Stor risk för cementbrist

Cementbristen kanske ger oss täckning för ytterligare 10 år av stigande bostadspriser? :slight_smile:

3 gillningar

Jag tror man ska vara försiktig i att spekulera kring sådana oförutsedda händelser. Ofta blir nog konsekvenserna lika svåra att förutse som händelsen i sig.

2 gillningar

Skyddstullar har väl inte så bra trackrecord i världen?

1 gillning

Och annan kvalitet på det man kan få levererat vilket leder till att man måste göra om planeringsfasen av alla byggen…

2 gillningar

Fast då handlar det väl oftast om att hålla utländska leverantörer ute och inte utländska köpare ute?

2 gillningar

Det tror jag är en bra idé!

Dock är det väl lite av att “byta båt” då det är en helt annan placeringsstrategi. Det jag menade var mest att man mycket väl kan göra det men kanske inte pga just denna eventuella händelsen, utan hellre för att man vill ändra riskprofil eller kanske för att man lärt sig mer vilket får en att omvärdera sin tidigare strategi.

Återkoppla gårna vad det blir och framförallt varför, alltid intressant att höra andras resonemang!

(Själv är jag svag för PP vilket jag beskriver här: Feedback på Permanent Portfolio)

2 gillningar

Det förstås, tänkte inte på det :blush:

Detta måste ju bero på att vi har så stor offentlig sektor!

De nettopengar vi får in i landet via export ska räcka väldigt långt då de späds ut via en så stor gemensam, inhemsk och icke värdeskapande verksamhet som den offentliga sektorn är.

Då vår skattemodell för statens finansiering, skatt på lön i första hand, byggdes upp var nästan alla anställda utanför statsapparaten. Idag är det väldigt många som direkt eller indirekt får sin lön från staten vilket bara ger rundgång och gör oss köpsvaga jämfört med många andra länder.

1 gillning

Mycket spännande, och dessutom inget jag har hört något om. Personligen lutar jag mot att detta förmodligen inte blir så mycket av, det löser sig på något sätt. Alltså, jag kommer inte agera utifrån detta.

Om det genomförs och det blir som dom säger så är min lösning, som för det mesta, spänn fast säkerhetsbältet. Sitter man i en bra båt så borde man kunna komma ut på andra sidan stormen. Att chansa vilka bolag som gynnas och missgynnas är både svårt och riskabelt.

Men ska bli spännande att följa :slight_smile:

2 gillningar

Man kan genom Cornucopias text ana en viss bitterhet över miljörättsaktivisternas vinst på Gotland, och därav logiken i att ta upp exemplet Volvos elbilssatsningar. Cornucopia är duktiga på att hitta slagfärdiga fakta och forma det efter behag. Visst kan cementbristen ge åverkan på diverse produktion, men att det just särskilt skulle slå mot Northvolts batterifabrik är rejält vridet av en åsiktsdriven skribent. Om någon kan betala för den lilla bit cement som då poneras fortsatt finnas att köpa, så är det väl Northvolt?

2 gillningar

Det finns ju en risk att det slår mot deras planer såväl ekonomiskt som tidsmässigt. Sedan hur stor den risken är och hur väl de kan hantera avvikelser är ju större fråga.

Globalt miljömässigt är det nog klokare att cementa kan fortsätta på Gotland.
Sen är ju ingen brytning av material miljövänlig om det så är kalksten eller jordartsmetaller till batterier. Järnmalm eller skogsavverkning , uran till relativt ren kärmkraft mm.
Beslut som kommer tas är definitivt inte på miljömässiga grunder utan mer från ekonomiska grunder och kanske inte för världsekonomjns bästa utan mer på individuella intressen hos bedlutsfattare .

1 gillning

Enligt DI kan varsel pga cement brist redan komma i augusti. Så det lär bli en skakig höst för byggföretagen.

Nu är det väl många som inte håller DI speciell mycket högre än Aftonbladet. Men man får väl ändå förvänta sig att andemeningen i artikeln är korrekt och att det är upp till regeringen att titta på alternativ redan nu för att klara av att hålla byggsektorn i gång. Annars blir det tomt i statskassan.

Det är samma här i Sverige, bygghandlarna lider stor brist på sågat och hyvlat virke.

Skulle dock tippa på att måttet är hyfsat rågat - d.v.s. priserna har ökat för mycket och dragit ner efterfrågan en del. Anekdoktiskt har en del kunder exempelvis valt bort OSB-skivan (som förut varit billig, nu dyr) till förmån för spånskivan.

Går att se extremt tydligt på marknadspriserna på sågat virke i USA, som dykt rakt ner. Inte helt omöjligt för att folk nu ser att de kan börja resa igen.

Utmaningen nu är att de som fått tag i virke och exempelvis OSB till höga prisbilder kommer att behöva sälja ut detta, men kanske mer normala virkespriser under nästa sommar/höst.

Har en bror som är geolog och är involverad i tunnelbyggen etc. Han höll med om att Cornucopias värsta scenario kan stämma men var inte så värst orolig över att detta kommer att ske då han inte tror att någon skulle vilja stoppa upp byggandet de närmsta åren.

Är inte det denna elastiska efterfrågan som många (även Cornucopia) missar i sina analyser? Höj cementpriserna med 10% och en hel del efterfrågan kanske försvinner. T.ex. genom att lågprioritetsprojekt skjuts upp eller att alternativ blir billigare. Det går såklart inte att ersätta cement överallt, men en del av efterfrågan borde väl vara elastisk?

Det är sannolikt så, sen finns det inte alltid ersättningsprodukter rakt av till allt. Men man är generellt rätt kreativa, särskilt på mindre hus så hittar byggarna på mycket saker själv om det saknas.

Tror inte heller det är omöjligt att vi får se någon form av tillfälligt tillstånd då byggindustrin är samhällskritisk verksamhet. Svårt att underhålla infrastruktur (som är definitivt samhällskritisk) utan betong i dagsläget.

Jasså? Menar du att finska cement är av sämre kvalitet, av någon anledning?

Nej. Den är förmodligen bättre, mer SISU i blandningen :blush:

Det avgörande är att det inte är exakt lika, detta innebär att man sannolikt måste tillbaka till ritbordet för att verifiera att eventuella skillnader inte påverkar den planerade konstruktionen.

PS. Källan till att det skulle vara skillnader är Cornucopia…

Inte är jag expert på cement på något sätt, men känns osannolikt att skillnaderna mellan leverantörer i scandi skulle vara stora.