De har 80/20
Ahaa smart! Inte tänkt på att man kan luta sig mot en konsultagent. Känner du någon som gör det i nuläget eller hur man kan hitta en sådan? Linkedin sökande eller hur har du tänkt att gå tillväga?
Kan ha missat något, men enligt min “analys” tycker jag att vid första anblick på när jag har sökt efter öppna tjänster på ex ework och sökt efter tjänster som “Data Engineer” har jag inte kunnat se så värst mycket. Men när jag pratar med säljare på mitt företag och från andra företag så verkar det finnas en stor efterfråga. Det är det som skapar en osäkerhet hos mig. Verkar finnas en efterfrågan men att det är kontakter som jag inte kan nå… Om jag kan lyckas hitta dem själv är det ju en total no-brainer. Köra fullt eget sen anlita någon so kan hjälpa till med bokföringen sen klar!
Är det inte den här listan som nämndes tidigare du är ute efter? (Rubriken säger Stockholm men det är hela Sverige.)
Nja om jag förstod @Krovo rätt så är det en skillnad. På ex Ework är det ju du själv som får söka efter uppdrag som du tycker passar dig vilket kan bli en hel del arbete. Med en “konsultagent” antar jag att agenten får i uppdrag att leta efter den typ av uppdrag som du är ute efter.
Är du egen kan du ju luta dig mot 100 olika mäklare, konsultbolag eller helt enkelt gå mot en agent som egentligen är en säljare som jobbar för dig och kanske några andra konsulter. Outsource jobbsökandet princip.
Aha, ja, kanske lite skillnad. Men jag tror det mest har att göra med hur nära kontakt man har med konsultmäklaren. Jag har ett par säljare från några konsultmäklare som i princip letar uppdrag åt mig när jag letar nytt. Men mest har jag bara satt upp ett filter på vilka uppdrag jag söker och så får jag mail med de uppdrag som passar. Det är inte jättemycket jobb tycker jag. Och då är det framförallt hos mäklare på den där listan som Anna Leijon satt ihop. Min erfarenhet är att det oftast inte går att söka fram allt direkt på deras sidor utan man måste kontakta dem och bli partner/ansluten först.
Ni som driver eget företag. Har ni företags hemsida och företags e-postadress? Vilket faktureringsprogram använder samtliga (För- och nackdelar, är ni nöjda)? Jag tänkte på Bokio, tänkte höra mig för innan jag fastställer det.
Jag har domän via one.com då de var billigast när jag startade. Använder mejl men inte hemsida.
Jag kör Bokio (Premium) tycker det fungerar bra, programmet hjälper till med förslag på det mesta och bokför själv när betalning sker om man använder deras konto och man får lite cashback (ränta) på pengarna som är på transaktionskontot.
Hade SpeedLedger tidigare men tycker nog Bokio är bättre.
Tack så mycket för svar ![]()
Jag kör webbhotell (inkl mejl) hos Loopia och bokföring med Bokio. På båda använder jag den billigaste produkten de säljer och är väldigt nöjd.
Tack ska du ha för svar ![]()
Vad har samtliga för företagsförsäkring? Nu har jag fått en offert från if, årsbeloppet blev 4133kr (Vilket är bra). Jag kommer naturligtvis jämföra andra företagsförsäkringar men tänkte höra mig för, för att det kan finnas försäkringar man inte har hört talas om.
Det är ett bra erbjudande; själv betalar jag 5 450 på årsbasis för Trygg-Hansa. Försäkra dig bara om att det inkluderar ansvarsförsäkring för IT-konsult för det kommer många konsultförmedlare och slutkunder att kräva.
Jo det ingår ansvarsförsäkring. Har precis fått offert från Trygg-Hansa årspremie för 5293. Fast här ingår det tjänstereseförsäkring, krisförsäkring och olycksfallsförsäkring. Det som är bra med Trygg-Hansa är att det är lägre självrisk än vad if har.
Tack så mycket för svar ![]()
Betalar 4077kr/år hos Länsförsäkringar.
Är dock inte it-konsult utan jobbar som konsult inom el.
Jag har ett nystartat bolag. Jag hoppade på Länsförsäkringars erbjudande om 6månaders försäkring för 1000kr. Väntar på att få hem papperna(ja de skickar ut dessa med brev…) men det ska tydligen vara ett mer än heltäckande innehåll. Efter denna period så får Länsförsäkringar lämna en anpassad offert för min verksamhet👍
Oooj det var billigt. Jag har precis startat ett bolag jag med. På Trygg-hansa står det att man får 20% som nystartad. Fast man vet inte den riktiga kostnaden så att man kan räkna själv. Jag ska också kolla med Länsförsäkringar.
Tack för ditt svar ![]()
Det var ett bra pris!
Tack för ditt svar ![]()
När jag startade förra året fick jag ett halvår gratis genom att jag skaffade företagskonto hos SEB. Det finns säkert liknande erbjudanden mellan banker och försäkringsbolag även idag.
Tack så mycket, jag ska kolla upp det ![]()
Jag hittade det, SEB kallar det för Trygg Start och då ingår också företagsförsäkring hos Trygg-Hansa: Nystartsförsäkringar – extra trygghet för din företagsresa | SEB