Det kan man väl ha, eller “jag vill ha livsstilen att kunna hitta på kul saker för 100 000 kr då och då”-sparandet. Finns inkomsten för att fylla på det kontot är det bara att välja varje månad om det är dags för en ny telefon igen, eller om sparandet ska få växa till sig.
Tolkade det som att @MKsthlm gjorde en poäng av att det är svårt att spara till något som är så osannolikt att det inträffar (dvs att Sverige öht kommer med till VM och sedan dessutom presterar)… Lite som att spara ifall det dyker upp en enhörning man vill köpa.
Men jag kan ha missförstått.
Det är ganska vanligt ändå, med sommarens VM har Sverige varit med i 13 av 23 spelade Vm turneringar!
Av de tolv vi spelat slutade vi topp 8 vid 8 tillfällen och topp 4 vid 4 .
Vi har tex fler medaljer än både Spanien och England även om de vunnit en gång! Sverige är bakom de 5-8 stora länderna som vunnit turneringen det bästa forbollslandet sett till meriter!
Definitivt ingen enhörning!
Byt ut enhörning mot valfri villhöver! Därav är en buffert fullt rimligt.
Sen vet vi inte hur TS inkomster och fasta kostnader ser ut. Kan man betala tillbaka ett SMS-lån på 2-3 månader, så kör hårt. Men ser man till mig, skulle det ta 3-4 år och då hade jag suttit i skiten.
Tror 99% här absolut är för att spara i ladorna.
Däremot är det lite intressant hur frågeställaren ser på saken. Om det finns ett spektrum mellan två ytterligheter som är typ ”varför ska jag behöva förneka mig själv något” och ”jag behöver ekonomiska hängslen, livrem och flytväst i fall ifall det värsta inträffar”, så är ju frågan hur man hanterar olika scenarier.
Vi är duktiga på strategier för att lösa trygghetsnarkomanens ”problem” men hur bra är vi på att hjälpa impulsmänniskan med bra strategier? Att skälla på honom för att han inte har en buffert är ju egentligen inte en lösning. Är enda lösningen för impulsmänniskan att byta personlighet och skärpa sig?
Någonstans, förr eller senare, kommer det väl alltid koka ner till att om man ska kunna vara impulsiv utan att sätta sig i skiten, måste man ändå ha koll.
Med det sagt, TS har ju fått flera bra förslag. Sälj grejor, jobba extra, utred bättre lånemöjligheter än SMS-lån, räkna på hur stor risk du tar och hur lång återbetalningstiden blir.
Jag har folk i bekantskapskretsen som är väldigt impulsiva, och t ex har hög kreditgräns på kort för att kunna vara impulsiva. De har generellt flera dyra hobbies, och inte mycket till buffert. Då när något dyrt dyker upp åker impulskortet fram, och sen är det 45 dagars kredittid att lista ut vilka andra hobbyprylar som ska säljas för att finansiera impulsköpet. Kräver dock fortfarande koll, så man inte bara maxxar korten på slumpmässig skit och fastnar i högräntefällan. (Och att man ändå tänker till lite vad man köper, så det mesta faktiskt har ett säljbart värde.)
Jag är rätt impulsiv själv. Jag har gjort impulsköp som nog skulle få många båda ansvariga och oansvariga att svettas. Men det är också skälet till att jag sparar/investerar, just för att kunna vara det.
Vilka strategier ska man ha om man både är impulsiv, vill kunna vara det utan att riskera tråkiga följder, och ointresserad/oförmögen till ekonomisk planering? Det är nog inte så lätt att hitta däremot.
Det är som sagt fritt fram att ta SMS-lån. Det är många som gör. Men man ska veta att det kostar och att det finns mer rimliga sätt att få råd med drömresor.
Raddade upp en hel rad av råd om hur man på två månader kan få ihop summan, utan lån. Men då svar uteblev. Så gissar jag att det inte uppskattades.
Vet faktiskt inte varför frågan ens ställs. Alla bör veta att SMS-lån är det sämsta alternativet, för ens privatekonomi och mående. Ekonomisk stress är ett helvete.
Så det är fullt rimligt att ge rimliga råd.
Men som sagt, det går att ta ett snabblån. Men det sätter många i skiten.
Kan någon förklara för en icke fotbollsintresserad som mig hur en sån här resa faktiskt fungerar i praktiken? Jag förstår att det som är intresserade vill vara på plats just då Sverige spelar sina matcher men man vet ju inte hur långt de kommer i turneringen? Har man då ingen hemresa bokad?
