Subventionerad ränta?

Jag är som sagt inte så besvärad av andras lån. Jag kan tycka att det är lite ansvarslöst att det funkar som det gör systematiskt bara. Det är klart svårt att föra argumentet på RT haha. Det går inte över huvudet på mig att det där med hävstång och avkastning är en konst. Även det är ju intressant! Det är väl bara lite konstigt att det finns en bransch som tjänar pengar på att folk inte har pengar, och att folk inte har råd med hem för att andra lånar till hem… Jag behöver inte älta den positionen.

Hade faktiskt ingen aning om att muslimer är emot lån. Kanske ockerränta som kristendomen för länge sen, men har dålig koll på lånefilosofin i vilket fall.

Sen vet jag inte om jag håller med om sista meningen. Jag kommer inte ens med förlag på förändring. Inte ens i trådfrågan. Jag har fått lite historik om ränteavdrag och det verkar som en kortsiktig lösning som aldrig avvecklats. Finns säkert 95% mer sammanhang som saknas därtill. Samma gäller väl lånedebatten överlag. Roligare att höra någons förslag eller tankar. Att låtsas att frågor och kritik mot något är att bestämma vad andra ska göra är jag inte med på.

Vilket är då alternativet till bostadslån ? Spara i 40 år för att betala bostaden kontant ?

Lån är förtida konsumtion medans sparande är uppskjuten konsumtion.

2 gillningar

Det finns ju grader av det. Del av den absurda värdeökningen är ju för att folk fått lov att låna mer och mer. Nästa år sker det igen och då lär det bli dyrare. Vem hjälper det i långa loppet? Nu är ju skadan skedd, men klart det inte går att pynta kontant om du tävlar mot folk med hävstång… ”knife to a gunfight”, så att säga. Det går inte att backa bandet heller såklart. Jag snackar ju inte om att reformera världen till att bli kreditfri. Jag ifrågasätter bara långsiktigta samhällsnyttan av ränteavdrag…

Där kan jag hålla med dig, men det jag citerade tolkade jag som att du ifrågasätter hela bank/bolånesektorn.

Det är kanske lite av ett onödigt sidospår. Det finns nog delar av det jag kan kritisera, och förmodligen skadar det kanske den huvudsakliga poängen om samhällsnytta att inkludera det: Det är snarare att det är intressant att veta detaljerna om allt sånt här och då finns ju mycket gott och ont att diskutera. Jag förstår mer vad @Noomi menar om att jag går hårt på om lån och bostadskrisen…

Det känns för mig inte orimligt att tex ifrågasätta varför man inte förväntas göra klart hela sitt bostadsköp. Det finns ju inget annat man äger som bara går på evig avbetalning i hopp om värdeökning.

Förutom ungefär varje aktiebolag med någon form av faktiska inventarier/maskinpark/fastigheter/mm.

1 gillning

Ja usch! Speciellt nära våra storstäder! Sätt dem i en lägenhetslänga i Filipstad, allihop!

:wink:

Jag har lurkat och läst igenom tråden och tycker att den har varit angenäm att ta del av, och känner igen ekon av min egen attityd i dina inlägg @Pikachu. Mina egna övertygelser från uppväxten kan egentligen sammanfattas med;

• Att vara skuldfri är rätt och ett eftersträvansvärt mål
  • Det är något fult med att tjäna pengar på att ha pengar (rika blir rikare)

Ungefär så. Sen har jag börjat acceptera perspektivet att min tillgång (min cykel) har ett värde. Om jag vill så kan jag ha kvar cykeln och fortsätta cykla på den men belåna den till 15% och köpa nya kroppsstrumpor att ha på mig när jag cyklar. Den som lånar ut vill få lite vinst på transaktionen och jag får både cykla på min cykel och får göra det i nya kläder. Ersätt cykel med valfri tillgång.

Lån är bara ett verktyg med vilket jag kan justera min privatekonomi. Det bästa är förstås om jag har tillgångar som enkelt kan omsättas och förvandla mig till helt skuldfri vid varje given tidpunkt. Det sämre alternativet är att jag måste pantsätta min egen handlingsfrihet (jobba X antal år till) för att betala ned mina lån så att balansräkningen går ihop.

En annan sak är ju att hela premissen med att “ägt boende” upplevs som en mänsklig rättighet. Det går också att debattera ur ett nationalekonomiskt, socialt eller kulturellt perspektiv.

Vattnet slipar stenen. När jag hittade RT första gången vägrade jag investera pengar på börsen och jag allt sparande skedde genom amorteringar på bolånet jag då hade. Nu efter några år när jag vidgat min förståelse, följt resonemangen och bildat mig så har mina övertygelser förändrats.

Min känsla är att lån och finansiering både är ett problem, och ett verktyg. På individuell nivå och på makronivå.

3 gillningar

Glöm inte statsskulder…

1 gillning

Exakt detta! Det går att se det bra och det dåliga samtidigt. Jag är inte emot börsen alls. Jag bara vet att hela värdet på lägenheten jag köpte 1.5 år sen kommer behöva användas för kontantinsatsen till nästa. Därför går mer till amortering än börsen atm. Min risktolerans vore nog annorlunda om jag inte behövde majoriteten av kapitalet snart.

Vad gäller ägt boende finns det absolut nyans där också. Jag tycker dock det känns dystopiskt om man aldrig skulle kunna undvika hyra. Hyra blir då ett måste, en ”mänsklig orättighet”, om du vill. Är ju skatt på äganderätt ändå, så man kommer aldrig undan. ”Georgism” är ett intressant upplägg som kommer upp om man ägnar sig åt den frågan.

Hur dyrt ska du bo egentligen?

2 gillningar

Han bor längs en annan busslinje. :joy:

3 gillningar

Säkert längsmed en tunnelbanelinje istället :open_mouth:

2 gillningar

Jo jag tänkte köpa slottet!

Nej men bor på 40kvm nu så det kommer ju bli aningen dyrare med plats för familj… Tänker väl 80 och har helst inte över 50% skuldkvot.

1 gillning

RT-kollektiv ftw! :rofl:

Exakt! :rofl:

gotta catch em all

2 gillningar

Jag löser :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning