Ta SMS-lån för att åka på fotbolls-VM - försvarbart?

Håller med men det spelas ju matcher i Mexiko och Kanada också. De kan man ju gå på.

2 gillningar

Visst, det är många som har passion på det här forumet - passion för att stapla pengar på hög och att se dem växa. Det är väl någon slags “passion” antar jag, vem är jag att se ner på det. Men jag tror inte att man på dödsbädden kommer ryggdunka sig själv för att ens utdelningar blev så bra i Q2 år 2026 men vad vet jag.

5 gillningar

Många här har nog både en passion för pengar och en passion för andra saker i livet. Det ena utesluter inte det andra. I min värld är dock pengar bara ett verktyg. Sen är det många som kanske lutar åt det rationella hållet där utrymmet för att leva ut passionen måste balanseras av den ekonomiska realiteten. Då blir det svårt att se vad som kan öppna dörren för (i mångas ögon) irrationella ekonomiska beslut som kan få långtgående konsekvenser.

Jag har en passion för många saker som inte ryms inom ramen för lönearbete. Därför har jag fokuserat på att skapa mig ekonomiskt utrymme att framöver, nu när jag har råd, ägna mig åt dessa saker utan distraktion från arbete och corporate bullshit.

Jag förstår mig inte på de med passion för fotboll. Lika lite som de med passion för fotboll skulle förstå sig på det jag går igång på i livet. Ganska skönt att alla inte är stöpta i samma form.

6 gillningar

Men kanske att de som har pengar ihopsparade för att kunna åka på sina drömresor, utan sms-lån, ger sig själv en ryggdunk på dödsbädden?

Pengar är ett verktyg, de har inget egenvärde. Men de ger en möjligheter, som att åka på en drömresa, om man har dom. Att behöva ta ett sms-lån varje gång man vill förverkliga en dröm, låter rätt deppigt och ett bra sätt att göra lånehajarna rikare och en själv fattigare.

Sen finns andra typer av lån. Men har man inte utrymme att spara till något, så lär man inte ha utrymme att betala tillbaka ett lån.

En buffert och att periodisera stora utgifter är smart för alla.

11 gillningar

Jag förstår folk som vill åka på fotbollsresor, har själv åkt till Italien för att se en match och åkt hem igen. Men jag skulle aldrig göra det om innebär att jag måste ta SMS-lån.

Jag har råd att åka till USA och se Sverige, men det finns annat jag prioriterar högre och hellre gör denna sommar.

4 gillningar

Att försöka övertyga en Slösa om att det är bäst att vara en Spara eller en Spara om att det är bäst att vara en Slösa verkar mest dumt.

3 gillningar

Hur du hur genomkorkad du låter nu? Du vet nog ingenting om min passion. Min passion är inte att samla pengar på hög. Min passion är musik, skivsamlande, eget spelande, film, musikteknik osv. Men du får acceptera att sport verkligen inte ingår där. Jag lade f ö golfklubborna på hyllan för ungefär 30 år sedan då jag inte tyckte det var värt fyra-fem timmar en ledig dag för att mest bli förbannad.

Jag är faktiskt bara måttligt intresserad av börsen, men engagerar mig lagom mycket eftersom det är mitt levebröd under FIRE och därmed viktigt att besparingarna ska generera tillräckligt för att jag och sonen klarar oss.

Men eftersom du gör så många antaganden och dömer så effektivt i din post, låt oss gå tillbaka till trådstarten:

Men det är alltså dig vi pratar om.

Du har fått svar: Gör vad du vill om det är viktigt för dig. Har du inget sparande eller ingen buffert så är det extrajobb, lån, stöld, prostitution eller vad fasen som helst som gäller för att få ihop det (ja, jag ironiserar lite).

“Man” är alltså du.

Nej, eftersom det för de flesta här innebär att man har planerat för att plötsliga saker händer i livet. Vill man på en resa nästa år är det lämpligt att börja avsätta pengar till det nu. Vill man till nästa vinter-OS vet man att det är under februari 2030 i Frankrike.

Där är första “jaget” i ditt inlägg. Ett tips i framtiden är att faktiskt prata om dig själv om det är dig det gäller. Då kan du få vettigare svar och mer konkreta sådana utifrån din situation.

p.s. Med det nick du har så kan man ju lätt få bilden att du redan pysslar med en förhållandevis dyr hobby och att du därmed förstått det här med vikten av marginaler. För inte SMS-lånar du till medlemsavgift eller greenfee?

p.p.s. Ja, jag kunde lagt in en smiley i mitt första inlägg, men jag tror det tydligt framgick vad jag ansåg ändå. Du får den här istället: :smiley:

11 gillningar

Det roligaste är att vara båda! :face_savoring_food::woman_dancing:

Det är smart att slösa på det man brinner för och sen spara parallellt, till utrymme för framtidsbrasor. :blush:

Men att ständigt spendera mer än man får in, leder till ett rätt jobbigt liv.

