Starta eget aktiebolag - steg för steg

Jag antar att frågan är hur du registrerar det hos myndigheterna? Det gör du vid första anmälan till verksamt.se som beskrivet i första inlägget i början av tråden. Se under rubriken “Verksamhet” där du får fylla i verksamhetsbeskrivning, bolagets säte och just information om räkenskapsår.

Ja exakt. Det står så här vid registreringen
” Första räkenskapsåret
Det första räkenskapsåret börjar den dag då Bolagsverket registrerar företaget. Det gäller även om verksamheten startar senare. Eftersom räkenskapsåret börjar samma dag som aktiebolaget registreras kommer startdatumet inte att stämma det första året. Det första räkenskapsåret får därför vara upp till arton månader eller hur kort som helst.”

Men ingenstans så anger man om man faktiskt vill att året ska vara innevarande + nästa alternativt enbart innevarande. Men det är kanske man inte behöver göra?

Kan vara att det är en dåligt formulerad fråga från min sida pga bristande kunskap.

Kan inte minnas var man anger det men det är nog på den första registreringen på verksamt.se. Har för mig att man bockar i något om man vill förlänga första året (upp till 18 månader). Den period du sedan väljer (t.ex. 1 jan - 31 dec) är sedan kommande räkenskapsår bortom det första, förlängda.

Tack för alla svar.

Det var väl något sådant här med förändrad SGI som jag är mest rädd för.
Nu är det inte aktuellt med någon föräldraledighet för min del så jag tar nog den enkla varianten som ni föreslår.

Detta skulle jag vilja ha förklarat, varför håller du inne med att betala ut lönen och betala avgifterna? Du behöver ju inte betala arbetsgivaravgifter och skatt på en lön som inte betalas ut? Är det för att du vill redovisa en jämt fördelad lön över året?

Tänkte om du nu får ränta på ditt företagskonto (vilket företagskonto får du ränta på förresten), då kan du väl också spara dessa avgifterna på kontot för ränta?
Och vad får du för ränta på en lön som inte betalas ut för en månad?

Är bolaget nystartat så ska SGI:n baseras på:

Om du har ett nystartat företag och låga inkomster får du under de första tre åren en SGI som motsvarar den som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha fått.
Källa: Ekonomisk trygghet som företagare - verksamt.se

1 gillning

Dum fråga, men går det utveckla detta lite eller länka något bra? Hittar ingen information och har inte riktigt greppat det.

25 000 kostar det så långt är jag med och att dom sätts in på bankens/företagets konto för bankintyget osv.
Kan jag sedan använda dessa pengar för omkostnader? Typ hemsida kostnad, annonser etc?

Men det behöver alltid finnas 12500 kvar på det kontot som aldrig får röras?

Väl mött,
A

Du kan läsa mer här:
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/kontrollbalansrakningvidmisstankeomatthalftenavdetregistreradeaktiekapitaletarforbrukat.3074.html

1 gillning

Förlåt min antagligen barnsligt enkla fråga.

Om jag tjänar pengar på mitt företag för att jag säljer produkter eller tjänster, sen sätter jag in dessa pengar på ett ISK Global Aktieindexfond. Säg att jag har 100 000 kr.

Så går pengarna i ISK upp i värde. så dom är värda 120 000 kr.

Detta är fortfarande FÖRETAGETS pengar?

Dom 100 000 kr jag hade från början är företaget pengar eller hur? Jag kan inte bara ta ut dom och köpa vad jag vill jag måste isf ta ut lön från dom 100 000 kr och betala skatt moms, arbetsgivaravgifter osv.

Gäller det även pengarna som företagets pengar tjänat? Jag kan inte ta ut 20 000 kr och stoppa i min egen ficka och bara säga dom 100 000 kr jag tjänat finns ju fortfarande där. Dom ska jag skatta på.

Förlåt i förväg för min dumma fråga. :sweat_smile:

Fick vet att man inte kan ha ISK i företag men man kan ha kapitalförsäkring.

Oavsett så är det företagets pengar.

Hur skattar jag om företagets pengar har växt? Tar jag ut 120 000 kr och skattar och momsar osv?

Ska man plocka ut det i lön försvinner ju ca 70%

Plockar man ut det i form av utdelning får man skatta 20%?

Ingen dum fråga, det är lite lurigt det där med kapitalförsäkring och värdeförändringar. Men det enkla svaret är att det fortfarande är företagets pengar. Det är ju en tillgång som ökat/minskat i värde och är alltså en del av företagets kapital även efter värdeförändringen. Precis som om du skulle sätta in företagets kapital på ett sparkonto: räntan som du erhåller är fortfarande en del av företagets kapital.

