Svenskars stora sparande, en fara?

Vid 4% blir kostnaden ännu högre då personen nått gränsen för att få 30% avdrag (100 tkr). Så allt över 100 tkr får man dra av 22% i skatt. Dvs kostnaden efter ränteavdrag blir 85,6 tkr, inte 84 tkr.

2 gillningar

Nyckeltal för bolån i Sverige (2025)

• Totala hushållsskulder: över 5 000 miljarder kronor

• Bolånens andel: ca 80% av hushållens skulder

• Genomsnittlig belåningsgrad: ~60–70% av bostadens värde

• Skuldkvot: varierar kraftigt, men många hushåll har bolån som motsvarar 4–6× årsinkomsten

Enligt finansinspektionens senaste rapport har 45-50% av Sveriges hushåll ett bolån.

AI-genererat svar?

Detta gäller endast nya bolån, väldigt viktig distinktion. Det fanns inga siffror för samtliga bolån i rapporten.

Många har inte alls en hög skuldkvot (över 4,5x). Har AI:n hallucinerat? I Stockholm var det 11% av nya låntagare, i Göteborg 6%, och 0-3% i övriga landet.

Källa: Den svenska bolånemarknaden 2024 | Finansinspektionen

2 gillningar

Ja det är AI-genererat. Men jag kollar alltid faktakällan då AI har en tendens att dra fel slutsatser och hallucinera en del. Men det är mycket bättre än Google på att hitta information, om man vet vad man letar efter!

Rekommenderar det starkt!

Du har rätt, om det är räknat på en person. Men rätt ska vara rätt :slight_smile: onekligen påverkas de tillgängliga pengarna för att kunna köpa annat.

Nej, men det är många som ligger nära 4.5%. Finansinspektionen rapporterar bara officiellt på de som ligger över 4.5, men det är många som ligger i spannet 4-4.5…

Har försökt hitta bättre siffror men det finns ingen klar statistik på det och siffrorna verkar variera väldigt mycket år efter år. Dessutom så räknas de inte om ifall man inte rör lånet eller inkomsten förändras.

Jo, det lär vi.

Hört talas om hyra? Den höjs varje år och höjs desto mer när räntan höjs när hyresvärden sitter på x miljarder i lån, som någon ska betala.

Kostnaden tas inte ur luften om man säger så. :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Vad menar du med “fryser alla investeringar” ? :face_with_monocle: Vid en stor nedgång du måste köpa som mycket som möligt. Även med hävstång om du har råd och lång horizon. Det är när marknaden är ned och billig när se storsta vinstera kan skapas (covid 2020, inflationskris 2022, Trumps tullar april 2025, nästa stor nedgång).

Exakt. Insättningar varje månad och hävstång vid stor nedgångar det är vad jag också gör. Min konsumption har ingeting att göra med börsen.

Eller till någon oberoende av partipolitiker myndighet som riksrevisionen.

1 gillning

Detta stämmer inte:

• 60% av alla hushåll i Sverige har inte några bolån alls
  • För de som har bolån medialånet ligger till 1.3 milj kr
  • Endast 14% av alla hushåll har bolån som överstiger 2 milj kr

Oron för bolånen i Sverige är överdriven.

1 gillning

Jag tar politiska inspel med en nypa salt och får helt enkelt slå ett getöga med jämna mellanrum hur storfinansen reagerar och agerar.

Som det skrivits tidigare så är börsen en långsiktig affär och där stoppar jag inte in mina sista sekiner, dom vill jag ha i plånboken.

1 gillning

Exakt. Jag är mer förvånad att konsumtionen är så ”bra” som den är betänkande att vi på bara 5 år upplevt

1. En pandemi
  2. Krig i Europa med drastiskt försämrat säkerhetsläge för Sverige (typ 70/80 tal)
  3. En inflationsvåg

Sen håller jag med om att Sverige är nog ganska OK även vid en större börsnedgång eftersom

1. Folk lever lön till lön med mycket av kapitalet i bostaden, börsen påverkar inte jättemycket
  2. Dagens pensionärer har till rätt stor del förmånsbestämd tjänstepension som inte är börsberoende (det kommer att se annorlunda ut i framtiden)

Problemet är väl när börsekonomin träffar IRL ekonomin. Någon sa väl

A recession is when your neighbor looses his/her job.
A depression is when you lose your job

Det är väl där det knyter sig lite i min mage. Om arbetslösheten går från dagens knappt 9% till säg 12-14% som i 90tals krisen (när jag själv var arbetslös) … då kan det nog bli rätt prekärt för landet igen … om än att vi har mycket stabilare statsfinanser idag

Jobben är nog där slaget står :sweat_smile:

2 gillningar

Min syn är att lärdomarna från 90-talet fortfarande sitter djupt, “märket” och insikten om exportindustrins betydelse styr fortfarande mycket av den ekonomiska realpolitiken oavsett vilka som innehar regeringsmakten.

1 gillning

Killgiasning baserat på SBAB enkäter till boägare. Det kan vara många som hyr sin bostad men har lån på ett fritidshus till exempel.

Anledningen till tråden var väl att vi i Sverige är bland de som har mest kapital i finansiellt sparande. Dvs. en jämförelsevis liten andel av kapitalet i bostaden.

Läs den här rapporten och se om den hjälper dig tänka: https://www.fi.se/contentassets/7a5700557b96482ea86c6c853854b979/svenskarnas-sparande-2025.pdf

2 gillningar

Ja. tio tecken

Dumt skrivet av mig…jag menar “investeringar” som prylar typ datorer, mobilen, möbler o sånt…att man inte är så sugen att konsumera i nedgångar

Nä, tyvärr inte mycket utanför pensionssparande och kapital i boende, annat än för en liten andel med mycket kapital investerat privat.

Det är en ”mixed blessing”

• Å ena sidan påverkar inte en börsnedgång det stora flertalet svenskar så mycket i hur ”rika” de känner sig eller ej
  • Å andra sidan har många hushåll inte mycket till buffert tillgänglig om det krisar

Därav att jag tror att jobben är den viktigaste faktorn för hur Sverige klarar en kris

Mycket jämfört med många (nästan alla) andra länder. Men det kan ju fortfarande vara lite i kontexten hur vi “klarar“ en kris.

2 gillningar

Tragiskt fattiga vi är.

De enda vi har är bostäder och alla löneslavar till döden.

Enda sättet o bli rik är börsen och egenföretagande. Uppmanar alla som kan o göra båda