Intressant, särskilt den sista meningen.
Detta var ett bra inlägg. Hade önskat mycket mer prat om det här från fysiska rådgivare som man tex träffar på en bank. Eller varför finns det inte oberoende rådgivare som man kan ha en mer personlig relation till, som att man förr hade sin läkare. Jag hade, såhär i efterhand, önskat mig MIN personliga ekonomiska rådgivare i 20-årsåldern som enbart hade haft MITT bästa i åtanke. Varför finns inte såna!
Dessutom, denna forskning som ni hänvisar till här, fanns den tex år 2000? Marknaden och världen har ju ändrats sedan dess, ja det är ju ständigt pågående. Som ”Anders555” var inne på ovan, mellan år 2000-2015 kanske det INTE var det bästa att enbart investera i en global indexfond för tillväxt och sedermera uttag efter det?
Någon mer insatt får rätta mig, men en viktig del av den forskning som ligger till grund för rekommendationerna kring passiva globala indexfonder torde ha lanserats redan på 1970-talet.
Det finns. Funnits länge!
“Oberoende” är t.o.m. skyddat ord att benämna sig som i form av finansiell rådgivare. Varning här “fristående” rådgivare är inte oberoende!
Vill du ha en oberoende rådgivare finns det några som Jan brukar tipsa om, sök på forumet så hittar du rekommendationerna. Var medveten om att det kostar en bra slant, då de måste lägga rätt mycket arbete för att uppfylla regulatoriska krav. Så du behöver ett antal miljoner för att det ska vara lönsamt.
Ja långt innan.
Okej! Hänvisa mig gärna till en oberoende sådan rådgivare ASAP. Tack på förhand!
Obs. Är inte ironisk.
Skulle gärna ta del av den, om någon kan länka?
Som sagt, sök på forumet så hittar du referenserna.
Jag tänker inte söka åt dig.
Random walk down wall street är en spännande bok. Kom ut 71? Kanske 73?
Första stycket om EMH historik på Wikipedia:
Benoit Mandelbrot claimed the efficient markets theory was first proposed by the French mathematician Louis Bachelier in 1900 in his PhD thesis “The Theory of Speculation” describing how prices of commodities and stocks varied in markets.[10
Finns mycket referenser därifrån som kan ta dig in till Famas forskning och sen vidare till olika prissättningsmodeller som det hela leder till vidare akademiskt.
Även om det finns publikationer från 1900 så blev EMH o.s.v. inte stort akademiskt förrän 60 talet.
Hur ser affärsvärlden portfölj för 2026? Det har nämligen blivit hett samtalsämne runt om inom sociala medier.
Då var det självklart inte för alla. Bara de som redan är miljonärer. Vilket befäster min uppfattning om att de som kan och vet, och skulle kunna dela med sig av sin kunskap kring strategi mer detaljerat så att andra också lär sig att slå index, inte gör det gratis eller ens så vanligt folk har råd. Har alltid undrat varför de som redan har mest är minst benägna att dela med sig. I det här fallet skulle det ju inte minska deras eget innehav, tex. Funderingar här bara ![]()
Undrar jag också.
Dessa oberoende finansiella rådgivare som Jan tipsar om jobbar enbart med att inte försöka slå index!
De jobbar med indexfonder och faktorviktning och andra tillgångar.
Alltså generellt när det kommer till oberoende rådgivare så försöker de inte ens slå index, för de har kunskapen om att det inte är oddsen till ens fördel att försöka.
Du klistrar epitet på folk som du inte ens vet vad de gör eller hur de jobbar.
Det är snarast du som just nu inte är benägen att vilja lyssna snarare än att ingen delar med sig.
Slå index med aktiv förvaltning är ett mer eller mindre koncept för finansbranschen att ta pengar från småsparare. De som har mycket, jobbar mycket sällan med att ens försöka slå index.
Tack för tips.
Från Montrose:
2026 års utdelningsportfölj består dels av Adtraction, Betsson, Catella, Ogunsen och Hoist som har högre risk samt de mer säkra aktierna Hexpol, Nordea, norska Vår Energi och Bilia samt kompletterat med NP3 preferensaktie som är något av en parkeringsplats för pengar. Totalt ger portföljen 6,5 procent i direktavkastning om utdelningsprognoserna håller.
“Om trisslotten är en miljonvinnare så vinner vi en miljon”.
“Om utdelningsposterna håller” är fullständigt intetsägande.
Såklart inte. Du bör väl ändå läsa hela meningen? För en utdelningsportfölj kan det vara intressant att veta vad direktavkastningen är och jag har full förståelse för att man lägger in förklaringen att det är baserat på en prognos.
Jag är vidöppen för att lyssna, som redo vid en vaginal förlossning som precis ska börja! Skämt åsido. Jag hör dig. Men även du vet nog att det finns individer som vet och är framgångsrika för egen del, men som inte direkt frikostigt vill dela med sig av sin kunskap. Som ju i detta fall också i högsta grad är en tillgång. Trots att det inte kostar dem något annat än tid, och isåfall kanske något utebliven egen inkomst. Då får de väl ta något betalt för det, som vanligt folk har råd att betala. Men nej, de vill behålla den kunskapen för sig själva och ICKE dela med sig!
Du vet inte vad du pratar om.
Ne, eftersom det inte inkluderar hur aktiekursen förväntas röra sig.
Det är bara snömos. Utdelad krona eller prisuppgång på 1 krona är ekonomiskt exakt samma sak.
Finns det inga mer svepande prognoser kring vad som troligtvis kommer att stå sig? Så det kan översättas till i vilka fonder man ska ligga på i majoritet? Har försökt hitta själv men inte hittat. Har dock inte lagt ned en hel arbetsdag på det, att researcha och läsa osv. Det ska erkännas.