Även Riksrevisionen, precis som alla andra myndigheter, styrs i grund och botten av politiker…
“Riksdagen har röstat igenom flera olika lagar som styr Riksrevisionens verksamhet. Lagarna beskriver vilka uppgifter Riksrevisionen har och att riksrevisorn beslutar om den huvudsakliga inriktningen av granskningen.”(Från Riksrevisionens hemsida).
Visst kan viktiga frågor som Arbetsmarknadspolitik och liknande egentligen ligga hos en myndighet, men det är fortfarande politikerna som styr deras verksamhet. Bl a genom regleringsbrev som utfärdas av styrande politiker i Riksdagen och som bestämmer sagda myndighets verksamhet…
Lika långt som brett med andra ord…
Skulle absolut inte vilja ha det på något annat sätt heller. Arbetsmarknadspolitik skall skötas av politiker! Även om jag anser att vissa partier har en förkastlig syn på och uppfattning om vad en bra (och utifrån verkligheten “rätt”, tillräckligt bra) Arbetsmarknadspolitik är…
Jag tar aldrig ut pengar från mina investeringar på börsen. All utdelning återinvesteras. Nu har jag väldigt lång sparhorisont.
All dyrare konsumtion görs från mitt buffertkonto som är ett vanligt sparkonto.
Du vet säkert om det men, din mamma förlorar pengar (köpkraft) hela tiden hon har sina besparingar på sparkontot. Inflationen käkar upp räntan.
Sen som många påpekat, varför inte vara mer aktiv på börsen när den går dåligt? Det är ju rea så att säga. Att investera när börsen går riktigt bra brukar i slutändan vara en dåligt lönande affär. Köp på botten.
Så är det men samtidigt är mot 83år o har så det räcker…hon vill INTE förlora det hon har o det får jag respektera…samtidigt hade hon mer än jag trodde, när vi faktiskt pratade pengar för första gången i veckan. . .inga jättebelopp men så en 83åring utan lån klarar sig.
Hon har börjat våga resa själv o tagit några pensionärsresor o nu bokat en resa helt själv så jag hoppas hon gör slut på lite istället för att jaga avkastning