Svårt sjuk med stora drömmar, finns det någon väg framåt

Det finns många äldre som tycker att det är jättesvårt och jobbigt med allt det digitala. tex

• deklarera
  • Uppdatera nytt bank id
  • Köpa saker online
  • Beställa rullator, hemtjänst, sjuktransport
  • Osv osv

Kanske skulle du kunna erbjuda dig att hjälpa tex att de kan ringa dig och så guidar du dem via telefonen eller teams? Eller kan du göra hembesök så blir det sällskap för er båda och gofika :face_savoring_food:

1 gillning

Det finns många sådana här möjligheter. Vi pratar om mindre nischer där man tillverkar, köper och säljer olika saker. Priserna återspeglar något. Är priserna höga så betyder det att sakerna är ovanliga, svåra att hantera eller tidskrävande. Är man bara beredd att lägga den tid och energi som krävs för att lyckas så är nog de flesta nischer öppna. Man bör i första hand välja projekt som relaterar till egna intresssen. Det är alldeles för tidskrävande och pyssligt att hålla på med sådant här om ”tjäna pengar” är det enda målet.

2 gillningar

Har funderat själv på vad jag skulle kunna göra för att tjäna lite extra.

Om man baserar jobbet på intresse så finns tex ”Drop ship” som lösning. Öppna en webbshop med relativt udda prylar så kan det kanske sälja. Är man för mainstream riskerar man ju att försvinna i etern.

Kanske börja kränga Geigermätare, UV-lampor för att leta bärnsten, coola tillbehör för rullstolsbundna ungdomar, jag vet inte. Kör på det du nördat in dig på och dela med dig av kunskaperna, skapa intresse, kunskapstörst och ”köpnödighet”.

Jag vet inte riktigt hur det funkar men du behöver aldrig röra produkterna du säljer.

Vad det gäller FK så får du väl hjälpa din fru med verksamheten tills den ger inkomst.

Kom då ihåg att företag, som krävs för dropshipping, får startas av någon annan än TS.

Det blir ju en omöjlig fråga när ditt mål är att tjäna pengar och reglerna är sådana att du inte får.

Så - vad är det som gör målet att tjäna pengar attraktivt för dig? Vad skulle det bli för skillnad i ditt och andras liv om du tjänade pengar?

När du vet det kanske frågan kan ändras från den omöjliga ”hur ska jag tjäna pengar när jag inte får tjäna pengar” till något som kanske är svårt men inte omöjligt, typ ”hur kan jag åstadkomma effekten jag vill ha utan att det kräver högre inkomst”.

4 gillningar

Hej!

Känner med dig då jag själv lever med kronisk sjukdom. Jag är också en tänkare (”1000 timmar med att tänka på detta” som du beskriver) För oss tänkare tror jag ibland man måste TESTA. Spendera inte 1000 timmar till på att tänka på detta för det kommer inte leda till mer pengar utan spendera 200 på att göra något.

Jag tror som någon skrev att det hade varit klokt att börja i sina egna intressen. Du skriver att du hade intressen förr men att du inte kan utföra dom nu och därför är det inte så roliga längre. Fattar det, har varit i samma situation. Då är det dags för nya intressen som funkar med den nya sjukdomen. Jag har gått från adrenalinjunkie till en pysslande människa som skapar saker i stillhet.

sen har du ju redan fått många bra förslag. Här kommer dom plus några idéer till:

• hitta en kreativ hobby och sälj grejerna (på sikt) typ tavlor, keramik, små virkade djur, etc etc
  • hyr ut byggnadsställning / verktyg etc på blocket
  • Sticklingar som någon skrev
  • God man
  • Gå ut med hundar / var dagmatte / husse till hund
  • Mata folks katter när de är på semester
  • Gör digitala produkter och sälj på etsy
  • Bi-odling
  • Odla snittblommor och sälj
  • Passa folks växter när de är på semester
  • Laga matlådor och sälj

Inget av detta blir ju några enorma summor men det kan det ju kanske inte heller bli pga FK. Därför viktigt att du kanske tycker det är lite roligt:) jag själv hade blivit deprimerad om jag inte hittat nya intressen som faktiskt funkade med min sjukdom.

Lycka till​:heart:

2 gillningar

Tack för de olika tipsen till vad jag skulle kunna göra och dina egna insikter om nödvändiga förändringar och anpassning efter den situation som man befinner sig i. Jag har egentligen inte svårt för att faktiskt skrida till handling under förutsättning att jag bara ser en väg eller vet vad jag ska göra för att komma vidare och det har jag inte funnit så här långt. Men visst ibland kanske man övertänker.