Svensson-liv - något att ha? (Undersökning)

Samma här! Svenssonlivet är drömmen för många av oss som haft det lite väl dramatiskt innan :slight_smile:

Stig Malm kanske inte var helt fel ute. Det gäller att följa stimmet, oavsett sort.

Aldrig tänkt i de här banorna tidigare. Är man svensson baserat på att man bor i villa och har bilar (är hunden viktig?), åker till fjällen en vecka om året och drar söder ut 1-2 gånger per år? Då tror jag vi är ganska många som är svensson. Innebär det också att de som bor i stan i en lägenhet och reser mest kollektivt inte är svensson?

Är svensson vår motsvarighet till den amerkikanska drömmen?

Svensson-livet har varit ett sorts ideal för Sverige och liknar på så sätt den amerikanska drömmen. Det är inte samma sak men länderna är också olika.

Skulle inte säga att Svensson liv är ett ideal utan ett medel av svensken liv… Medel Svensson är de från början… Större delen av befolkningen bor i villa/hus å förr va Volvo de vanligaste bilen hos folk… Hund va eller kanske är de fortfarande den vanligaste husdjuret…

Jo, visst är det så men i Sverige är det en typ av ideal att vara vanlig. Tidigare har det varit ännu mer så än det är idag.

Troligen stämmer de, men själv har jag aldrig haft viljan att vara som alla andra typ vanlig…
Har inte sagt eller menar att de är fel att vara vanlig, är mer att man inte delar den uppfattningen att vilja vara vanlig…

Skulle svenskar ha en lägre standardavvikelse när det kommer till livsstil än övriga världen? Tror jag inte mycket på.
Dessutom är ju mycket av det som här benämns som ”Svensson” rätt så universellt i västvärlden. Bo i villa, radhus eller lägenhet. Vad är alternativet? Ha en familj, det är väl rätt ounikt svenskt, typ som viljan att kunna försörja den hyggligt.

Dessutom tror jag att man nuförtiden kan vara swingersknutte och Svensson, så jäkla inkluderande är vi medelsvennar.

I det så kallade DDR-Sverige hade vi lägre avvikelse än en del andra länder. Även om det läget inte gäller längre finns ändå ideal och mer stereotypa bilder kvar från den tiden.

Som Fire kan jag inte kalla mitt liv för Svensonliv.
Jag börjar och slutar varje dag med en ganska lång andakt, 365 dagar per år, och lever utan partner.
Det är ett mellanting på munk och pensionär.

Men medelsvensons liv ska inte förkastas! Det ger en bra kombination av trygghet, levnadsstandard och utrymme att varje år göra några resor eller livskvalitets-höjande fritidssysselsättningar.

Det ligger något i vad du skriver, men idag säger de flesta hipsters att de vill vara unika. Ändå ser de lika ut allihopa.

Idag finns det många olika grupper att tillhöra med olika utseenden, men likhet inom gruppen.
Du kan känna dig unik om du kör mc i club, eller om du dansar lindihop, om du yogar eller om du tränar för triatlon.
Det finns många unika sysselsättningar, där utövarna liknar varandra ganska mycket inom sin grupp.

Svensonlivet innehåller viss fritid då man kan ägna sig åt mer eller mindre unika intressen.

Själv har jag anammat en livsstil mer lik hur det var på, säg, 50-talet.

Jag som höginkomsttagare ser till att försörja familjen ekonomiskt. Min sambo behöver inte arbeta för att dryga ut kassan. Hennes uppgift är istället att ta hand om hemmet; städa, diska, laga mat, tvätta, etc.

Det passar oss utmärkt.

1 gillning

Jag och min sambo är ett ungt par, vi är båda uppväxta i ekonomiskt enklare förhållanden. Hon i storstad och jag i en före detta industrikommun, vi har båda tagit examen från längre universitetsutbildningar och arbetar nu i yrken där majoriteten av våra kollegor hör till någon typ av övre medelklass.

Vi skojar ofta om hur trevligt det är att få etablera och rota sig i medelklassen – utbrister förnöjt ”Åh, vad medelklass!”.

Vi har inga egentliga aspirationer på något annat liv i det här läget. Arbetsmässigt kan jag tänka mig att bli chef i framtiden och hon klättra i sin karriär. Vi vill ha det tryggt, fortsätta arbeta, på sikt bilda barnfamilj och åka på resor i Europa, som vi båda älskar, gärna med tåg.

– Är Svensson-liv något att ha? Ja, säger vi!

Lever vi ett utpräglat Svensson-liv idag? Vi jobbar på det!

4 gillningar