Jojo, principiellt är jag med dig om friheten, men det känns jättekonstigt att vi har eviga lån i Sverige. Det är kanske bara en annan principsak. Skulder ska betalas tillbaka. Mitt förslag är inte att konkret införa amorteringskrav eller att ta bort ränteavdrag eller ens öka insatskravet. Jag vet inte vad som skulle fungera bäst, men jag tycker alla beslut som uppmuntrar den kortsiktiga ökningen av bostadspriser är just det: kortsiktiga.
@Petedameat Du menar att utan avdraget betalar du med skattade pengar och sedan får banken skatta på sina inkomster utav avdraget? Jo, att ex statligt anställda ens betalar skatt med lön från skatt är ju liksom överflödigt pappersarbete. Finns mycket sådant.
@firreb Skämt? Fattar inte hur man ska ”välja” ränta… Styrräntan har ju en uppgift. Skulle inte alla välja 0%, lol. Helst negativ ränta så jag får pengar när jag lånar.
@Vitamin_K Ja, samma sits för mig. Den här frågan är ju makro. Att individuellt ha lägre utgift känns väl bra i stunden men alla andra får betala för det. Villafrågan är intressant som diskussion, ännu mer om man tänker på typ Kalifornien. Min brors svärföräldrar med stor avbetald villa utanför Göteborg kan ju typ inte sälja för att det skulle öka deras utgifter. Varför sälja, från deras perspektiv? Sedan tycker jag också som många att det inte är en rättighet att bo stort eller i innerstan. Man kan ha barn och bo mindre än en villa. Så kommer det vara för mig, åtminstone när barnen är små. Jag är beredd att bo lite trångt för att mina barn ska få existera alls. Däremot är jag kritisk över beslut som ränteavdrag som aktivt spär på med bensin på elden som är bostadskrisen.
@Rewzen Du får räkna på det om några år! Sparat det mesta som företagare på kort tid. Nästan bitit av hela lånet eftersom nuvarande lägenheten kommer vara kontant för den större 3-4 år efter jag köpte första. Den amorteringen är mellanspar för att sänka mina utgifter tills nästa, vilken hink det nu blir. Jag förstår belåningsspelet och får bara spela med för att ha råd med 70+kvm i sthlm. Det ändrar inte min skepticism mot överbelåning per capita på samhällsnivå.
Infon om ändringen i ränteavdrag är ju ändå rörelse i rätt riktning, synd att det gått 30 år sen dess… Såna här svar är ju ändå varför jag frågade!
@AimHigher Det är ju ändå inte lättare för någon att köpa pga ränteavdrag i över 50 år… Äldre population, färre barn och fler singlar är såklart andra problem, och där har jag desto färre tankar på lösningar! Inga interventioner som andra länder testar verkar särskilt effektiva och alla former av tvång är ju dystopiska.
@axs skillnaden är väl att jag tycker räntefrågan är direkt pengaöverföring till banken bakom illusionen av billigare bostad. Hur man personligen känner om hur skatten samlas in och i vilken grad så är det en helt annan typ av fråga. Skatten ska in, oavsett om man endast vill att den ska underhålla minsta möjliga försvar eller subventionera allt i hela samhället. Jag har nog tänkt mest på att låg inkomst borde skattas mycket lägre, tex första 100-200k/år. Finns fler åsikter såklart, men jag skulle hellre se lägre skatt överlag än att del av kakan går förlorad till banken på bekostnad av framtida bostadsköpare. (Svårt att svara kort om frågan, men du kanske fattar vad jag menar)