6 gillningar

Är det fotbollsvm igen? Känns som om det nyss var det. Är Sverige med? :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Jag spenderar mer på mina intressen än vad en sån här liten sketen VM resa skulle kosta.

Skillnaden är att jag inte är en idiot med mina pengar utan jag har lärt att mig att spara till det som är viktigt.

Men det är svårt att erkänna för sig själv att man varit en idiot som inte börjat spara i tid… Så man kallar det “passion” istället.

2 gillningar

Jag vill ändå påstå att det går utmärkt att vara både passionerad och idiotisk! :joy:

3 gillningar

Jag vet inte varför du blev så uppeldad helt plötsligt. Jag refererade till forumet i stort, inte bara dig.

Så du hävdar alltså att de flesta på det här forumet inte har som huvudpassion att stapla pengar på hög och se dem växa? Varför är handlar nästan alla trådar om det då (bortsett från offtopic sektionerna)

3 gillningar

Jag vet inte mycket om andras intresse, men som du uttycker det kategoriskt är jag övertygad om att du har fel. Jag tror det är extremt få som har som huvudpassion att stapla pengar och se dessa växa. De flesta som investerar gör det som en konsekvens av god inkomst (som då ofta är deras passion), för att nå ett annat mål (som då är deras passion) eller för att spara till någonting specifikt (som då är deras passion). Pengarna och investeringarna är medel och redskap för annat.

Går vi tillbaka så finns det säkert en och annan här som tänker åka och se på fotboll i sommar. Det kan vara deras passion, men då har de närmast garanterat planerat för detta i god tid. Låter det rimligt?

Jag vänder mig mot att du säger att andra saknar passion för att de investerat, sparat, planerat och kanske inte alls brinner för just fotboll. Om nu fotboll är din, då finns det kanske en anledning till att du hänger här ändå. Kanske för att kunna sköta ekonomin för att kunna åka på resor och se favoritlag? Men hittills har det mest framstått som gnäll för att pengarna inte räcker och att då säga att andra saknar passion tycker jag är lågt.

Nej, jag eldar inte upp mig. Jag är eldvakt. :wink:

8 gillningar

Jag har otrolig passion för mina intressen och Hobbys. Jag lägger mer pengar på dem än jag borde gör, logiskt sett. Men eftersom jag har denna passion så sparar jag och avvarar pengar till det. Jag vaknar inte upp en dag och bestämmer mig för att spendera på något som jag är intresserad och passionerad för. Just för att jag har den passionen så sparar jag till, i mitt tycke, viktiga och stora saker kring det intresset. Att påstå att passion är samma sak som att vara korkad och impulsiv tycker jag är lite snävt.
Jag skulle vilja påstå att folk som sätter sig i skiten har en underliggande problematik som de försöker lösa med snabba kickar och impulsivt handlande. Det har inget med fotbollen, eller dylikt, att göra. Dessa personer söker något och väljer att försaka livet för att i stunden(förhoppningsvis) må bra.

Man vet att det är VM var 4e år. Har man passion och intresse så sparar man i 4år, spenderar, och gör sedan om samma sak inför nästa VM. Det är passion, det är uppoffring och det är att genuint älska t.ex fotbollen. Allt annat är att maskera underliggande problem som man har och bör lösa.

7 gillningar

Kanske för att det är ett ekonomiforum? Man kan hänga på andra forum med för sina passioner, vetdu…

13 gillningar

Vi kan väl ändå hålla med om att ingen normal svensk “borde” ha börjat spara till detta VM för 4 år sedan, Sverige gick ju vidare på ett bananskals banalskal. Sverige har ingenting i VM att göra :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Man kan väl däremot byta ut en annan Planerad resa mot denna resa, nu när det orimliga inträffade. Att resa på sin semester borde däremot de flesta svenskar ha planerat för, och då budgeterat för. Sen kanske denna resa bli dyrare än den tilltänka resan, och då får man på bästa sätt lösa mellanskillnaden. Gärna då inte med sms-lån. Men hur någon väljer att göra är väl upp till dem.

1 gillning

Nja. Personligen tycker jag alla bör ha en buffert. Då kan man lättare hantera kostnaden av en dyr villhöver resa.

4 gillningar

Jo absolut, men inte öronmärkt för VM.

1 gillning

Nej, men indirekt så sparar man då till VM.

Sen så är det inte fel att spara till fotbollsresor i ett öronmärkt bankkonto. Det lär många göra, har en bror som åker till sitt favoritlag i England då och då.

Jag har ett öronmärkt konto för min kolonilott och även för mobilinköp. Periodiserade utgifter blir enkelt hanterbara med dessa konton.

1 gillning

Undrar du varför de flesta trådar på ett ekonomiforum handlar om ekonomi?

11 gillningar