Svårt sjuk med stora drömmar, finns det någon väg framåt

Men jag tyckte inte det framgick om det var sjukersättning eller sjukpenning ens? Men det lät som 0% arbetsförmåga som TS höll med om dessutom. Därav frågan.

Frågan är inte min kunskap om FKs regler. Hävdar mig inte vara en expert, jag frågar bara så jag vet vad man ev skulle kunna hjälpa med.

Utgick ifrån att TS använde termen passiv inkomst just för det inte var tal om arbete och lön. Jag kan ha fel, det är ju varför jag frågar.

1 gillning

Av trådstartarens text framgår det inte som du skriver vilken typ av ersättning hen har. Men pga innehållet drog jag slutsatsen att hen har hel sjukersättning. Det kan vara en felaktig tolkning.

1 gillning

Utifrån begränsad ork, men med full mental kapacitet och intresse för ekonomi tänker jag spontant ”god man”.

Alltså hjälpa någon annan med hens ekonomi. Det får man naturligtvis ingen högre ersättning för, men det skulle kanske dryga ut kassan lite i alla fall.

Man borde även kunna göra det de tider som passar en själv. Bra ifall den egna orken varierar.

Plus den mentala påverkan av att göra nytta.

Bara en tanke: andra är säkert mer insatta :innocent:

1 gillning

Varken arbetsträning eller lönebidragsanställning är ett alternativ, uppbär 100% ersättning från försäkringskassan, jag behöver ha något väldigt passivt, eller ha något som man kan lägga lite tid på när man har ork, alternativt ha ett företag där någon arbetar för mig, Jag vet att det är en svår kombination, det är precis därför allt känns så hopplöst för mig och att jag efter all denna tankeverksamhet från min sida, har lett absolut ingenstans.

Min sambo kan ju potentiellt driva företag och jag kan bidra med lite idéer och sådant, inte precis jobba.

Jag kollade med FK om företagande, trots 1/8 regeln, så är företagande på den omfattningen inte tillåtet. Tyvärr.

Jag har cirka 5-8h arbetsförmåga per vecka, så det hade varit optimalt att kunna ha ett företag på 5h per vecka. Men FK sa nej. :pensive_face:

1 gillning

Synd att inte försäkringskassan kunde vara lite mer flexibla i sin bedömning, jag vet inte när du fick din sjukersättning men de som fick det tidigare har större möjligheter att jobba mer. Nu orkar ju jag inte jobba mycket ändå men det känns ändå tråkigt att alla dörrar är stängda.

1 gillning

Jag får jobba 5h per vecka, men troligen gör det liten skillnad ekonomiskt. Då jag även har livränta från AFA och LÖF, som jag tror anpassas efter övrig skattad inkomst.

Men kanske i framtiden, för det sociala och för personlig utveckling.

Jag håller med tidigare inlägg om AI här. Börja använd det till allt. Allt från hitta information till skriva texter till diskussionsplank till planera din vardag, och vips har du blivit van och kunnig.

Det är då det verkligen kan börja bidra, t.ex. som bollplank kring idéer du kan förverkliga i din situation, hjälp att planera och sortera och utveckla. Om det sedan är något AI kan hjälpa dig förverkliga, så är steget sedan kort dit när den har koll på hela din idé.

Din hjärna förstärkt med AI är som en grävmaskinist förstärkt med en grävmaskin. Hjärnan behövs fortfarande, men den får så mycket mer utväxling än om man ska göra allt själv. I ditt läge är det kanske det som kan hjälp dig det där sista extra som behövs?

Håller tummarna att du landar något som känns både kul och givande! För den delen, med den inställning och omtanke du visar, så verkar du redan vara en toppenperson.

AI är helt klart intressant, jag har grejat lite med chatgtp och liknande en del, har inte funnit någon väg ännu, men man kan ju alltid hoppas på ett genombrott, men som sagt min situation är rätt knölig att få någon rätsida på. Har alltid gjort mitt bästa för att vara en god människa. Tack för orden.

Pengar är outnyttjade gentjänster. Givetvis kan man inte både få ersättning för att ens sjukdom gör en inkapabel att utföra tjänster mot gentjänstbevis och samtidigt utföra tjänster mot gentjänstbevis.

Alla tjänster är att lösa ett problem. Ibland handlar det inte om att utföra något arbete själv, utan om att komma på lösningar på kostsamma problem som någon annan kan genomföra.

Så mitt tipps om man själv inte kan jobba är att fundera på vilka problem man ändå kan lösa och vilka tjänster man ändå kan utföra.

