Ta steget och bli egenkonsult IT?

Ni som har AB, utför ni betalningar till eller ta emot betalningar från, andra länder än Sverige?

Ja (fler tecken för att inlägg inte får vara för korta …)

Skulle jag kunna frå fråga vad ditt företag heter ? Jag är i nuläget på ett liknande ställe men jag får endast 60% så är intressant att höra att det finns liknande ställen fast med ännu bättre deal. Om inte annat, om du har tips på hur man kan hitta sånna ställen.

@livefree Det finns en del bolag som erbjuder en lönemodell som erbjuder 70-80% av det man fakturerar.

Några exempel:
QGroup
Castra
Viati
Sylog
One Group
B3
Kvadrat ( via eget AB )

Vart i landet jobbar du?

1 gillning

Här är ett exempel som bjuder 85/15

Det är det bäst jag sett med den modellen.

Med egen firma kan man få 90 - 95 % av vad konsultfirmorna fakturerar slutkund.

1 gillning

Har inte läst hela tråden så kanske någon som redan sagt, men med modellen som dessa bolag har blir man anställd. Det medför att du måste ta ut det du drar in som lön. Förutom utrustning du köper och så.

Du kan inte som genom ett eget ab också ta utdelning (lägre skatt).

Man kan hävda att du kan spara lön i bolaget men Skatteverket säger att lön ska betalas ut i samband med arbete. Har du jobbat upp en pott kan du bli tvungen att ta ut det som en klumpsumma.

Jag tycker att med dessa bolag tar man 100% av risken, och får ganska dåliga förutsättningar.

En annan aspekt, ursäkta igen om det varit uppe, men uthyrningslagen är en annan sak att tänka på.

Ja har nog kommit till den slutsatsen med nu efter snart två år på 80/20 modell.

Man tar ju 100% risken själv så man kan ju lika gärna va egen.

Tänker själv starta eget och försöka hitta ett starkt nätverk man kan luta sig emot. Finns ju såna konsultagenter som tar typ 10% av fakturering men då jagar de uppdrag till dig och sköter allt med säljet.

Oavsett så är nog 80/20 bättre än vanligt konsultbolag, öka min lön med 20k med samma uppdrag.

Tack så mycket! Jag arbetar i nuläget i Stockholm men har funderat på att pröva flytta till Malmö eller Göteborg också.

Kanske så att jag missförstod vad du mena, men på mitt nuvarande företag får jag som ett internt lönekonto från det jag fakturerar och där jag plockar min lön från. Det gör att jag kan skatteplanera och tar ca 2 månaders semester per år och slipper ta lön som skulle resultera i extra skatt. Däremot vet jag att de vill att saldot inte ska bli allt för högt så det kanske är det du syftar på ? I min erfarenhet har jag i alla fall kunnat bygga upp ett relativt stabilt saldo utan att det blivit några problem

De vanliga konsultfirmorna tar också gärna in underkonsulter, även om de naturligtvis i första hand vill hyra ut sin egen personal. De brukar ta 5-10 % för besväret.

1 gillning

Ja precis det jag menar att du inte kan ha för stor buffert. Och du tappar möjligen att ta ut en del som utdelning.

2 gillningar

Är väl lite den tanken jag bråkar med själv. Enda skillnaden är väl egentligen att de kan hjälpa till med att hitta uppdrag. Är relativt ny i min karriär ( 3 år) så är svårt att veta hur kaxig man vågar vara.

Relaterat men annat tema sett till bokföring såg jag detta företag igår som verkar väldigt hjälpsamt och till bra pris. Däremot verkar det krävas att man hittar sina egna kunder. Om oss

Du nämnde tidigare problem kring uthyrningslagen. Om jag förstår det rätt är det endast att konsulten ska erbjudas anställning men det är ju väl inget man behöver acceptera.

Får jag fråga vad för modell du kör på då du verkar sitta på mycket kunskap inom detta område?

Ja det är min uppfattning också om nya lagen. Bara något att ha i åtanke. Och vara lite inläst på som egen konsult.

Jag har jobbat som konsult inom it i många år. Haft fast lön, 80/20, kört eget.

För tillfället har jag fast lön oavsett uppdrag eller ej. Vet att jag förlorar ekonomiskt på det men vinner i risktagande.

Om man tänker i dessa banor så tycker jag eget Ab överväger på så många sätt i förhållande till anställd med provisionsbaserad lön ( typ 80/20 ).
Friheten och vad man kan göra med ett eget bolag blir så enormt mycket större.
Om ändå ska ta 100% av risken så kan man lika gärna ta 100% av inkomsterna till bolaget ( efter att ev mellanhand tagit sin del, vilket kan hända i 80/20 exemplet också ). Finns gott om konsultmäklare och konsultbolag som behöver underkonsulter.

1 gillning

Så du kör eget AB men via ett konsultföretag som också ger dig fast lön då eller ?

Kan du ändå ta utdelning via ditt företag och ha frihet kring hur mycket semester du tar ?

Nej ursäkta förvirringen.
Under olika delar av mitt arbetsliv har jag haft olika former.

Idag har jag inget bolag utan är vanlig anställd.

Ingen fara, tack för all input och förtydligande. Uppskattar det verkligen!

Den stora fördelen för mig personligen med modellen att få % av det man debiterar samt med ett eget internt företagskonto som jag plockar lön från - har varit just möjligheten att kunna ta så mycket semester jag vill.

Funderar på om det är någon som har lyckats göra en liknande förhandling med semester trots fast lön?

Även om någon har ännu fler tips på bolag med lönemodell på 70-80% så är det högst välkomnat.

Jag tror att visionite har bra %

Jag tror Nexer kan ha en %-baserad modell, åt minstone så har andra bolag i koncernen det.

Ja och det är ju precis där jag stört mig mer gällande det.

Om du går till ett 80/20 bolag så förlitar du dig 100% till chefen eller de säljare som organisationen har.

Är du egen kan du ju luta dig mot 100 olika mäklare, konsultbolag eller helt enkelt gå mot en agent som egentligen är en säljare som jobbar för dig och kanske några andra konsulter. Outsource jobbsökandet princip.

Jag tänker nog gå mot en sån konsultagent, de har ju mycket kontakter och känner till ramavtal och företag så det kan nog hjälpa en hel del.

Visar det sen att man faktiskt kan fixa det enkelt själv så kan man ju bara av de avtalet och köra helt egen men då har man ju redan sitt AB och allt.