Ta SMS-lån för att åka på fotbolls-VM - försvarbart?

Nåja kan du få ett relativt billigt å de inte är världens hemskaste summor de handlar om, why not I guess, bara man fattar riskerna med att lämna de obetalt.

Du offrar ju lite av framtiden + ränta men kanske upplevelsen är värd det och du bara visslar på jobbet sen medan du sliter för att betala tillbaka och tänker på just denna match, så go for it..

Jag skulle väl inte göra det men det väl mer personlig åsikt.

Ett tillägg: vad är det alltså för räntor på ett sms lån?

Konceptet smslån i bemärkelsen smålån på någon tusenlapp till effektiva räntor på hundratals procent finns i princip inte längre. När man säger smslån menar man typiskt maxusla blancolån, och i dagsläget är nominella räntan begränsad till ca 22% med begränsningar på totalkostnader efter de senaste lagändringarna (dvs som kreditkort ungefär). De flesta konsumentkreditinstituten har valt att ha längre löptider och större lån för att kompensera för detta. Marknaden har rensats upp rejält de senaste åren, och det är nog inte många som kommer leva upp till kraven för de nya licenserna som kommer krävas från juli i år.

2 gillningar

Oof.. 22%, de lät inte särskilt mysigt.

1 gillning

Jo, jag läste om exemplet med de argentinska fotbollsfantasterna. Tänkte dock att fotboll har en större roll i Argentina än i Sverige.
Du läste nog inte mitt svar innan du skrev ovanstående. Just konsert tog jag ju upp som ett exempel på vad som jag trodde kunde hända. De personer som tar blancolån just för en konsert tror jag dock inte hänger på Rika Tillsammans som ju i första hand är ett forum för privatekonomiska frågor.

3 gillningar

Är inte deras passion och mål att bli ekonomiskt oberoende? Att sedan många inte lyckas konvertera från sparande till uttag är en annan sak och ett återkommande tema i podden.

(Tillägg: Förstår inte riktigt varifrån citatet kom ifrån och varför jag inte upptäckte det. Så sent är det inte… Min kommentar är på påståendet att många här har som passion att lägga pengar på hög.)

2 gillningar

Du har haft 8 år på dig att spara till wm 2026 i USA.
“Det blev officiellt klart att USA (tillsammans med Kanada och Mexiko) skulle arrangera fotbolls-VM 2026 den 13 juni 2018

Hade du sparat 800kr /månad sedan dess så hade du haft drygt 100 000kr till resan. Det bästa du kan göra är att börja spara till nästa VM, var det nu kan vara någonstans. (månens baksida hoppas jag)

1 gillning

Nästa VM är mer troligtvis tillgängligt och antagligen billigare då det hålls i Portugal, Spanien och Marocko. Det har också diskuterats att utöka antalet deltagare till 64 länder, vilken skulle kunna öka chansen att Sverige kvalificerar sig.

För en biljett till finalen då, vad tror ni om ett sms-lån, är det försvarligt?

7 gillningar

Varför kan man köpa öl på systembolaget och inte bildelar?
Betyder det att de som handlar på systembolaget inte har bilar som huvudintresse?

Nej, självklart handlar det om att detta är ett Ekonomiforum.
Jag skriver om cyklar på Happyride, datorer på Sweclockers, hus och husrelaterade grejer på byggahus… Säger inte att man inte kan skriva om det här, men svaren brukar vara bättre på rätt forum.

Jag rekommenderar ännu en gång lånforum.se om du vill prata om SMS-lån för privatkonsumtion, även om de främst snackar spelberoendeskulder, inkassoutmätningar, skuldsanering och allmän missär där.

Detta påminner om en alkolist som gormar in på ett IOGT-möte och undrar var spriten är och varför alla är så nyktra! :sweat_smile: Säker på att du inte skulle till ett annat forum?

Han får faktiskt massa med bra hjälpsamma tips och svar (kanske inte mina inlägg), men han får inte svaren han vill ha eller höra. “Ja det är okej att ta blacolån för fotbolls-VM för YOLO och det är ändå bara hittepåsiffror på ett konto”.

8 gillningar

Man skulle ha kunnat byta rubriken till “Ta SMS-lån för att skjuta heroin i pungen - försvarbart?”. Jag hade nog landat i att jag hellre hade investerat i heroinet. Men vi är alla olika.

Om man räknar med att kunna betala tillbaka relativt snabbt (inom 2-4 månader) så absolut ta ett blancolån.

Jag tror inte SMS-lån är rätt ord för lån över 30tkr+, det är väl mer för folk som inte har råd att käka på mcdonalds den 23e så lånar en röding för att kunna köpa en plusmeny och tanka moppen.

1 gillning

Man behöver inte ens kunna betala tillbaka snabbt. Nordea tar till exempel en ränta på 6 % och låter en betala tillbaka över 5 år, vilket ger en nominell kostnad på 18 594 för ett lån på 100k. Jag tänker att det torde vara få som är villiga att betala 100 000 för att kolla på fotboll men inte är villiga att betala 118 594.

2 gillningar

Personligen känner jag att om du behöver panikspara i 2 månader (och inte ens kan det) för att åka på en resa, så ska du verkligen inte ta SMS lån. Det betyder alltså att du inte ens har en buffert överhuvudtaget? Sätta sig i högräntelån utan något sparande är väldigt farligt och vårdslöst.

Om du bara vill det för att du inte vill röra sparpengarna så är det en annan femma.

3 gillningar

Var fick du den siffran ifrån? De har inte SMS-lån givetvis och privatlånet har individuell ränta.

Lånehaj på plattan eller SMSa Låna?
Vilken väljer ni att skicka på eran värsta fiende?

Oj, jag blev visst lurad av deras “fritidslån”. Men det är lätt att hitta blancolån med låg ränta; SBAB tar till exempel 4,50–8,95 % i nominell ränta, så man kan amortera över flera år utan att det blir särskilt mycket dyrare än att betala med egna pengar.

1 gillning

det tredje alternativet är att inte åka alls

Med reservation för att TS kanske inte alls blir beviljad lån, eller blir beviljad ett lågt lånebelopp som inte räcker för VM-äventyret. Det beror ju på hur TSs privatekonomi ser ut.

Personligen… förutom bolån som är fördelaktigt och teslalånet på 0% ränta i massa år så tar jag inga lån (Hade kunnat köpa bilen kontant men det hade jag förlorat på jämfört med 0% lån).

Vill jag ha något som jag inte har råd med, då köper jag det inte. Det spelar ingen roll vilken enhörning vi pratar om. Man är bra desperat om man tar SMS lån för att köpa någonting kan jag tycka.

1 gillning