Hur har Fisher presterat jämfört med de globala indexfonderna som är upp nästan 180% på 8 år?

Har inte haft mitt engagemang hos dem så länge men så här ser det ut de senaste 3 åren. + ca 54%
Bra avkastning ändå men det är fortfarande marginellt bättre att köpa en global passiv indexfond då, intressant, verkar som att det är det bästa alternativet över lång tid ifall man kollar på historisk avkastning.
Tack för det. Under samma tidsperiod har Länsförsäkringar Global Index avkastat +58,99% enligt Avanza. Vilket är drygt 5% mer än vad dessa har presterat åt dig.
Mmm det är precis där jag hamnat i mina tankar. Nu har jag ju hela mitt innehav hos Fischer så jag har hela utveckling på allt kapital. Hade man kunnat vara lika offensiv i en globalfond? Vad är förvaltningskostnaden i fonden?
1.4% avgift på 3 år blir typ 4.3%, så det verkar vara avgiften plus lite mer sämre?
LF Global index kostar 0,2% per år, vad betalar du för Fisher som har sämre historisk avkastning?
Vilket är precis vad Jan tagit upp i många avsnitt.
Bra förvaltare kan åstadkomma avkastning över index före deras avgifter. Dock landar de under index efter avgifter. Över tid gröper det ut den totala avkastningen ordentligt vilket förklarar varför uppåt 9 av 10 aktiva fonder över tid inte slår sitt index.
Lärdomen är att spara i passiva indexfonder.
Ja , jag är med på detta och det är ju orsaken till att jag är på ämnet. Lägger jag då allt i samma fond eller finns det några som jag bör sprida det i med hyfsat samma möjliga utveckling. Kan jag lägga pensionen i samma paket? Behöver jag göra något för att flytta från en förvaltare ? Allt ligger på nordnet idag.
Jag kör 1/3 i varje av mina tre fonder och då LF global index, Spiltan aktiefond investmentbolag och sen 1/3 i Avanza USA, är jättenöjd med min avkastning över lång tid och ligger långt över Fisher med den strategin.
Det viktigaste är ju att du aldrig paniksäljer vid en nedgång utan bara när du är nöjd med utvecklingen.
Köp också så snabbt och mycket som du kan för de pengar du inte behöver de kommande 5-10+ åren.
Starta tio investeringsportföljer. Efter tre år, lägg ned nio och behåll den bästa. Gör reklam på internet, profit.
#ClassicFondbolag ![]()
När jag läser denna tråden så tycker jag det känns som en del har missförstått hur det fungerar med att investera i en aktiv fond.
Att investera i en aktivt förvaltad fond säger dig att du som investerare måste vara aktiv, inte att fonden är det.
Saker att tänka på när man väljer en aktiv fond, det som kräver att du är aktiv.
- vilken strategi kör fonden?
- borde denna strategi överprestera index?
- vilka bolag/tillgångar äger fonden?
- vem driver fonden?
- hur går fonden just nu?
- vilka avgifter finns, även de dolda?
- är fondförvaltaren aktiva i bolagen de investerar i?
- har någon av ovanstående ändrats den senaste månaden?
Du behöver egentligen uppdatera dig varje månad när du investerar i en aktivt förvaltade fond.
Jag ligger i 2a möte med dem och överväger flytta sparande till deras förvaltning. Kan jag kontakta dig och ta några referensfrågor? Jag nås på [Borttaget telefonnummer]. Med vänliga hälsningar John
Hej, @john_hamben
Jag redigerade ditt inlägg (tog bort telnr).
Får jag rekommendera att skicka det i ett PM istället?
Eftersom det är ett öppet forum så vet man aldrig vem som ser numret ![]()
/mod
Hade kontakt med Fisher för ca 5år sedan. Träffade den sämsta säljaren någonsin, ytterst aggressiv. Kollade upp hans track-rekord o visade att han hade ett antal anmälningar på sig. Så utifrån min erfarenhet så skulle jag aldrig välja Fisher. De kontaktat mig efteråt o sagt att den aggressive säljaren har slutat men Fisher får aldrig en andra chans pga deras säljare samt deras höga avgifter
Hej, ja skriv gärna PM ![]()
Jag förstår din reaktion, aggresiva säljare kan skapa ett sånt intryck.
Vi har nu haft 3 möten med dem, jag har pratat med en referens de tillhandahöll, allt verkar positivt. Vi är på väg att anlita dem för Aktiv Capital management. Vi får se hur det går.
Hoppas jag kan komma in här lite sent och fråga om du gick vidare med Fisher? De är ”på” mig också en är tveksam pga avgiften.
Tack på förhand
Hej, jag som startade tråden Aug-22 ![]()
Du frågade troligen John_Hamben, men jag kan informera dig om att jag väntade över ett år med mitt beslut. Tog beslutet i Aug-23 och startade med Fisher Sept-23. Jag jämförde dem med Söderberg & partners, funderade på Lysa, LF Global Index, mfl. men kom fram till att jag ville testa och se vad de går för. Sedan start har jag 33,6 och YTD är 24,9 så jag är nöjd. Jämför man med LF global så har den 30,5 och 27,1. Vi får se om några år på längre sikt hur de står sig.