I praktiken realiserar man vinsten/förlusten först vid uttag (till företagskontot). Det finns bra beskrivningar på nätet för de olika bokföringssystemen hur detta görs, exempelvis för Bokio.

1 gillning

Vad jag kan tycka är lite klurigt är när ska man bokföra vinsten på 8228 som enligt Bokio.

Säg att man sparar 100 000 kr per år i en företagsägd KF i 5 år.

Summa sparade 500 000 kr + 50 000 kr i avkastning. Totalt 550 000 kr.

Man tar ut 200 000 kr. Kvar 350 000 kr.

Är det först när man tagit ut allt från KF man tar upp vinsten på 8228?

Nu är jag ingen expert så någon annan får gärna rätta mig men som jag förstår det så är det först när man tar ut något från KF som man bokför vinsten/förlusten. Det måste alltså inte vara hela beloppet utan man kan låta en del ligga kvar. Men det man “tar ut” ska vara från “vinstpotten” så att säga.

I ditt exempel blir det alltså så här (öppna för detaljer)
Insättning år 1:
1385 Debet 100 000
1930 Kredit 100 000

Insättning år 2:
1385 Debet 100 000
1930 Kredit 100 000

Insättning år 3:
1385 Debet 100 000
1930 Kredit 100 000

Insättning år 4:
1385 Debet 100 000
1930 Kredit 100 000

Insättning år 5:
1385 Debet 100 000
1930 Kredit 100 000

Uttag:
1385 Kredit 150 000
1930 Debet 200 000
8228 Kredit 50 000

Resultatet blir att det återstår 350 000 på konto 1385 (räkna på plus/minus det som finns på debet respektive kredit för kontot).

Du kan aldrig sätta in företagets pengar på en ISK eftersom den tillhör dig privat. Du kan däremot investera dem i en företagsägd depå eller Kapitalförsäkring. Avkastningen är alltid företagets. Har du satt in pengarna i en depå så betalar du 20.6% i bolagsskatt på vinsten.
Har du däremot satt in dem på en KF så har bolaget betalat schablonskatt på vinsten så uttag av vinsten registreras som en skattefri intäkt. Det är ingen moms på värdeökningen.

När du tar ut pengarna ur bolaget så beskattas det utifrån hur du tar ut dem. Förslagsvis som utdelning, dvs 20% skatt om den klassas som lågbeskattad enligt 3:12-reglerna.

Du bokar upp vinsten 50000 på 8220 och resterande 150 tusen som en minskning av 1385.

3 gillningar

Jag har ett AB som jag driver på fritiden. Tar endast utdelning. Fyllt i K10 och skickat denna till skatteverket. Vad gör jag nu? Ska jag ha en bolagsstämma där jag dokumenterar utdelningen? Finns mall för detta? Skatten på utdelningen, betalas den av företaget innan jag tar ut pengarna?

Ditt företag behöver en redovisningskonsult. De hjälper dig med utdelning och fylla i K10.

2 gillningar

Så länge du har ett vettigt bokföringsprogram och inte skapar årsrapporten manuellt, behöver du inga separata mallar för det här.

I samband med att man skapar årsrapporten anger man normalt storleken på den tänkta utdelningen under Resultatdisposition. Därefter skapar man ett årsstämmoprotokoll där beslutet för utdelningen framgår. Har man missat detta kan man hålla en extra bolagsstämma. Det viktiga är att det finns ett styrelsebeslut och att årsrapporten är godkänd.

Uppenbarligen behöver utdelningen bokföras korrekt med.

Nej, företaget betalar normalt ut hela bruttoutdelningen.

1 gillning

Hej @Linda12 den K10 som du lämnar in i årets deklaration, 2025, ska innehålla uppgifter om utdelning som gjordes under året 2024. Så om du tagit utdelning i år från ditt AB så ska inte denna bokföras för än nästa år.

Ett tips de som vill starta ett bolag men ser det som en jobbig process.

Jag säger bara lagerbolag.

Köpt ett via WINT, de kostade inget förutom 25k insatsen som vilket AB som helst.

De fixade allt, namnbyte, skickade alla pappers som behövdes och vägledde mig genom hela processen.

Det var busenkelt.

Skulle aldrig starta upp ett från början, känns helt onödigt och omständigt.

Startade precis ett nytt bolag från grunden. Tog några dagar och det var superenkelt. Skulle absolut rekommendera att starta från grunden :grin:

Det som kan vara knöligt för en del är ju bankdelen. Så ingår det i lagerbolaget så är det ju smutt.