Ja, men jag har ju en drös snabbväxande och idrottande matvrak hemma. Mina tonårsgrabbar äter kopiösa mängder kolhydrater och feta såser medan jag kanske håller igen lite på just dessa och håller mig till kött och grönsaker. Om jag skulle följa barnens exempel och mata i mig tre portioner pasta varje kvällsmat så skulle jag se ut som en sumobrottare efter några år.
Man måste träna ohyggliga mängder för att kompensera alkoholintag varje dag och sedan god mat ovanpå det.
Metabolismen minskar något med åldern men det är först vid 50+ det saktar ner rejält.
Men det är inte oviktigt. Men det är kosten som avgör mest.
Mina barn är inte riktigt lika gamla som Denkmals men jag har börjat se hur deras matintag ökar. där får man hålla igen. När vi fikar på stan också sådant är det inte jag som moffar kakor.
Att dra ner på pasta och kolhydrater överlag är det som jag identifierat som det mest närliggande att göra något åt. Att ta bort det kan jag knappast göra men att införa vissa regler gällande ”hemma-delen” är helt klart görligt.
Att köra ”kött och grönsaker” är helt reko. Sedan kan vissa saker som bakade bönor med lite Balkan-korv ändå passera. Det är mest pasta som behöver tas bort från menyn, rent krasst.
Alltså jag är ledsen men träning kommer aldrig leda till lägre vikt. Det är bara kaloriintaget som kan göra skillnad. Jag tror inte du vill leva det livet, det är skittråkigt.
Mitt råd är egentligen att du håller dina 1-timmes promenader (kanske öka tempot lite) och njuter av vardagen.
Vill du sen träna padel, golfa, vandra i bergen som ett plus så är väl det fantastiskt men det kommer inte göra någon skillnad på kroppen.
Jag är med på den bilden. Vandra i bergen är bra. Åka skidor har vi tänkt börja med även om det känns lite läskigt.
Ta dina 30 000 kr och placera dem i en indexfond. Gå till gymmet och träna hårt med stora basövningar. Ge det 3 månader.
Allt sitter i ditt huvud. Din syn på dig själv, självförtroende och dina vanor. Gå till gymmet förbättrar alla dem plus din ölmage.
Återkom med resultat.
Finns ett påbud från läkemedelsverket att inte skriva ut denna typen av läkemedel för viktnedgång. Varit brist så att diabetiker inte får sin medicin.
Liraglutid; heter “Victoza” när det är mot diabetes och “Saxenda” för viktkontroll av överviktiga.
Semaglutid; Ozempic när det är mot diabetes och Wegovy för viktkontroll.
Samma substanser fast med olika läkemedelsnamn beroende på indikation. Men nu verkar det som man inte ska skriva ut det för viktkontroll alls. Kanske ändrar sig längre fram om de får igång produktionen.
Finns fler liknande läkemedel med lite fler effekter än de jag skrev ovan som kommer framöver.
Får jag föreslå något skulle det vara att ladda ner någon app och räkna kalorier. Men det kan vara lite stort projekt att hålla på att väga maten.
Det är värt ett försök. Pratet om 30 tkr var mest för att sätta någon sorts prislapp på det hela. Jag har dock förstått att pillrena är dyra.
Detta gäller just nu. Det beror iallafall delvis på att läkemedel mot diabetes är subventionerade vilket läkemedel mot övervikt inte är. Det kommer alltså att handla om ett läkemedel med annat namn, snarlikt innehåll och högre pris.
Räkna kalorier har jag provat och lagt ner efter typ två dagar. Vill inte göra sådant igen.
Det är ju såklart inte ”bara” det ena eller det andra. Och jag är den förste att instämma i att det är omöjligt att träna sig smal om kosten inte är rätt. Det är helt enkelt för lätt att äta och svårt att bränna.
Men för mig har träningen flera effekter.
Jag rör mig ganska mycket, och har förmånen att kunna lägga upp min dag ganska flexibelt och ta både träningspass och promenader på arbetstid. Dagligen.
Att bränna 700-1500 kcal på kardio och ytterligare 300-500 på promenad och/eller styrketräning 6-7 dagar i veckan är vad som möjliggör för mig att äta god mat och hålla vikten. Och må bra.
Dessutom tar det emot att trycka i sig fikabröd eller dricka alkohol i nära anslutning till ett träningspass.
Man behöver ju inte vara så noggrann, men det brukar bli lite av en aha-upplevelse när man gör det bara några dagar för att förstå vad det är som faktiskt slinker in i munnen en vanlig dag.
Det är samma substans men man använder högre dos när det är mot övervikt.
Riktlinjerna säger dessutom att man ska antingen ska ha ett BMI på över 30 eller över 27 + några medicinska problem till följd av övervikten.
Helt okej om du inte vill berätta om din hälsa i övrigt här men du ligger på gränsen för att en läkare ska kunna skriva ut det helt enligt regelboken.
Nej såklart inte men för de flesta som kämpar med vikten så upplever jag att det är så.
Jag är 37 år, tränar löpning 4 mil+ i veckan (och går kanske 3 km utöver det per dag) och äter nu vad jag vill vilket gör att jag ligger ganska still i vikt.
När jag vill bli snabbare snabbt = bli lättare, t ex inför ett lopp, så måste även jag sluta med vispgrädde och alkohol vilket jag hatar.
Om jag någon gång i framtiden får en skada som gör att jag inte kan träna så skulle jag utan tvekan betala 30 000:-/år för ett piller som möjliggör att jag kan fortsätta njuta av, det som för mig, innebär ett lyckligt liv. Dvs mat och dryck i vänners sällskap, gärna långt in på natten.
@ErikHolm Pillerna är inte magiska, dom minskar din aptit. Du kan säkert gå upp i vikt med dom om du går in för att äta dåligt.
Dom kommer helt enkelt att hjälpa dig hålla eller minska vikten genom att göra dig mindre sugen på det goda.
Jojo der vet jag men jag tänker med hypotetiskt längre fram när det finns 10 företag som utvecklat betydligt bättre medicin. Då kanske det är magiskt
Det är bra info. Det var den typen av saker som tråden syftade till att reda ut.
Några synpunkter från någon i liknande situation.
-
Läkemedelsbolagen vill nog gärna att folk går på piller hela livet. Jämför SSRI för psykisk ohälsa.
-
Många som kommenterar om att “anstränga sig” saknar en grundläggande insikt om vad forskningen säger i den här frågan. Jmf Överviktsforskaren Erik Hemmingsson – uppmanar oss att sluta banta - Bonnier Fakta
-
Lite övervikt i sig är inget problem om du i övrigt rör på dig, är drogfri och äter hälsosamt.
-
För den som har stora problem med tröstätande och dylikt finns troligen andra problem under ytan som måste lösas först. Låg självkänsla exempelvis.
Kloka synpunkter. Instämmer till fullo.
Ja, precis som med andra missbruk. Men även som med andra missbruk så duger det inte att bara skylla på omständigheterna om man vill styra upp sitt liv.
Och då tror jag inte det hjälper med ett helt samhälle som unisont skriker du är ful, lat och värdelös i örat. Omtanke, min vän, är nyckeln.