Sitter någon inne på info med statistik kring:
- Hur långa i tid de största börsnedgångarna varat.
Från topp till botten. - Hur lång tid från dessa nedgångar det tagit innan börsen återigen landat på All-time high.
Sitter någon inne på info med statistik kring:
S&P500 data
Och
PS Just keep buying
Tackar!
Betyder “Break Even” när börsen var tillbaka på samma nivå som när fallet inleddes?
Tycker inte jag får svar på det när jag försöker räkna på dagarna/datumen?
Men, statistiken säger inget om det enskilda fallet framåt i tiden. Jag vet att vissa använder sådan statistik för att hävda saker om odds kring aktuell nedgång/uppgång men det har jag svårt att se att man kan använda sig av i praktiken. Varje “krasch” är unik, speciellt om de beror på helt olika saker.
Jag tror inte heller att man ska bry sig så mycket om den statistiken. Men ett mönster som verkar upprepa sig ganska väl är att uppgångarna tar tre gånger så lång tid som nedgångarna. Vill man vara aktiv är det därför viktigare att gå ur snabbt än att komma in snabbt.
Om detta stämmer även denna gången och vi är på botten nu borde vi vara tillbaka på nivån strax före raset om ca 15 månader. Alltså tidig höst 2023.
Har man följt med ner och inte har ett nysparande som lindrar kommer resan tillbaka att bli ganska lång.
Det måste naturligtvis inte bli så denna gången men risken finns om historien upprepar sig.