Men berätta då, du som vet!
Återigen, vet svaret men tänker inte hjälpa till med att ge det. Sitter samtidigt och svarar konstant här i tråden. Intressant verkligen.
Varför tror du folk vill hjälpa en dryg djävel som hånar en? Läs på lite istället för att få allt serverat på ett fat. Det finns till och med ett avsnitt där utdelningsportföljer ”makes no sense”. Det finns folk som vill se att det ramlar in en summa pengar på kontot varje månad som de inte själva har satt in. Du skulle få ett skatteeffekt på en AF varje månad vare du vill inte. NAV:et ökar i en fond och det är roligare att bestämma själv när man vill ha pengar istället för att aktien/etfeb gör det åt dig.
Vad vill du veta? Har du läst “a random walk down wall street” nu?
Jag har redan sagt att försäka slå index är dödsdömt. Ändå försöker du bara snacka “de som har som håller det sig själva” o.s.v.
Vad är du ute efter?
Jans alla blogginlägg/poddar täcker redan allt man praktiskt behöver veta.
Vill man gräva ner sig akademiskt finns referenserna.
Yale har sin introkurs föreläsningsserie öppen på youtube:
https://youtube.com/playlist?list=PL8FB14A2200B87185&si=uunGUMwgQ9ynJj6w
En dryg jävel? En som frågar om råd? Jag kanske har läst på om- samt har gått en utbildning i andra ämnen, men är inte lika stark på börsen. Varför skulle man inte kunna dela med sig av råd altruistiskt? Verkligen genuin fråga. Du eller den som ger rådet förlorar inget ekonomiskt på det själv. Men attityden blottas, ”man ska inte tro att man får något gällande ekonomi gratis, inte ens råd som kan förbättra den personens ekonomi”. Märklig inställning tycker jag.
Fruktansvärt dåligt beteende att tro att vi ska agera privatlärare åt dig.
Vill du lära dig får du söka själv eller betala någon. Jag debiterar 1200 SEK i timmen om jag jobbar. Jag jobbar inte med finansiell rådgivning så säljer inte det. Det vore dessutom inte lagligt för mig att sälja det.
På forumet är folk som delar tips om vad man kan läsa på om, helt gratis. Vill du lära dig får du göra grovjobbet själv!
Det enda vi har lärt oss här är väl:
70% i passiv global indexfond
20% i liknande Sverigefond
10% i ev tillväxtmarknadsfond
Månadsspara så mycket du har möjlighet till och köp löpande enligt denna princip.
Det känns som att det möjligen och rimligen borde finnas mer man kan göra, men som sagt, det är därför jag frågar, för att jag söker svar och för att jag inte vet. Och nej, allt går inte att läsa sig till i böcker. Teori är en sak, praktik en annan. Det är andras ackumulerade erfarenheter man vill lära av. Vilket förr i tiden var ett vanligt sätt att lära sig saker på. Men tydligen är det inte för alla idag. Bara vissa tillräckligt ”värdiga”, vilka det nu är.
Jag har redan sagt att jag gärna betalar någon, men jag har ju inte råd med vad som helst. 1200 SEK för en timme som exempel skulle väl vara överkomligt dock.
Det är få på forumet som gett mer än @Nightowl . Ta valutarisk på värdepapper. RT är förmodligen Sveriges mest innehållsrika forum gällande värdepapper, pengamaskin. Så det är bara att läsa. Sen kanske tonen inte 10/10 av dig. Så upplevde jag det iaf. Nattugglan svarar alltid, så att du har lyckats reta upp honom. Bra jobbat ![]()
Du har uppenbarligen inte sett jans avsnitt om allokering, motiv till varför passiv/aktiv.
Det finns extremt mycket mer bara i hans podd/blogg än du säger. Inklusive rätt mycket poplärvetenskapligt där du kan finnan referenser till akademin.
Dessutom förklaras precis varför anekdoter är meningslösa och varför man akademiskt kommer fram till det.
Du lär dig inte på en timme… det är det närmaste befängt att tro att du kan förstå 80 års av forskning inom ett forskningfält på en timme.
