Sveriges största vindkraftspark i rekonstruktion

Hur tänkte du när du läste den här meningen: “Fram till idag har vattenkraftens adaptiva egenskaper gjort att prisspread varit för liten.”

När jag ändå är igång med lite räkneövningar så kan vi gör ett annat litet tankeexperiment. Det jämras i media och på andra ställen över förbrukningsvariationerna som leder till behov av adaptiv elproduktion som t ex vattenkraft levererar. Ja, man säger inte förbrukningsvariationerna. Men det är dom som är det stora som varierar.

Min förbrukning ligger på ca 40 kWh/dygn. Säg att jag nu vill ta bort min förbrukningsvariation över ett dygn och istället dra en konstant effekt.
Då skulle jag behöva köpa batterier för att lagra ca 20 kWh.
Prisprediktionen för Na jon batterier när volymerna är igång är ca $40/kWh.
Det skulle således kosta mig ca 8000 kr i batterier (som räcker i 10 år) för att inte ha förbrukningsvariation. Dvs ca 2 kr per dag för att dra konstant effekt. (Tillkommer lite för övrig elektronik).

Det skulle vara värt 2 kr per dag att slippa höra jämret om rotationsmassa.

Men tyvärr så vill nog inte alla hushåll göra detta. Och det är knappast lönsamt att göra detta heller. Prisvariationerna betalar inte 2 kr per dag. Inte än i alla fall.

Däremot kan det bli mer prisvariationer och då kan det bli lönsamt. De måste nog upp till 20-25 öre över dagen innan det blir lönsamt. Sedan kommer det väl minska i takt med att innovationer får ned priset ytterligare.