Jag hade inte heller fortsatt kontakten med en dietist som inte löser ekvationen innehållandes 1 & 2.
Min poäng är att det är riktigt svårt att räkna exakt kaloriintag samt energiförbrukning. Många underskattar effekten av små justeringar över tid. Jag krånglar inte så mycket med detta längre men som tidigare elitidrottare lade jag en del tid på att säkerställa att jag hade koll på kosten. Idag finns det bra hjälpmedel i form av appar etc, men även bra fitness trackers för att mäta aktivitet. En vanlig Apple Watch är ganska bra att ha för att hålla koll på aktivitet.
Absolut, jag säger inte emot. Jag ville bara påpeka att man inte behöver vara lat eller karaktärssvag i allmänhet bara för att man är överviktig. Livet har många dimensioner, och man kan vara “duktig” på andra sätt.
Man ska dock ha med sig att nästan alla dessa kraftigt överskattar kaloriförbränningen.
Vilket säkert bidrar till problemet att folk har svårt att få ihop matten.
Så kan det vara, man måste kalibrera dem korrekt. En ny AW idag ger bra pulsmätning och har bra gps så det är ett klockrent verktyg vid tex löpning/cykling/promenad.
Om kcal in / kcal ut inte gällde för alla människor så har fysiskens lagar upphört.
De som är överviktiga ligger på kalorieöverskott och de som är underviktiga ligger på kalorieunderskott. Detta jämfört med persones egna energibalans som beror på t.ex. aktivitetsnivå.
Ja, de är jättebra på puls och gps.
Men beräkningen som görs av förbrända kalorier går inte att kalibrera och är i regel väldigt dålig.
Föredrar Garmin, Apple Watch har alldeles för dålig batteritid.
Problemet är väl att en person kanske ligger viktstabil på 3000 kcal om dagen och minskar till 2500, varpå man kan tycka att man borde gå ner ett halvkilo i veckan.
Det som kan hända istället är ju att kroppen blir mindre slösaktig genom en något justerad ämnesomsättning, lägre kroppstemperatur, mindre omedvetna rörelser, personen blir mindre benägen att röra sig.
Så egentligen kanske personen måste ner till 2000kcal om dagen för att se resultat.
Men det finns ju helt klart en botten under vilken kroppen inte kan behålla vikten utan att bryta mot fysikens lagar.
Jag håller med, när kroppen ligger på kaloriunderskott så kan aktivitetsnivån ändra sig, pga olika orsaker. Därför måste man vara ärlig mot sig själv och justera sina invärden om förutsättningarna ändras.
Därför skulle jag rekommendera att man inte drar ner för mycket kcal jämfört sin energibalans. Såklart tar viktnedgången då längre tid, men är förmodligen mer hållbart över tid.
Problemet är att många vill ha snabba resultat, men glömmer bort att de kanske gått upp sina överviktskilon över flera år. Men vill att viktnedgången ska gå snabbt.
Jag är principiellt för medicinering. Ser inga problem med att hjälpa till på traven för att gå ner i vikt, det är inte konstigare än alla andra möjliga mediciner som finns som inte har ett strikt livsuppehållande syfte. Tycker att diskussionen om skälet till varför man gått upp i vikt är helt ointressant. Hade jag varit du hade jag definitivt testat!
+1 på den. Förstår inte hur folk kan vara så småsinta och håna människor istället för att unna dem de hjälpmedel som finns tillgängliga för att förbättra sin hälsa. Många av inläggen i den här tråden är rejält unkna.
Det är i min värld bra med lite ödmjukhet. För vissa fungerar det kanske att bara äta vissa saker, leva enligt strikta koncept osv. Jag menar då fungerar både i meningen att de har möjligheten och att det ger önskat resultat. För andra blir det mest en plåga utan tydliga eller varaktiga resultat. Att ha medicinering som ett alternativ borde inte vara så stor sak.
Jag är närmast helt säker på att det för mig vore betydligt enklare att först gå ner i vikt och sedan jobba på att hålla vikten än att försöka gå ner i vikt genom att över tid hålla mig till en strikt livsstil och diet. Att det sedan blir ett “slirande” tillbaka till att vara “en lagom tjock man i sina bästa år” är inte alls otänkbart. Om vi då tänker oss att det tar låt säga 15 år innan jag kommer dit så framstår “investeringen” i viktminskning ändå som vettig. Som ett alternativ går det ju också att mota Olle i grind med lite mera medicinering längs vägen.
Vem har hånat någon? Varför är det tabu att prata om övervikt? Det är väl jätteviktigt att prata och försöka förstå, samt hjälpa varandra oavsett problematik.
Kaffet, förutsagt att det är svart och utan socker, är försumbart.