Det tar akademiker åratal att ens läsa in sig på grunderna.
Jag skrev inte att jag tror att jag ska lära mig allt på en timme. Men någonstans måste man ju börja, eller? Jag efterfrågade en egen ekonomisk rådgivare, ÖVER TID. Som man hade SIN läkare förr i tiden.
Jag kan läsa och har läst. Men som vi alla vet (?), som läst en akademisk utbildning, krävs det oftast också även praktik för att behärska ett yrke eller ett uppdrag eller vad eller hur det nu är man ska använda kunskapen man läst sig till. Det är min bestämda uppfattning iaf.
Men det är också motstridiga budskap. Å ena sidan ska det inte allokeras, man ska sitta stilla i båten och aldrig sälja. En passiv global indexfond är det närmsta man kan komma index. Någon här ovan nämnde att om man lämnat samma summa, 100.000 SEK i global indexfond hade det genererat över 700’ jämfört med utdelningsportföljsprincipen som i Estelles portfölj, som nu är uppe i ca 500’. Ändå anses den portföljen ha gått ”bra”.
Det verkar snarare som att det finns olika skolor som krockar här. Det är uppfattningen jag har fått. Vilket är väldigt vanligt förekommande inom den akademiska världen.
Om det nu tar akademiker åratal att ens läsa in sig på grunderna, hur ska det ens begäras att alla vanliga dödliga ska göra det? Fullkomligt befängt. Liknar en härskarteknik som kallas dubbelbestraffning. Jag har en examen inom psykologi ![]()
Jag föreslår att du börjar med de populärvetenskapliga källorna.
Ben Felix, Jans blogg/poddar och kanske nån lämplig bok.
Just nu jämställer du olika källors trovärdighet utan att förstå bakgrunden.
Det är ingen som säger att man förväntas ens läsa in sig på grunderna. Men det som är irriterande är när du påstår “xx portfölj anses bra” när det formodligen ur en akademisk kontex hade betraktas som finansiell skit.
Du argumenterar med känsloargument istället för att läsa på, sen vill du inte ens läsa på själv.
Det är du som verkar agera i affekt här. Jag ställer en fråga som jag fortfarande inte har fått ett bra svar på. Eller snarare jag får motstridiga svar. Att jag inte ska fråga utan istället ska läsa på själv. Samtidigt skriver du att det tar åratal att sätta sig in genom att läsa. Du insinuerar att alla som inte läser på själva är lata och inte ska förvänta sig att få något serverat på silverfat. Det är bara en så oerhört defensiv attityd i min värld, vilket inte hjälper någon i den här situationen.
Jag tycker du beter dig som att du vill ha det på silverfat när du inte vill acceptera de förslag som ges om att matcha index.
Jag är helt ointresserad att argumentera emot:
“Det känns som det finns nåt mer”.
Jag upplever att du sätter på dig en offerkofta för att befästa din bild om “de som har inte delar med sig”. Gör vad du vill, vill du lära dig gör grovjobbet. Referenserna finns på bloggen/podden, forumet och denna tråd, gratis.
Jag har motsvarande indexportföljen du beskrev ovan (70% global DM, 20% Swe och 10% EM). För det finns i princip inget bättre för mig. Jag känner inte till något bättre, efter åratal av research. Du har redan fått informationen från de “som har”. Vad de har för portfölj. Jan är också en som redan har och är öppen med att han har Lysa. Ben Felix ovan som är oberoende rådgivare säger också index/faktorviktning. Varför duger inte det? Du är redan på “insidan”.
Vad tror du jag har porfölj och varför?
Jag gillar Daniels kanal. Han pratar mycket utdelning. har fått många bra tips genom honom
Håller med.
(postade på fel ställe)
Han har nog bra koll på läget, men jag hade inte följt hans investeringar och gjort likadant. Kollade på ett avsnitt nyligen, där hade han satsat 1/3 av portföljen i en aktie för att han trodde på den. Jag kan ha fel, men tror det var Intrum.
Att betta på en aktie ska få revansch är inte en sund strategi, även om han skulle råka få rätt.