1 gillning

Sen kan det vara värt att veta att vissa sidoinkomster är helt ok enligt FK.

Vissa inkomster är tillåtna, som till exempel uthyrning av prylar via Hygglo, sälja sina begagnade prylar och hobbyverksamheter som bekostar just sin hobby.

Sen så är 5h/jobb per vecka ok, så länge FK godkänt arbetsgivaren. Så en viss flexibilitet och vissa möjligheter finns.

1 gillning

Får man ha hyresgäster, tex hyra ut attefallshus?

Tror det. Men jag skulle kollat med FK.

1 gillning

Bostadstillägget påverkas direkt.

Det behöver dock ske i en utsträckning som inte kan anses vara näringsverksamhet, för då är det ju “jobb”.

1 gillning

Beklagar din situation. Är i samma sits som du. Låter faktiskt som vi har liknande sjukdom.

Är svårt och acceptera att detta är ens nya jag. Alla planer man hade som går åt pipan.

Jag förstår din längtan att göra saker trots att du är sjuk. Vill dock varna för de saker som föreslagits där försäkringskassan blir involverad. Tar du något de anser du klarar utan problem. Kan de får för sig att du kan ta liknande jobb på 25-50%. Har man otur blir man samtidigt värre med smärta eller trötthet.

Sedan vill jag råda ekonomiskt att i vår situation. Måste vi tänka på att spara och vara snåla. För vi får troligen bara garanti pension när vi går i riktig pension. Baserat på idag, runt 12 000 före skatt.

2 gillningar

Det finns många saker du skulle kunna göra som gör skillnad på marginalen. Jag menar då att du får in lite pengar men utan att din situation förändras i grunden. Ofta handlar det om saker som ger relativt låg timpenning men som annars är fullt realistiska och kan ge kanske några hundra eller lite mer i inkomst per månad.

Jag tror att den här typen av aktiviteter är mer realistiska att titta på än att börja tänka på saker som skulle förändra tillvaron mer på allvar. Om du ändå vill försöka förändra tillvaron skulle jag tänka så här:

1. Vilka kompetenser/förmågor har jag?
  2. Är dessa förmågor möjliga att använda i systematisk form?
  3. Vilka andra kompetenser behövs för att t.ex. driva ett företag?
  4. Kan mina kompetenser fylla en roll i en större helhet?
  5. Hur hittar jag andra personer som har de andra kompetenserna för att få till samarbete med dem?

Jag skulle inte själv bry mig så mycket om FK:s regler gällande ovanstående. Det handlar initialt inte om att jobba i vanlig mening utan mer om att testa idéer. Ska det bli något på riktigt blir det en senare fråga.

Om vi istället tittat på enklare uppgifter tror jag att fokus borde vara:

1. Hur många timmar per dag funkar att vara aktiv?
  2. Kan du köra bil, åka buss eller liknande?

Du behöver identifiera mer i detalj vad du kan och inte för att olika uppgifter ska kunna identifieras. Det skulle till exempel kunna handla om odling där du sedan säljer sticklingar eller frön på nätet.

Samuraier ger aldrig upp.

Lika lite som de låter omständigheterna definiera vem de är eller hur det tacklar det där svåra som leder till imperfekta förutsättningar eller rent av stora utmaningar. Du kanske inte kan göra så mycket åt förutsättningarna i sig, eller göra saker och ting på samma sätt som innan du blev drabbad av din sjukdom men hur du förhåller till det imperfekta tillståndet betyder allt.

Bara att du skriver detta inlägget skapar momentum kring en intention, förstärker det driv, kraft och vilja du har.

Jag ser fram emot en samurai-uppdatering om 6 månader. Jag vet att du hittat en fantastisk väg framåt, uppåt och vidare till dess. :ninja: :flexed_biceps:

4 gillningar

Cool jämförelse med the way of the samurai, man kan ju inte alltid påverka förutsättningarna som du säger, men däremot hur man förhåller sig till dem. Måtte du ha rätt i att jag kan få en anledning att komma med en positiv uppdatering längre fram. Min hälsa är tyvärr väldigt dålig och det ser ganska mörkt ut, men tänk om jag kunde få ett lyft på något sätt i mitt liv. Tack för all uppmuntran.

4 gillningar

Jag har sett på Tradera att folk säljer sticklingar rätt dyrt. Hundralappar ibland. Om du har gröna fingrar kan det vara en idé. Kan kanske skötas trots din sjukdom?