Självklart KAN man det, men nu var ju inte frågeställningen
Tja jag har sparat ihop till en VM-resa, ska jag åka eller spendera pengarna på något annat?
Av eller ombokningsbar har gällt för mig historiskt!
Ibland chansar man och köper biljetter till slutspelsmatcher som sitt land mest sannolikt skulle vara del av i förväg. Aldrig problem att få de sålda!
Jag har inga intressen som är särskilt dyra. Aldrig gått på en sportmatch, och kan räkna alla konserter jag gått på på en hand. Då har jag ändå en pappa som gärna reser och kollar på sport med min yngre bror, och en mamma som kan resa med honom flera gånger per år för konserter. De sparar under året/åren emellan och gör sin resa. En bråkdel av sparandet.
Jag skulle inte betala för dessa evenemang utan behov av lån, och verkligen inte resa utomlands, än mindre utanför Europa, för att göra det.
Det närmsta jag kan tänka mig är om jag nån gång i framtiden skulle springa någon halvmara eller så i Sydeuropa. Om jag däremot skulle behöva lån för det skulle jag nöja mig med något i Stockholm. Så blir det förmodligen ändå. Det finns få saker jag hatar mer än att flyga.
Har man golfkungen1337 som tag så kanske man egentligen är WOW Jocke?
Nej ta SMS-lån för att åka på Fotbolls-VM i Amerikas är inte försvarbart. Har man som högsta mål att bli reality-stjärna i långköraren “Lyxfällan” med en oändlig ström av kommande “stjärnor” så är tanken helt rätt.
Kommatecknet efter de citerade orden indikerar en fortsättning som bemöter just det.
Är det svårt med sparandet till 100 000-kronors impulskontot som jag nämner i fortsättningen, så går det också att jobba i änden att höja sina inkomster.
Har nu väntat 2 dagar på att skriva en kommentar. Det finns inga dumma frågor men det finns definitivt trollinlägg som bara vill röra om i grytan och få igång debatt.
Det finns alla möjliga passioner, allt från cykling till skivsamling. Men jag tror inte att det finns någon som verkligen skulle ta ett SMS-lån få 40 000 kr för att åka till VM i fotboll. Möjligen för att köpa en biljett för 1500 kr till någon konsert eller viktig match som inte återkommer. Den personen tror jag dock inte hänger på Rika Tillsammans.
Så min slutsats är att det handlar om ett troll eller “engagement farming”. Passionen kanske är att reta upp andra?
Kanske en utmaning/vadslagning på Flashback? Har hänt förr. ![]()
Hej, du gav en del bra svar. Jag tror att jag fokuserade på en del andra posters som svarade mer aggressivt och började svinga hejvilt, så dina förslag flög lite under radarn (det blir enkelt så när man är levande måltavla)
Jag gav dig ett exempel på tiotusentals argentinare under Qatar-VM som finansierade sin resa på kredit, men den skummade du igenom antar jag? Om du inte tror att folk tar lån för upplevelser, går på Taylor Swift-konserter på kredit etc… du kallar mig troll, jag kallar dig out of touch.
De flesta här är snälla och hjälpsamma. Men att anklaga oss, som grupp, för att vara utan passion och bara lever för att lägga pengar på hög, lär inte direkt göra att du får bara hjälpsamma svar.
Här inne finns alla, både högt skuldsatta, låginkomsttagare, medelinkomsttagare och höginkomsttagare, så lite onödig attityd.
De flesta vill faktiskt ge rimliga råd, men det gäller också att man är villig att ta till sig dom.
Sen finns alltid stolpskott, som vanligt, men forumet sitter i sin helhet på en enorm kunskap. Så släng inte alla under bussen, för att några ger kaxiga svar.
Jag vet att det är många människor som har som huvudfokus att bygga ett penga-imperium (jag känner tyvärr en del sånna här trista personer i verkliga livet, det enda de bryr sig om är att se kapitalet växa). Jag säger inte att du är det och att du inte har hobbys, men du kan inte förkasta mina livserfarenheter eller ifrågasätta att jag haft samröre med den här typen av folk som jag kan försäkra dig existerar.
Okej, men då borde du skaffa dig nya kompisar. Jag förkastar inte dina erfarenheter, bara ditt etiketterande av oss på forumet. Så, byt inte riktning på diskussionen för att du inte tål att motsägas.
Hursomhelst, du har fått svar på frågan som handlar om din sent påkomna önskan om att åka till nordamerika för att se landslaget spela fotboll. Vilken lösning har du fastnat för?