Om jag lägger in dessa i en bevakningslista på Avanza. Samt jämför med Storebrand Global som inkluderar tillväxtmarknad så är utfallet olika.
Vad är skillnaden mellan Basportföljens två val av fonder i relation med Storebrands utfall? Är det olika viktning? Eller är det fundamentala olikheter att ta hänsyn till?
Är det smartare att slå ihop två fonder i en för den framtida Basportföljen?
EDIT: Eller räknar Avanza ut att ”portföljen” är viktat lika i den listan jag har lagt upp nedan?
Det var nog bara att LF+LF blev något billigare. Samt att de som vill undvika TM kan göra det lättare genom att ta bort TM andelen istället för att byta fond.
Ja, med bevakningslista får man genomsnittet som om de varit likaviktade samt utan ombalanseringseffekter. Inget bra förslag för svenska fonder, Morningstars X-ray tror jag funkade förut men osäker på om det fortfarande fungerar?
Tack för tipset. Kunde gräva fram funktionen i Morningstar och de följer i princip varandra. 3-6 månader har gått bättre för Storebrand men i övrigt har Basportföljens motsvarande del tagit rygg på Storebrand.