställd till att betala vad man kan. Men om du tycker det är ett problem, kan du specificera vad som skulle vara problematiskt med det upplägget?

Ja, alltså, du har all rätt att ”rätta” septembers arbetsgivardeklaration i efterhand men varför ska du krångla till det öht? Betala ut vad du känner för i lön i september även om det är lågt och betala ut någon helt annan lön övriga månader… skatt på inkomst av tjänst beräknas oavsett på helår när du deklarerar så vad spelar det för roll?

Som de sagt innan du krånglar till det. Är du inte beroende av lönen just nu vänta och betala dubbel senare. Rätta inget utan det löser sig självt vid deklarationen.

Eller ”betala” ut ”rätt” lön i september om det är viktigt och låt ”arbetsgivaren” hålla inne med lönen någon månad innan utbetalningen om det kliar rätt ocd. :rofl: :laughing: :wink:

Aha jag tolkade det som att betala ut större summa oktober och november. Inte för att september skulle stå i något papper med månadslön, det ser jag ingen poäng med

Arbetgivardeklaration (AGI) måste du skicka in månadsvis till skatteverket.

Som alla skriver håll dig till rätt redovisning varje månad, det enda man kan göra är att lägga lönen som upplupet en viss månad. Alltså du betalar avgifter etc men betalar inte ut lönen. Det gör du när du vill senare

Jag brukar göra detta vissa månader för att pengarna räntas bra på företagets konto.

Sedan ett tips är att ta ut ungefär jämn lön hela tiden, ex FK kan basera SGI på ett utdrag av månader , jag råkade ut för detta för längesedan då de tog perioden maj-okt. Vilken var ca 200 000kr då avgjorde de min årslön till 200/6 x 12.
Sen att jag i nov-dec tog ut över 350 000kr de sket de i fullständigt(blev fattiga föräldradagar)

Kanske har detta ändrats idag dock

Tack för en bra guide. Ungefär hur lång tid tar det att göra hela processen om man inte har tidigare erfarenhet av liknande?

1 gillning

Jag har gjort alla steg själv från början utan att köpa lagerbolag. Jag fick godkänt för bankintyget i slutet av juli och skickade in ansökan till Skatteverket förra veckan. Det är en behandlingstid på 4-6 veckor just nu enligt information jag fick vid ansökan. Så runt 10 veckor i allt från början till slut för mig.

Gick tillbaka och kollade datumstämplarna på mina emails från Bolagsverket. Från att jag skickade in det tills dess att det blev godkänt tog det 25 arbetsdagar. Inklusive juristenheten då jag hade lagt till extra paragrafer i bolagsordningen.

Jag gjorde detta i maj och då tog det totalt tio dagar i kalendertid men absolut inte så mycket i arbetad tid. Så det beror nog på när på året man gör det.

Oj, lång tid för dig, kanske förståeligt iofs under sommarmånaderna, bolagsverket lär ha rätt hög belastning då med tanke på kombinationen av att folk är borta på semester och deadline att skicka in årsredovisning för bolag med kalenderår som räkenskapsår.

Kollade lite i min historik och min tidslinje när jag startade under hösten för några år sen var: 7 arbetsdagar för att öppna bankkonto och få bankintyget fixat, 6 arbetsdagar för bolagsverket att godkänna, och 2 arbetsdagar för skatteverket att godkänna f-skatt och moms (vid ansökan stod det att handläggningstiden skulle vara några veckor, så blev förvånad över att ha det klart redan efter 2 dagar).

Tack för fantastiskt guide! Är mitt i denna processen nu.

Är mitt i att starta upp mitt bolag nu. Behöver dock inte f-skatt då mitt bolag initialt bara kommer äga andelar i andra bolag samt hantera utdelning ur dessa.

Frågor:
-hur går man tillväga för förlängt första räkenskapsår?
-behöver jag (eller bör jag) registrera något hos Skatteverket redan nu trots att jag inte behöver F-skatt?

1 gillning