Stor skillnad beskattning av arbete och kapital, varför?

Som vanligt är det unga högutbildade och högavlönade som ska straffas. Äldre lyfter tunga avdrag (RUT, ROT, stora bolån, avdrag för sin “miljövänliga” villa, …) och får barnbidrag, vabbar och så vidare, medan de som försöker kämpa sig in på en orimlig bostadsmarknad ska betala för kalaset.

Finns det något land i världen där utbildning lönar sig lika lite? Först ska man trängas i ett studentrum i fem år, och sedan ha lyxen att jaga osäkra kontakt på andrahandsmarknaden i x antal år tills en kontantinsats är ihopsamlad? Samtidigt åker rörmokarn en Dodge RAM och har redan köpt villa.

2 gillningar

Precis, det är sossarnas mål. Atta straffa de som valde att utbilda sig för en högre lön. Men makes sense, eftersom de brukar inte rösta på vänster. S fokusera bara i sina kärnväljare.

Jag skulle gissa de med brytpunkt och marginalskatt över 50%. Belgien är endast med högre marginalskatt än Sverige
källa:

I skatten på arbete så räknar jag även in arbetsgivaravgiften på 31 %. Detta betyder t ex att någon som tjänar 40 000 kronor/månad betalar får ut 31 916 kronor/månad (i Stockholm). Av detta så betalar arbetsgivaren 12 568 kronor i arbetsgivareavgift. Totalt ger det ett skattetryck på nära 40 % vilket är högre än både ISK och reavinstskatt. Skillnaden i beskattningen av kapital och arbete uppmärksammar även Finanspolitiska rådet i sin rapport från 2020, Särskilda studier - Finanspolitiska rådet

1 gillning

En aspekt som inte lyfts ännu är det faktum att skatt på kapital blir väldigt lite i förhållande till vad man kan få in på inkomster.

Det skulle vara intressant att se siffror på vilka extrema kapitalskatter det skulle krävas för att ens komma i närheten av de summor som inkomstskatterna genererar på ett år.

Kapitalskatterna förblir därmed endast ett politiskt slagträ.

Någon som har siffrorna får gärna motbevisa.

1 gillning

Hela arbetsgivaravgiften är inte skatt.

När du får avkastning från ett bolag består det även av utdelning. Som kommer från bolagets vinst.

Bolaget betalar över 20% bolagsskatt på vinsten. Detta innan det landar som utdelning på ditt (eller fonden du äger) konto.

1 gillning

Kan vara ännu högre vid högre inkomster. Har man mer än 1Mkr inkomst (som mig själv) betalar man ca 314,200kr arbetsgivare och sen ca 320,000kr inkomstskatt. I totalt blir mer än 60% skatt.

Får några av oss arbetsgivareavgiften står också på lönespecifikation. Det måste vara obligatoriskt för alla arbetsgivarna att skriva det.

Och sen moms, elskatt, bränsleskatt, punktskatter, fordonskatt, gastighetsavgift, lagfart osv

Vi lever för att betala skatt och vissa folk tycker vi behöver betala ännu högre! Öseriöst :smiley:

Hänger inte helt med på vad du menar med att hela arbetsgivaravgiften inte är skatt? Tekniskt sett består arbetsgivaravgiften av flera avgifter som sjukförsäkringsavgift, arbetsskadeavgift, arbetsmarknadsavgift etc men jag skulle fortfarande kalla det för skatt. Möjligen att ålderspensionsavgiften på 10 % skulle kunna kallas för pensionsavsättning men det stämmer inte om du har hög lön eftersom du inte får högre pension för det.

Förstår inte riktigt vad bolagsskatten har att göra med jämförelsen av beskattning av kapital och arbete? Tänker du att den ska räknas in i kapitalskatten?

ju det är indirekt skatt. Titta på budget som regeringen presenterade den här veckan. Staten plockar nästan 700 md kr per år genom arbetsgivareavgiften. Arbetsgivareavgiftern är den näst högra skatteintäkt efter kommunalskatten.

Helt enig, arbetsgivaravgiften är en skatt

ja, den även står på min lönespecifikation :slight_smile: Jag tror regeringen vill göra obligatoriskt för alla arbetsgivarna

Flera av dessa är inte skatter. Den allmänna löneavgiften och den överskjutande delen av pensionavgiften kan betraktas som skatt. Men inte hundra procent av arbetsgivaravgiften kan betraktas vara skatt.

Det är ju en skatt på kapitalvinsten så självklart är den en del av kapitalbeskattningen. Bara att bolaget betalar den. Precis som skattedelarna av arbetsgivaravgiften.

1 gillning

Det är väl ändå en fråga om tycke och smak. Man kan göra det enkelt för sig och tycka att alla pengar som skattebetalare avtvingas av staten är skatt, eller så kan man använda OECD:s krångligare definitioner, vilket har fördelen att man kan använda OECD:s beräkningar. Vilken definition som är bäst beror antagligen på vad man tänkt använda den till.

Varje krona som staten tar från din plånbok är skatt.
Om det inte vore skatt, skulle hela de 31,42 % i arbetsgivaravgift hamna i din plånbok i stället.

2 gillningar

Staten är smart. Om de kallar skatten för något annat, typ avgift eller tillägg, då kan de nu eller senare ta ut skatt beräknat på tillägget.

Allt staten tar ut, som Public Service Avgift (varför är det döpt på Svengelska?) bör döpas till skatt, även arbetsgivaravgiften.

2 gillningar

Nej. Inte om det är försäkringar och pensioner t.ex.

Skatt är pengar som staten kan fördela fritt i sin budget.

Ja, till exempel fastighetsskatten – jag betalar 9 500 kr per år, och någon här på forumet skrev till mig: ”Det heter inte fastighetsskatt, det heter fastighetsavgift.”

Jag bryr mig inte om vad det heter – det som tas från min plånbok är skatt :smiley:

Det är pga marketing – ordet ”skatt” låter inte så trevligt.

Vad är skillnaden? Det är Staten som fördelar inkomstpensioner.

Skillnaden är om det finns en motprestation direkt kopplad till inbetalningen.
Finns inte det är det en ren skatt.

Kalla det vad du vill, bland arbetsgivaravgifterna finns det poster som är menade att täcka utgifter direkt kopplade till ens arbete. Det vore ju konstigt om man skulle behöva betala de om man inte arbetat för inkomsten (dvs kapitalinkomst).

1 gillning

Varför sätter de inte direkt till pensionrätter som är 18.5% av lön upp till 50,500kr instället? Allt som finanserar allmänpensionen måste sättas vid pensionsavsättningar.

Helt komplicerat system.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga här? 10,21% av arbetsgivaravgiften går oavkortat till pensionsrätter upp till 8,07 IBB. För dessa får du en motprestation (pensionsrätter), och är således ingen skatt utan en avgift, enligt definitionen. För det överstigande så är de 10,21% en ren skatt.

Ja, det håller jag med om, helt onödigt komplicerat.

Jag ser att du redan fått ett bra svar på detta.