Definitivt inget hälsoråd men jag börjar varje dag med en halvliter svart kaffe.
Dieter som bygger på LCHF + fasta har egentligen inte som utgångspunkt att minska kalori-inttaget. Dessa dieter “jobbar” mer med hormonerna och fördelarna med att jämnt blodsocker dygnet runt.
Som jag förstår det, spikar i blodsockernivå driver insulin som i sin tur driver på fettlagring då kroppen “desperat” försöker göra sig av med kolhydraterna. Man kan inte lagra ‘socker’ i kroppen, därför behöver kroppen bränna socker och lagra ‘fettet’ om det är för mycket ‘socker’ i omlopp.
Om man inte äter snabba kolhydrater är det således enklare för kroppen bränna fett man äter och även fettat man lagrat.
Det finns de som menar att många som äter med täta interval saknar förmågan att förbränna fett. De har blivit beroende av att hålla blodsockernivån uppe med hjälp av ‘snabba kolhydrater’. Men att ställa om ämnesomsättningen är tufft och tar tid.
Mitt blodsocker är stabilt även när jag fastar vilket jag tolkar som ett gott tecken.
Senast jag fastade låg det på 5.3 mmol/l efter 40 timmar. Jag hade inga keton-strippar kvar men vid liknande fasta tidigare i höstas var det 0.5 mmol/l.
Periodisk fasta är riktigt bra för viktnedgång och för att förbättra faktorer för långt liv.
Själv lever jag så här:
Alla vardagar 16:8- fasta, dvs 16 timmar (inkl sömnen) utan mat och 8 timmars ätfönster där jag äter vad jag vill.
5:2 diet. Det är två dagar i veckan som jag äter max 600 kcal, övriga dagar vad jag vill
*Var annan månad har jag en 5 dagars fasteliknande diet med max 800 kcal per dag med lågt proteininnehåll. Jag har gått från BMI 28 till under 25.
Skaffa boken Mosleymetoden som inriktar sig på en intensiv viktnedgång vid start och sedan en underhållsfas med 5:2 eller 6:1 för att bibehålla vikten. Jag har inte följt Mosleymetoden men läst boken.
Vill man gå ner i vikt så är att begränsa kaloriintaget som är det mest effektiva.
Några tips:
Dra ner på kalorierna men strunta dock i konstiga dieter (tänk hälla grönsaker i mixer och andra mystiska dieter som folk kommit på för att sälja kokböcker)
Eftersom att dra ner på kalorierna kan göra dig hungrig så är det bra att dra ner på det som mättar dåligt, tex. dricka kolhydratmaxade drycker (Juice, sockerläsk, saft etc). Byt ut kalorier som snabbt omsätts till glykos, till föda som stannar länge i magsäcken (mättar). Då blir du inte så hungrig snabbt efter måltid, vilket ökar dina chanser att lyckas.
Öka på med vitamin- och mineralrika livsmedel som t.ex. grönsaker. Eftersom du äter mindre föda generellt så kan du få brister på vitaminer och mineraler om du inte ersätter det på något sätt.
Styrketräna/använd muskler, så du får behålla dem, annars ryker dina muskler först och fettet sist. Öka proteinintaget för “ge näring” till dina muskler.
Styrketräning framför kardio.
Prioritera sömn.
Tänk långsiktigt och svält inte ihjäl dig.
Styrkelabbets deffningsguide funkar lika bra till folk som inte är body builders. Muskler är väldigt viktiga för ett hälsosamt liv ju äldre vi blir, de vill vi absolut inte bli av med.
Jag tycker den här artikeln var mycket inspirerande. Den var själva ingången till att jag började tänka på dessa frågor och starta den här tråden. Den verkar ligga rätt i tiden.
Poängen i artikeln är att det är väsentligt att t.ex. byta från vanlig pasta till fullkornspasta och liknande. Man kan alltså göra riktiga vinster gällande viktminskning genom att bara “byta bränsle”, alltså inte något mer radikalt alls. Effekten ska förstås inte överdrivas men just enkelheten i just detta känns tilltalande. Jag har redan infört denna nya giv hemma och var och handlade en stor hög med fullkornspasta igår.
Är inte kontentan samma som alltid? Viss typ av mat gör att du är mätt längre och därför äter mindre.
Läste/hörde om en studie/undersökning om varför inte fransmännen är fetare än vad de är (vinland till trotts) och en hypotes var att de äter på ett annat sätt än vad vi svenskar gör. Typiskt äter man en tre-rätters, även i skolan. Om man börjar med en förrätt av grönsaker och måltiden är mer utdragen än vad den typiskt är här i Sverige hinner kroppen uppfatta mättnadskänsla innan måltiden är färdig och man äter totalt sett mindre.