Jag hade gärna sett, såhär i efterhand, att mina föräldrar “fixat” sommarjobb/extrajobb när jag var yngre. Det hade kanske hjälpt mig att få upp ögonen på att det fanns nånting att göra utanför rummet och serietidningarna
Jag är inne lite på samma spår med mina ungar, dom fick tex en sommarpeng nu i början på sommarlovet. Jag dubblade deras sparkonto för att jag tyckte att dom skött sig bra med sitt sparande som dom själva ville börja med. Tänker att det kanske blir en extra morot till att fortsätta spara.
Det jag menar är att dom ska inte behöva känna att dom måste spara alla sina pengar, måste jobba… Dom ska ju få vara barn också
Det här med att spara till barn blir ju så länge man har de på ett eget konto någon slags definitionsfråga. Jag frågade mina äldre kollegor om de sparat till sina barn. De sa nej. Sen frågade jag dom ifall de hjälpt barnen med större saker som körkort och insats till lägenhet och då sa dem ja.
Vi har ett sparande till barnen som byggts upp av en del barnbidrag från innan jag började plugga (sen hade vi inte råd att lägga undan) gåvor och sen på senaste tid utbetalning från en försäkring. Får man förväntat avkastning över 10 år kommer det vara mycket pengar. Vi vet inte hur mycket hjälp de kommer behöva men att ha sparandet fram tills de kommit ut i vuxenlivet ger oss trygghet att vi kan hjälpa dem vid behov.
Känns som att det var vanligare än jag tänkt att man inte hade en fixsumma, utan att det är lite diffust men att man tänker att det ska täcka vissa saker i framtiden mest.
Det är en punkt som inte riktigt tagits upp här. Jag började själv sommarjobba när jag var 14 och jobbade åtminstone lite varje sommar tills jag fick fast tjänst. Mina barn har haft det mycket svårare att hitta sommarjobb, det finns inte så många. Framförallt inte om man är under 18 eftersom man inte får göra allt då.
Jag har också noterat att körlektioner i Stockholm kostar ca 1000 kr/timme. Om man inte kan övningsköra mycket hemma kan det lätt kosta 30’ - 40’ kr för ett körkort. Ganska mycket att jobva ihop till.
Får väl bryta emot trenden har och säga att vi just nu inte sparat något speciellt till barnen. (Vi har dock tex pengar som dop presenter satt in på ett gemensamt ISK.
Vår prio så här långt (barnen är 4 resp 2) är att kunna ta ut längre föräldraledighet och bygga relationer med dem. Vilket givit mycket tid tillsammans men mer ansträngd ekonomi.
Efter denna sommaren så när båda går på förskolan och vi kommer återgå till att arbeta mer normalt så skall vi nog se över detta och starta något månadssparande. Det kommer nog inte vara största beloppen däremot utan kanske 500kr per barn eller så.
Vi har mycket att renovera och lösa ändå i utgifter kopplat till barnen tex cyklar och bil barnstolar.
Givetvis så hoppas jag vi har en sund ekonomi när det är dags för lägenhetsköp, men vem vet jag själv fick inga tillskott till sådant utan fick starta med hyres och därefter arbeta. Att hjälpa till med inredning köksutrustning är dock självklart
Instämmer! Tror det är viktigt att prata om pengar på olika sätt. Vi ger ränta på veckopengen här hemma, det har varit ett bra sätt att skapa sparincitament och förståelse. I ett tidigare inlägg tog en upp att följa upp inköpen med barnet, den ska jag införa med tror jag (bra även för en själv), var det ett bra köp, gav det vad jag trodde etc.
Fantastiskt! Jag kan tänka mig att en ränta kan ge barn mer förståelse.
Då jag fick pengar till skidutrustning då jag fyllde 10 sa pappa att jag skulle lära mig investera resten av pengarna som blev över. Och ja, på den vägen är det.