Ta bort ölmage med piller - vettig idé?

Så kan det vara. Poängen är ändå att enkelheten är väldigt tydlig. Jag uppfattar åtgärder som inte kräver någon mer radikal livsstilsförändring som tilltalande. Att byta ut enstaka produkter är en simpel åtgärd.

Det kommer diverse tips här om hårda gymprogram och fasta, dieter eller liknande. Det behöver inte vara så svårt. I många fall räcker det med att äta mindre portioner och vardagsmotionera.

För egen del, slutade jag med godis, läsk med mera, och äter bara lunch&middag (äter det jag vill och känner för). Ligger stabilt i vikt nu. Det är någonting som fungerar för mig . kan äta thaimat till lunch och pizza till middag.

Effekten kan tvärtom inte understrykas nog. Just pasta vs fullkornspasta är väl bra men det finns ju ännu större skillnader och enklare vinster att göra i att helt enkelt peta i sig lite mer fyllnadsmassa med lågt kaloriinnehåll. Det är t ex väldigt svårt att äta sig fet på morötter.

Om jag förstod tänket kring fransmännens egenheter ovan så borde en rimlig modell vara att äta sallad till förrätt. Jag har haft som vana vid att äta den sist men borde alltså äta den först istället.

Fat hur mycket kan kroppen justera, egentligen?

Lg och hög ämnesomsättning, det kan inte vara stora skillnader. Sengångare har låg metabolism(kroppstemp neråt 30C) -ligger på ca 50% av däggdjur av samma storlek.

Småfåglar har hög metabolism (40C normal kroppstemp) - de äter konstant vintertid och svälter på ett dygn, de klarar sig 1-2 dygn utan mat vintertid.

Människorsn ämnesomsättning är , givet man inte har sjukdomar (ex hypotyreos) hyfsat stabil och endast mindre betydelse för vikten. Många av sjukdomarna kan man behandla någorlunda om inte till 100%. Men inte 100%.

Tappar du 10% av din ämnesomsättning (alltså 10% kaloriöverskott) skulle jag hävda att det är ambulanstransport troligen till IVA som gäller.

Det är hur många kalorier man intar och förbrukar som avgör om man ökar eller minskar i vikt.

Ja, drick nåt glas vatten i början av måltiden osv osv.

Hur mycket går ut i avföringen då?

Mina något begränsade erfarenheter av tjockisar är att dom har betydande kunskaper om kost, träning mm. Men det handlar om utbildade människor. Kunskaper verkar inte hjälpa. Det är kanske nödvändigt men inte tillräckligt.

En rejält fet kollega (tant) som jag diskuterade lite med höll på få spader när jag nämnde att det enda jag åt under arbetsdagen var just lunch. Dvs inget alls under arbetet. Själv knaprade hon på nötter. Intill henne satt dock en man som käkade godis under dagarna. Han hade svårt sockersug. Han var dock smal. Sedan kan de ha betydelse att han cyklade till jobbet dagligen. (En så där 8 mil om dagen).

En lite kul sak gjorde en fet bekant. Han startade dagen med ett paket stekt bacon. Då fick han inte ens i sig de kalorier han behövde. Kanske billigare än pillren.
Sedan hade han svårt att upprätthålla det. Men till sist gick han ner i vikt och blev smal. Då genom att bara minska ned på allt han åt. Ganska likformigt.

Vad menar du med kalorier här? Är det en förkortning av kcal, alltså kilo calories, 1000 kalorier (kilo betyder tusen)? Eller menar du att man bara förbrukar 3000 kalorier, dvs 3kcal?

3000 kcal låter mycket för en löptur. Det är ju ett dagsintag. 3kcal låter å andra sidan väldigt lite :thinking:

Ni som är så fruktansvärt anti, säger ni även nej till cancerbehandling för rökare eller sjukvård till extremsportutövare?

Är väl en väldig skillnad kan jag tycka. Kan ju inte jämföra övervikt med cancer. Jag tycker bara att diabetikerna ska få sin medicin som konstant är slut.

1 gillning

För en storrökare kan det ju vara lika självförvållat som övervikt, samma med en extremsportutövare som kanske bryter ett ben eller så då och då…

Troligtvis inte jättemycket om man går från energibalans till underskott.

Vet inte om jag sett någon studie på det men har hört i författarens podcast om att kroppen blir slösaktig vid kaloriöverskott, så om man går från att gå upp i vikt till att försöka gå ned i vikt kan nog effekten bli ganska stor.

Ska se om jag hittar den studien, men människor som lever i primitiva stammar utan teknik (går, springer, gör allt för hand) har ungefär lika stort energibehov som en amerikan som jobbar på kontor. Långvarig anpassning, bra löpteknik samt att dom vilar 99% av tiden dom inte arbetar.

Edit

Finns en annan artikel om att träna sig i form, där ser man att kroppen kan kompensera för en löprunda genom ovan. Minskad vardagsrörelse har en stor betydelse då.

Ja, fast skillnaden är att cancerpatienter måste ha behandling.

Tillred en stor sallad innan du tillagar resten av maten. Denna kan du och familjen småäta utav före maten.

Är ett knep att öka salladskonsumtion hos barn också.

Helt rätt.

Om du istället gör som du säger, äta bättre mat och mindre portioner - så gör du båda samtidigt. Du går ned i vikt till en mer rimlig nivå som dina redan ändrade matvanor upprätthåller.

Du kan ju inte förvänta dig en viktnedgång utan att ta reda på vad det är du överäter utav och förändra det? Du har större chans att lyckas med ditt mål om du vet vad det är…

Du kommer tyvärr inte undan att du äter mer än vad du gör av med. Minska intaget eller öka din vardagsmotion.

Vill du gå ned i vikt men fortsätta äta och dricka som du gör, så kan du jogga 1-3km eller cykla 5-8km, 3ggr i veckan, valfritt tempo. Det tar max 30 minuter, och efter några månader tar det max 20 minuter. Gå upp 30 minuter tidigare eller lägg dig 30 minuter senare, eller gå upp 15 min tidigare och lägg dig 15 min senare. Du kan om du vill, allt annat är ursäkter.

Den där träningen är paretofronten. Bara gör det.

Vill du inte träna, drick mindre kolhydrater och socker.

Vill du inte minska dina flytande kolhydrater, minska portionerna.

Vill du inte det, nä då har du valt en ölmage.

Den går bevisligen att tag bort med mediciner, huruvida den skönhetsoperationen är en bra grej eller inte är upp till dig. Personligen anser jag att det inte är värt det.

1 gillning

Finns det något skrivet om hur det blir när man äter medicinen? Den dämpar ju aptiten. Kanske inte alltid toppen att bara äta mindre av samma kost om kosten från början är ganska kass.

Men det ska vara högkvalitativ fullkornspasta då. Gärna dinkel istället för vete. Testa ev även pasta-alternativ gjorda på t ex linser och bönor. Men det är en rätt annorlund “upplevelse”

Nu bor jag på Balkan och här är utbudet inte så avancerat. Bönpasta har jag provat tidigare och det var ok.

1 gillning

Hehe ja så klart 3000kCal men på svenska anger man nästan aldrig detta utan både Garmin och Runkeeper anger i kalori = 1000 calori :slight_smile:

Och visst 3000 är ganska mycket men då har du också sprungit oavbrutet i ca 3,5h om du väger 75kg.

1 gillning

Kanske i specialbutiker för glutenintoleranta?