Det finns så många olika perspektiv på detta har jag lärt mig nu.
Ett intressant perspektiv är att maxa grundavdraget, det kan man se på isolerat.
110600 kr i grundavdrag under många år spelar roll.
Sedan är det uttagen, och om du hamnar över gränsen för statlig skatt pga av pensionsuttagen blir det en parameter till.
Om man utgår från att maximera grundavdrag efter 65, så kan man gå bakåt och se hur resterande pensionsuttag kan fördelas ut innan 65. I ditt fall blir det en balans med den arbetsinkomst du har av att jobba deltid, vilket ju kan variera lite om jag förstår dej.
Det är extremt sällan det lönar sig att ta ut tjänstepensionen tidigt för att investera själv. Grovt generaliserat så skulle det vara att man kommer att ha statlig skatt både före och efter 66 år. Du kan läsa mer om det i Pensionsmyndighetens rapport.
Tack. Så antar att man bör vänta så länge som möjligt och försöka leva av inkomsten och/eller sparat/investerat kapital. Vad gäller börsen beror det ju på hur den ligger till när man behöver pengarna. Är den i en dipp vill man ju inte plocka därifrån heller.
Ett vanligt råd är annars att byta till traditionell försäkring för del av tjänstepensionen en tid innan pension för att stabilisera utbetalningarna och minska nedsiderisken.
Det var några kompletterande parametrar du kom med där Monica. Snyggt inlägg.
Ändring av åldern för grundavdrag påverkar min modell, men mer för er som är 5 år yngre.
Har man tänkt jobba lite till efter 65 så är det en parameter som betyder lite olika saker ekonomiskt
När det gäller att ta ut och investera själv är inte det något jag tänker på, det torde gå på ett ut, ungefär, för de pensioner man kan styra innehavet själv, tänker jag.
När det gäller ITPK och liknande som styrs av formell pension tänkte jag vänta till pensionsdagen att styra upp, men de som man kan styra uttagsperioden på får man ta med i sin analys.
En fråga kring byte till traditionell förvaltning. Kan inte det ändras efter att man triggat igång utbetalning?
Talk axr,
Jo man kan laborera med skatteuträkningen genom att ändra sin ålder och lägga belopp i lön och/eller pension. Då får man ut svaret. Jag hade landat ganska rätt i min excelmodell.
Haha, pension är mitt favoritämne och det finns alltid flera parametrar att dra upp ur rockärmen om man vill nörda ner sig rejält.
När det gäller byte till traditionell försäkring så beror det på vilken typ av försäkring det gäller:
Tjänstepensioner - måste ändras innan uttag börjar
Premiepensionen - kan ändras även efter att uttag har påbörjats, men det sen inte att byta tillbaka till fonder.
Åh det var bra information. Då måste jag börja fundera. Men om jag tolkar dig rätt betyder det att så länge jag skjuter den framför mig, så kan jag ändra om den möjligheten finns.
Mycket intressant.
Den tjänstepension jag har mest i är uppdelad i hälften traditionell och hälften fonder vilka jag kan byta som jag vill, då jag har fribrev. Har i stort sett två indexfonder, en global och en svensk.
Ska kolla upp om man får ta ut den traditionella delen först. Detta är ju ingen kollektivavtalad tjänstepension, men skulle efterlikna en sådan.
Jag vet inte om detta var syftet med frågan men jag har funderat på att, när det är dags, ta ut tjänstepensionen så tidigt som möjligt. Det vore rent gräsligt om alla undanlagda pengar hamnar i nåt försäkringskollektiv om jag dör hyfsat “ung”, i 70-årsåldern och inte hos mina arvingar. Och efterlevandeskydd kostar. Varför inte bara plocka ut så tidigt som möjligt, placera i något någotsånär stabilt och sen ge sig själv tjänstepension?
Det var min fundering från början också.
Vad vi lärt oss genom diskussionen är att det, vid sidan av värdet att göra pengarna disponibla, handlar om skatte-effekter.
I mitt fall, som hamnar klart över gränsen för statlig skatt hur jag än vrider och vänder på det, blir det skattemässigt förmånligt sålänge jag styr inkomst av tjänst (=pensionsutbetalningar) efter 65 så att det ligger i intervallet för att maximera grundavdraget. Optimalt är att sikta på ca 400000 per år, vilket ger grundavdraget 110600.
Risken är egentligen förändringar i skattesystemet, ex. förmögenhetsskatt eller förändring av grundavdragen
Jag håller med fullt ut. Man får se det som att det helt enkelt kostar mer skatt om man vill ha lön på arbete eller tjänstepension innan 66 (för bosatta i Sverige dvs). Jag håller med om att det är en skön insikt att det då kommer arvingar tillgodo om de inte behövs.
Kan inte tillföra något rent matematiskt eller regelmässigt.
MEN jag har valt att avstå löneväxling och när jag närmar mig din situation/ålder så kommer jag ha liknande tankar om tjänstepensionen. När den väl är utplockad och skattad är den min att fritt disponera. Troligen rakt ii på ett ISK med fonder enligt mitt val. Har alltid som tanke kring tjänstepension att snarast klippa bort mellanhanden…
Sen en sak till som jag ibland upplever är att gemene hen glömmer bort är att det är ingen garanti att man bli 90 år gammal. Om jag lever så länge och min pension är något sämre när jag fyller 90 för att jag plockade ut och använde eller investerade min tjänstepensioni åldern 60-75 år, så får det gärna vara så. Det är ett lyxproblem i mina ögon. OBS pga mitt yrke har jag Home bias avseende att tråkiga saker händer.