Storebrand Global vs Basportföljens Global och Tillväxt

Basportföljen rekommenderar Länsförsäkringar Global 70% och Länsförsäkringar Tillväxtmarknad 10% i sin portfölj.

Källa https://rikatillsammans.se/sa-investerar-du-2023/

Om jag lägger in dessa i en bevakningslista på Avanza. Samt jämför med Storebrand Global som inkluderar tillväxtmarknad så är utfallet olika.

Vad är skillnaden mellan Basportföljens två val av fonder i relation med Storebrands utfall? Är det olika viktning? Eller är det fundamentala olikheter att ta hänsyn till?

Är det smartare att slå ihop två fonder i en för den framtida Basportföljen?

EDIT: Eller räknar Avanza ut att ”portföljen” är viktat lika i den listan jag har lagt upp nedan?

1 gillning

Kanske är en dum fråga jag ställde ovan helt enkelt. Hur ska man i så fall försöka simulera historiska utfallet, som jag försökte åstadkomma ovan?

1 gillning

Det var nog bara att LF+LF blev något billigare. Samt att de som vill undvika TM kan göra det lättare genom att ta bort TM andelen istället för att byta fond.

1 gillning

Ja, med bevakningslista får man genomsnittet som om de varit likaviktade samt utan ombalanseringseffekter. Inget bra förslag för svenska fonder, Morningstars X-ray tror jag funkade förut men osäker på om det fortfarande fungerar?

2 gillningar

Tack för tipset. Kunde gräva fram funktionen i Morningstar och de följer i princip varandra. 3-6 månader har gått bättre för Storebrand men i övrigt har Basportföljens motsvarande del tagit rygg på Storebrand.

1 gillning