Vill du dela med dig vilka fonder du har?
Ne tyvärr.
Poängen kvarstår oavsett från ovan. Basportfölj eller Lysa (same shit different name) är bland det med bäst riskjusterad avkastning man kan få. Det finns inget mirakelpiller.
Förstår, var bara en nyfiken fråga.
Jao. Oavsett väldigt seglivad myt att det finns meningsfullt alpha för småsparare att hämta. Fools game. Don’t play it.
Några bra och billiga vanliga fonder du kan titta på för den indexportföljen som Nightowl beskrev är:
70% global: DNB Global Indeks S
10% tillväxtmarknad: DNB Global Emerging Markets Indeks S
20% Sverige: PLUS Allabolag Sverige Index
Men indexfonder är lite som tandkräm eller diskmedel, det spelar ingen större roll vilken man köper så länge den uppfyller baskriterierna och är billig.
I indexfonders fall innebär det i stort sett att de är breda, billiga och följer det index de påstår sig följa på ett bra sätt.
Känns som att diskussionen kring utdelning som nollsummespel och att indexfonder skulle vara det bästa alternativet för oss småsparare redan har behandlats väl. Jag äger inga fonder själv, men tänkte ändå bidra med ett inlägg till ursprungsdiskussionen.
Det här är min svenska aktieportfölj som är uppbyggd med fokus på stabila utdelningar och långsiktig kvalitet. Målet är inte att jaga den allra högsta direktavkastningen, utan att äga bolag med pålitliga utdelningar, starka marknadspositioner och god lönsamhet, företag som både kan fortsätta växa och höja utdelningen över tid.
Bolag |
Ticker |
Sektor |
|---|---|---|
AAK |
AAK |
Livsmedel |
SCA |
SCA B |
Material |
Essity |
ESSITY B |
Hälsovård/Konsument |
Axfood |
AXFO |
Dagligvaror |
Scandi Standard |
SCST |
Livsmedel |
Volvo |
VOLV B |
Industri |
Alleima |
ALLEI |
Material |
Hufvudstaden |
HUFV A |
Fastigheter |
Atlas Copco |
ATCO A/B |
Industri |
Alfa Laval |
ALFA |
Industri |
Systemair |
SYSR |
Industri |
Elekta |
EKTA B |
Hälsovård |
Gränges |
GRNG |
Material |
Securitas |
SECU B |
Säkerhet |
SSAB |
SSAB A/B |
Material |
Handelsbanken |
SHB A/B |
Finans |
Ericsson |
ERIC B |
Telekom |
Sandvik |
SAND |
Industri |
ABB |
ABB |
Industri |
SKF |
SKF B |
Industri |
Assa Abloy |
ASSA B |
Säkerhet |
Hexagon |
HEXA B |
Tech |
Skanska |
SKA B |
Bygg |
AstraZeneca |
AZN |
Hälsovård |
Tele2 |
TEL2 B |
Telekom |
Som tumregel har jag att jag ska kunna förklara på under 30 sekunder vad bolaget gör. Jag köper företag jag känner till eller möter i vardagen, och självklart säkerställer jag också att deras finanser är i linje med min riskhantering. De bolag som välkomnas in i portföljen är förhoppningsvis sådana jag aldrig behöver sälja, utan som blir en del av min långsiktiga buy-and-hold-strategi.
Det viktigaste, enligt mig, är att skapa en tydlig strategi som man känner sig bekväm med och att kontinuerligt investera enligt den, oavsett om det handlar om indexfonder, utdelningsbolag eller annat. Om man ska köpa aktier är det enligt mig bäst att hålla sig nära sin hemmamarknad, eftersom man förstår den bäst och kan läsa årsredovisningarna på djupet. Vill man börja köpa aktier är min rekommendation att bli skicklig på att läsa årsredovisningar så att man snabbt får en tydlig bild av bolagets finanser. Fundera alltid själv över varför du köper en aktie och om den verkligen passar in i din portfölj, istället för att låta andras råd styra dina beslut.
Jag tycker till exempel att Industrivärden gör ett väldigt bra jobb med att beskriva sin portfölj och motivera sina innehav på ett tydligt sätt, något som man kan ta med sig till sin egen portfölj. Jag äger inte Industrivärden-aktier själv, men flera av deras innehav finns i min portfölj. De sammanfattar det mycket bra och kortfattat här: Industrivärdens portfölj