Ta bort ölmage med piller - vettig idé?

Tror du läkemedelsbolagen finansierar sådana studier?

Det lär dom väl göra…:thinking:…eller inte, om det gör att kunderna aldrig återkommer.

Men forskningen ska ju fritt söka sanningen utan att kunna köpas :face_with_monocle:

Funkar inte dessa piller genom att dämpa hungern på ett effektivt sätt?

När du väl blivit av med dina kilon kommer ditt energibehov att vara något lägre, men när du slutar med piller kommer din hunger troligtvis att återgå till föregående nivå.

Om ett tag är du tillbaka på samma vikt.

Att buken skulle vara svår att bli av med, ja det beror på dina gener.

Jo precis så här är det väl men varför skulle man sluta med medicineringen? Pga kostnaden?

Är mindre portioner bara, så ska du se att det löser sig.

Det kanske man inte ska, men det låter ju helt sinnessjukt isåfall. Äta piller för att kan inte vågar kliva upp på vågen en gång i veckan.

Utan att moralisera… Vill bara påpeka just -vinlandet-. :slight_smile:
Jag vet inte om det i sig är en godtagbar ursäkt då många som bor i vin-länder är i OK form. Fransmän och Italienare ex.. Generellt sett…

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Overweight_and_obesity_-_BMI_statistics

Balkan ser ju lite värre ut och landet du bor i är inte med men borde väl matcha Kroatien/Bulgarien/Grekland ganska väl.

Det som Italien och Frankrike däremot är bra på och balkan-länderna är dåliga på är kvalité på maten. Jag är ingen balkankännare själv, men varit en del i Bulgarien t ex därman oftast ser att t ex kött som egentligen bara borde vara kött ofta är utblandat med sojapulver mm.

Jag tycker mig se att fransmän och italienare ställer betydligt högre krav på att matvaror ska hålla hög kvalité. En personlig observation bara men -ultra processing- är ett stort problem världen över.

Ja jag har förstått att många vill undvika medicin men jag personligen äter gärna allt som gör min kropp “bättre”. Tänk det som en vaccinering mot övervikt men istället för påfyllnadsdos var tredje år så behöver man den oftare

2 gillningar

Att du är lite äldre (jag är själv fyrtio plus) är bara en ännu större anledning till att tänka på kost och hälsa. När jag var 25 kunde jag äta skräp, dricka öl och festa hela natten och sen gå upp kl 8 och springa en mil medan svetten rann över magrutorna. Om jag försöker mig på det idag kommer ni få höra på nyheterna om ”medelålders idiot spydde och dog nästan i löparspåret”.

Det går att klämma in vardagsmotion och träning om man inte är helt livegen. En kvart rörlighetsträning så gubbkroppen inte rostar ihop helt är bättre än inget.

Det tar ingen extra tid att äta mindre.
Det går även på Balkan att bestämma själv hur mycket alkohol man vill hälla i sig. Och att ”äta det som ställs på bordet här hemma” - om du nu har en så fantastisk situation att någon lagar mat till dig så bör du väl kunna kommunicera kring precis det här. För det är väl inte frugans fel att du har högt BMI? :grin:

1 gillning

Det kan också tänkas bero på att det äts mer än det förbränns…
Men visst är fett kring just magen det som ofta är svårast att tappa.

Jag är helt säker på att jag på under en halvtimme kan få i mig mer kalorier än du kan förbruka på en hel dag…

Haha ja absolut, tänkte mest på att magen kanske hänger kvar in i det sista samtidigt som övriga kroppen ser rätt bra ut.

1 gillning

Nu va de ingen tävling mellan oss… De är svårt för en människa att få i sig 10.000 kalorier, medans de går att förbruka de… Då handlar de inte om varken mig eller dig… Extremsportare är handlar de mer om..

10.000 kalorier är väl inget svårt under en dag, man behöver ju inte äta kyckling och ris.

Men det lär ju inte hända utan att man fattar att man äter sjukt mycket.

Det där har jag inga invändningar mot. Att ha planerad träning varje vecka är inget konstigt och inget som jag har några problem med.

För närvarande har jag en dryg timmes promenadtid till och från jobbet varje vardag. Det finns en buss men jag brukar inte använda den. Sedan har jag träning på gym en gång i veckan ovanpå det men jag har tänkt öka på det till två. Det kanske inte funkar alltid men ofta gör det det. Problemet är främst att detta i relation till vikten inte gör någon skillnad. Min förväntan är tvärtom att ökad träning gör att jag kommer att gå upp i vikt.

Att anpassa kost har jag inga invändningar emot men det kommer att handla om förändringar på marginalen. Jag äter ute här på ett helt annat sätt än i Sverige. Utbudet är samtidigt mer enahanda än i Sverige. Jag vill inte säga att det är dåligt men mycket påminner om en ordning i Sverige där de flesta restauranger har köttbullar och sill på menyn. Då har jag ändå valt att avstå från friterade matalternativ helt och hållet. Den maten är den billigaste men inte bra för vikten. Annars är alternativen få. Att begränsa mängden alkohol och sötsaker är rimligt. Dock hör ändå måttligt vindrickande till ”ljuspunkterna” i tillvaron här nere.

Problemet är att inget av detta räcker för att gå ner i vikt. Skulle jag vara yngre skulle det vara enklare. Dels skulle jag äga min tid och mina förutsättningar på ett helt annan sätt. Dels skulle kroppen mer generellt vara mer alert och ”responsiv”. I den ålder jag är i nu ingår det att gå upp i vikt över tid. Om jag inte gör det så är det en typ av bedrift. Ska jag ovanpå det gå ner i vikt så blir det en utmaning.

Att idag hålla vikten tror jag mig kunna hantera. Att däremot ta mig till den lägre vikten, och framför allt få bort bukfettet, vet jag inte hur man gör. Frågan handlar om nu att gå från läge A till läge B.

1 gillning

Min poäng var mer den att jag får tillbringa över en timmes hård och snabb löpning i löparspåret eller på roddmaskinen för att förbränna mängden energi jag snabbt, lätt och slentrianmässigt kan peta i mig i soffan på sju minuter. En stor näve jordnötter och en öl så är det liksom ogjort arbete.

Jag skulle inte säga att kvalitet på mat är ett problem för mig. Det finns så klart billig skräpmat att köpa här men den håller jag mig borta ifrån. Många saker av bättre kvalitet är betydligt mer överkomliga i pris här jämfört med i Sverige. Detta gäller över hela linjen faktiskt. Däremot är möjligheten att äta ”något helt eget” begränsad. Utbudet av utländska matvaror, vegetariska alternativ etc. är begränsat.

1 gillning

Men tycker du att det är kul att träna?
Eller jag uppfattade frågan ang. medicinen som att du hade föredragit att slippa?
Jag älskar ju att träna och känner mig lite ledsen varje gång det är dags för vilodag men jag förstår ju att det inte är så för alla. Skulle jag inte känna så skulle jag nog leta upp medicinen snabbt som attan :slight_smile:

Du har flera bra poänger här. Det här med ”vad som ställs på bordet” gäller inte bara hemma men den delen går att påverka. Med barn med i bilden måste maten ändå vara ”hyfsat normal”.

Nej, jag tycker absolut inte att det är kul att träna eller ägna mig åt organiserad fysisk aktivitet över huvud taget. Dock är min tillvaro ganska inrutad så att schemalägga lite mer ”träning på recept” är en möjlig sak att göra. Träningen jag har fungerar så en viss utökad mängd kunde nog vara bra.