Stor risk för cementbrist

Mark - och miljööverdomstolen har avvisat Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i Slite på Gotland. Cornucopia har ett antal blogginlägg på ämnet, och som vanligt är det ingen munter bild som målas upp på den bloggen.

Vet att man helst inte ska ha ambitioner att tajma marknaden, men hur bör man fundera på att hantera det investeringsmässigt? Man ska ju bara sitta still i båten om man har en bra båt. Jag börjar famla efter en bra flytväst, men vet inte riktigt hur den kan se ut. Funderar på att försöka vikta lite mer mot utlandet och ev. guld/silver.

1 gillning

Det här måste väl ändå vara närmast ett skolexempel på sådant brus man verkligen inte ska agera på?

Jag tror detta kan bli lite stökigt.
Cementa var själva med och överklagade det första godkännandet, förmodligen kände de sig säkra på att deras kompletterade underlag skulle räcka för godkännande även i nästa instans. Det gjorde det inte och det känns oklart hur länge det tar Cementa att ta fram det utökade underlag som behövs för ett nytt godkännande. Om det alls blir något godkännande…

Regeringen kommer inte att agera i detta fall tror jag. Det är ett domstolsbeslut och sådana ska inte köras över av regeringen.

Om detta ska påverka ens placeringar beror väl på hur din båt är byggd. Kommer sannolikt att inverka negativt på svensk ekonomi så är man investerad till 100% i sverige kanske man kan fundera på att bredda sin portfölj med mer globala innehav.

Att köpa guld som säkerhet mot detta tror jag är feltänkt. Guldpriset kommer inte att påverkas av hur det går i svensk ekonomi. Guld har man som strategisk allokering för att skydda sig från globala kriser och inflation. Eventuellt kan man ha guld som motvikt till aktier om man har dessa i US eller globalt
(Jag har själv guld av den anledningen).

2 gillningar

Politiskt käbbel om du frågar mig.

Man ska alltid ta det Cornucopia skriver med en nypa salt. Bra observationer kring omvärlden men ofta alldeles för negativa analyser av konsekvenserna.

5 gillningar

Handlar väl mer om svenska marknaden och SEK än guldpriset i USD. Tänkte mer att om man ändå funderar på att justera fördelningen något, så kan man öka globala aktier OCH guld och inte bara globala aktier.

1 gillning

Jag har följt bloggen sporadiskt rätt länge, så håller med i din analys. Ska känna in vad jag har och vill ha för fördelning. Kan vara så att jag har lite för hög home bias ändå.

Guld är en självklar del av en stadig portfölj, så har du inte gjort det redan är det bara att tanka på.

Vill du diversifiera globalt skulle jag titta på kinesiska aktier, ex. Tencent eller Alibaba. Dock är de svåra att handla direkt med svenska mäklare, utan man får äga dem genom holdingbolag som innebär en (något) förhöjd risk. Dock är kinesiska bolag väldigt nedtryckta just nu, Alibaba handlas på samma nivå som vid årsskiftet 2019/2020 trots att fundamenta blivit bättre. Kan ju också bero på att det var övervärderat tidigare? Alla får göra sin egen analys, men när Stockholm gått 28% inkl. utdelningar på ett halvår kan det vara läge att lyfta blicken och flytta om några marker på bordet.

1 gillning

Jag skulle säga att det är ett perfekt exempel på en svart svan om det går som Cornucopia säger. Tror inte Northvolt haft i sina kalkyler att de inte kan bygga sin fabrik till följd av betong / cement-brist…

2 gillningar

Detta lär de nog kunna frambringa cement till, även om de måste importera ganska dyrt. Vanliga husbyggen däremot lär bli lidande.

1 gillning

Rätt. Otur när jag tänkte. :man_facepalming:

Man ska ha i åtanke att Cementa är part i målet. Det ligger i deras intresse att slå den absolut största trumma de kan hitta.

Ovanpå Cementa så finns annan en sak att hålla ögonen på vilket är EUs nya klimatpaket. Det kommer säkerligen påverka allt från flyget, industrin och svensk skogsnäring. Vi får se om USA och Kina ska handelskriga med EU eller om de sluter upp bakom.

Jag tror att företagen kommer behöva fokusera mer på att vara på tårna i den omställning som nu äntligen verkar vara på gång än att kriga för att köra på i samma spår som lett oss hit. Och det gäller givetvis även Cementa och byggföretagen som haft många år på sig att hitta alternativ till cement…

Jag stör mig lite på att byggbranschen är så visionslös och det oaktat om vi pratar material eller arkitektur.

3 gillningar

Inte säkert då importerad betong inte har samma egenskaper som svensk betong. Hålfasthet. Vikt. Vattengenomsläpplighet. Mm.

2 gillningar

Jag ser på det här med en del oro, men får inte panik, fast jag jobbar i byggbranschen.

Det sker en ganska stor process i byggsektorn att övergå till exempelvis KL-Trä konstruktion i flerfamiljshus, betong är dock en produkt som är svårslagen på vissa plan, framförallt till grundkonstruktion.

Utmaningen är att det inte alls är lika standardiserat (ännu) och virkespriserna har inte direkt varit stadiga senaste 1½ åren.

Gällande investeringar hade jag skitit i det totalt, klart det kommer påverka en del företag om vi får stopp i branschen.

Ja sitter man med en portfölj av bara bygg och fastighetsbolag så får man väl fundera, men det bör man väl rimligtvis ha gjort innan.

5 gillningar

Nu är jag inte superinsatt eller geolog, men har för mig att det är ett stängt kalkbrott som är grundproblemet. Tror inte svenskt kalk är unikt, men kan såklart ha fel.

1 gillning

Det har blivit surrealistiskt här i Finland när det gäller trävaror för byggnadsindustrin. Amerikanerna är redo att betala dubbelt-trippelt så höga priser så nästan allt trä exporteras. Lokala priserna har stigit typ 150%.

Några stora trähusfabriker har permitterat sina försäljningspersonal för att man kan inte prissätta.

Brist på trävaror. I f#%$ing Finland! Vi har ju inget annat än skog och sjöar!

Jag håller med med Jan att här kan det finnas en jävlig svart svan.

3 gillningar

Blir det stop för cementa , så kommer väl cementen importeras, men om man ser till koldioxid utsläppen vid mtrltillverkning till byggindustrin vet jag inte riktigt vad man tänker. Bestraffa stål och betong men gynna träindustrin, men fan ta den som avverkar sin skog den skall ju bevaras.

3 gillningar

Håller med du, det är smått otroligt att det ska vara brist på trävaror i Sverige och Finland pga att utlandet betalar bättre. Vi borde vara bättre på att slå vakt om våra egna naturresurser, istället för att sälja ut till högstbjudande. Knepigt i en global marknadsekonomi, men känns helt rätt i magen.

/H

1 gillning

Problemet är att det ger sig inte finnas överproduktion. Cornu skrev om att det är typ 2-3 års ledtider på att ändra leveranskedjor.

1 gillning

Läge att köpa bolag som äger byggnader och att sälja bolag som bygger byggnader, antar jag, om man tror att detta leder till en betydande fördyring i byggandet.